خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
این هم فلافل خوشمزه جنوب

به نام مهربان ترین دوست که سلام نام زیبای اوست.

سلام به دوستای خوبم. امیدوارم همگی خوش و خرم باشید. امروز می خوایم با هم یه غذای جنوبی مشهور و البته خییییلی خوشمزه به نام فلافل رو درست کنیم. موادی که برای تهیه فلافل نیاز داریم, نخود, سیب زمینی, پیاز, سیر, نمک و فلفل و ادویه مخصوص فلافل هستند. یک سس هم داره که به وقتش توضیح میدم. من میزان مواد رو برای سه نفر میگم و شما می تونید به همین نسبت کم و زیادش کنید. یک لیوان نخود رو شسته و در آب دو روز خیس می کنیم و حدود هر دو ساعت آبشونو عوض می کنیم. اگر آب رو عوض نکنیم نخود ها در آب مونده و خراب میشن و بو می گیرن. بعد از دو روز نخود ها رو به اضافه یه سیب زمینی بزرگ و دو پیاز متوسط و چند حبه سیر که مقدارش به ذائقه شما بستگی داره با چرخ گوشت چرخ می کنیم و بعد به کمک صافی آب اضافه مواد رو می گیریم و نمک و فلفل و ادویه فلافل رو به اندازه دلخواه بهش اضافه می کنیم ولی اصل فلافل اینه که طعم سیر و فلفل باید غالب باشه و چون مقدار فلفل در ادویه مخصوص فلافل کم هست معمولا مقدار فلفل رو بیشتر می کنیم. خوب حالا یک ماهی تابه تقریبا گود برمی داریم و به اندازه ای توش روغن می ریزیم که سطح روغن از کف ماهیتابه بالاتر بیاد یعنی یه کم از بقیه سرخ کردنی ها بیشتر و روی شعله متوسط قرار میدیم تا روغن داغ بشه. برای درست کردن فلافل به اندازه یه نارنگی کوچیک از مواد برمی داریم و توی دستمون گردش می کنیم و با کف دست یه کمی روش فشار میدیم و بعد با سر انگشت وسط فلافل رو اونقدری فشار میدیم که شبیه یک سوراخ درست بشه ولی کاملا سوراخ نشه و اینم به دلیل عبور هواست. الان دیگه می تونیم فلافلی رو که کف دستمون آماده کردیم آروم توی روغن رها کنیم و وقتی یک طرفش سرخ شد اونو برگردونیم. ما می تونیم با یه قاشق یا کفگیر به زیر فلافل بزنیم و اگر خشک شده بود وقتشه که برش گردونیم. برای این کار هم میشه از کتلت برگردون که وسیله ای برای همین کار هست استفاده کرد که خیلی کار رو برای ما نابیناها راحت تر می کنه. و اما سس:  یک قاشق رب گوجه رو در روغن تفت میدیم تا بوی رب تغییر کنه. نصف استکان سرکه  و یک استکان آب و یه کم نمک و آویشن و از همون ادویه فلافل و یه کم بیشتر فلفل قرمز می ریزیم تا سس طعم تندی بگیره و به هم می زنیم و اجازه میدیم به جوش بیاد و غلیظ بشه. سس هم آماده شد.

احتمالا این رو همگی می دونید که این غذا رو به صورت ساندویچ با گوجه و خیار شور و جعفری خرد شده و مخلفات مورد علاقه دیگر سرو می کنند.

امیدوارم ازش لذت ببرید.

همیشه خندان و پر نشاط باشید.

۳۳ دیدگاه دربارهٔ «این هم فلافل خوشمزه جنوب»

وااااااااااااای که من عاشق فلافلم. ما سر کوچه خونه قبلی که مستأجر بودیم یه ساندویچی بود به اسم نفسگیر. الآنم هست ولی ما گه گداری میریم اونجا. این سایدویچیه عجب فلافلایی درست میکرد جون خودم اگه خودت که دستور تهیه شو برامون نوشتی بیای و اونو بخوری من قول صد درصد بهت بدم انگشتات رو هم بجای فلافل میخوری تا چیزی از مزه اش کم نشه. خداییش خعلی باحاله به مانومم بگم دستور تهیه که شما دادی رو امتحان کنه ببینم چی در میاد آخ جون فلافم! ساندویچ نفسگیرو یادت نره هر وقت اومدی شهر ما یادم بنداز معرفیش کنم یه سری بهش بزنی!

