خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه‌ی کتاب خودآموز NVDA برای نابینایان جلد دوم

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان در ادامه‌ی تولید محصولات صوتی خودآموز، همراه با کار عملی برای نابینایان و کم‌بینایان فارسی‌زبان، جلد دوم کتاب خودآموز NVDA را تولید و آماده‌ی توزیع کرده‌است.

برای اطلاع بیشتر بخشی از مقدمه‌ی کتاب را به حضورتان تقدیم می‌کنیم.

 

صفحه‌خوان از اساسی‌ترین ابزار مورد نیاز نابینایان برای کار با رایانه است. JAWS در حال حاضر مشهورترین و پراستفاده‌ترین صفحه‌خوان موجود در جهان می‌باشد که انجمن موج نور اصفهان در دو کتاب و چندین کتابچه به آموزش این صفحه‌خوان پرداخته‌است.

در سال‌های اخیر صفحه‌خوان NVDA (NonVisual Desktop Access) که برای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده و به صورت رایگان و منبع‌باز در اختیار افراد نابینا قرار گرفته‌است، در دنیا بسیار مطرح شده و هزاران نابینا در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند؛

با توجه به آنچه گفته‌شد؛ انجمن موج نور اصفهان که قبلا اقدام به تهیه کتاب خودآموز NVDA جلد اول کرده‌بود؛ کتاب حاضر را در ادامه و تکمیل کتاب قبلی، به عنوان جلد دوم آن ارائه‌کرده و به مباحث پیشرفته‌تری پرداخته‌است.

ساختار کتاب

مطالب این کتاب در هشت فصل و سه ضمیمه سازماندهی شده‌است:

  • فصل ششم به یادآوری مهم‌ترین مطالب کتاب قبلی می‌پردازد. در این فصل ابتدا با نکات پایه استفاده از NVDA از جمله بازکردن، بستن و استفاده از منوی NVDA، کلیدهای خواندن، کلیدهای مربوط به دستورات پایه NVDA و استفاده از صفحه لمسی با NVDA آشنا می‌شویم. سپس نشانگرهای system focus و system caret، پس از آن پیمایش شی به شی یا object navigation، سپس حالت بازبینی یا review و در نهایت کار با ماوس در NVDA مورد بررسی قرارمی‌گیرند.
  • در فصل هفت که به حالت مرور یا browse mode اختصاص یافته، ابتدا کاربرد این حالت بررسی‌شده‌است و سپس به نحوه حرکت بین عناصر، دسترسی به لیست عناصر، و استفاده از اشیای درج شده در یک صفحه پرداخته‌شده‌است.
  • در فصل هشتم به امکانات ویژه NVDA در برخی برنامه‌ها پرداخته‌شده‌است. در این فصل ابتدا با این امکانات آشنا می‌شویم؛ سپس به بررسی نحوه خواندن خودکار عناوین سطرها و ستون‌ها در جداول Word، استفاده از حالت مرور در برنامه Word، خواندن خودکار عناوین سطرها و ستون‌ها در برنامه Excel و در نهایت نحوه دسترسی به لیست عناصر در Excel می‌پردازیم.
  • فصل نهم به قسمت اول تنظیمات NVDA اختصاص‌یافته‌است. در این فصل ابتدا با تنظیمات سریع و تنظیمات عمومی و سپس تنظیمات مربوط به سینتیسایزر، گفتار، بریل، صفحه‌کلید، ماوس، نشانگر بازبینی، ارائه اشیا و در نهایت حالت مرور می‌پردازیم.
  • در فصل دهم که به قسمت دوم تنظیمات اختصاص‌یافته، کار را با بررسی تنظیمات قالب‌بندی اسناد و آشنایی با لغت‌نامه گفتار، تلفظ علائم نقطه‌گذاری و نمادها، اشارات ورودی، نحوه ذخیره و بازیابی تنظیمات و دسترسی و پشتیبان‌گیری از پرونده‌های تنظیمات NVDA ادامه می‌دهیم.
  • فصل یازده شما را با پروفایل‌ها در NVDA آشنا می‌کند؛ در این فصل ابتدا با مفهوم و کاربرد پروفایل‌ها آشنا می‌شوید؛ سپس با ایجاد و