راستی، چرا شما بانوان و اهیانً آقایان آشپز، وقتی این همه غذا بلدین درست کنین، ضبط نمیکنید و به صورت پادکست نمیذارید؟ از روشن کردن گاز، تا الا آخرشو ضبط کنید خو. من ظرف میشورم، اما علاقه آشپزی ندارم، غیر از گرم کردن غذا، چای دم دادن، و یه نیمرو و پختن پلو تو پلوپز، هیچی بلد نیستم! اما همینها رو ضبط میکنم و میذارم. اما کی میذارم، خدا داند.

سلام. فلافل یکی از بهترین غذاهایی هست که من دوست میدارم. اما متأسفانه بلد نبودم چطوری درست کنم. خیلی لطف کردی. ممنونم. اصلا فلافلهاتو بده این طرف، منم یه غذایی که با خمیر درست میشه بهت میدم. قبوله؟

سلام. بابَتِ آموزشتون خیلی خیلی سپاسگزارم. طفلی ارزون ترین ساندویچ ایرانه و در عین حال واقعا خوشمزه و سالم تره از همشون به نظر من البته. مرسی که آموزش دادین. حتما دستورِ آشپزیتون رو به مادرم منتقل می کنم تا درست کنن. خودم زیاد تو کارِ این مدل غذا های سرخ کردنی نیستم چون احتمالِ سوختن و ته گرفتنشون زیاده، بیشتر فازم غذا هایی مثل ماکارونی و استانبولی و عدس پلو و این قبیل چیزاست. البته گاهی اوقات هم یه سِری املت های خاص هم می پزَم.
دستتون درد نکنه خانمِ صفایی. پیروز باشید

آی ننه ،من گشنمه ،مُ غذا فِلافِل میخُم ،تازه جفت نونشُم میخُم یالا زودی باش مُ حال ندارُم

سلام خدمت مهر ناز خانم هم استانی خوب و آشپز جنوبی

اون بالایی ها علی مردان خوزستانی بودش نه من ها

خودتون که در جریان هستین که من از هر ده تا انگشتام یه هنر میریزه اونم محکم گرفتن نون ساندویچ فلافل هستش ولا غیر …

ممنونم از آموزشتون اگر یه زمانی البته فکر کنم مثله قصه ها زمان های دور تصمیم گرفتم غذا درست کنم قطعا از این آموزش استفاده می کنم

سلام بر هم استانی هنرمندم که البته از هر انگشتش هزااااار هنر میریزه. بلهدر جریانم ههه. امیدوارم بالاخره آشپزی رو شروع کنید. راستی آقا شادمهر یادمه قرار بود یه کارایی انجام بدید که تنبلی چیز ببخشید منظورم اینه که مشغله کاری باعث شد انجامش ندید. حالا بیایید با فلافل شروع کنید شاید سر ذوق اومدید. همیشه شاد باشید آقا شادمهر.

سلام بر آقا کامبیز گرامی. عقیده ما با شما فرق داره ها. ماهی کباب شده اصلا برای معده درد مناسب نیست. احتمال خطر سکته قلبی و مغزی و سقوط از ارتفاع و خودکشی رو خییلی بالا میبره. از من گفتن خخخ ولی خوب من آموزششو میذارم دیگه خود دانید.

درود بر شما من فلافل خیلی دوست دارم ولی چند وقت پیش اتفاقی افتاد که از هر چی فلافل متنفر شدم چند ماه قبل یه شب از یه مغازه سه تا فلافل خریدم خوردم چنان دل دردی گرفتم که نزدیک به چهل پنجاه هزار خرج کردم تا خوب شدم ولی الآن با دیدن پست شما خیلی فلافل دلم خواست ولی دیگه از مغازه نمی خرم آخه این ها میان و از این آماده ها از فروشگاه می خرن و به خورد ملت میدن این را بعدا فهمیدم که دلم پوکیده بود

دیدگاهتان را بنویسید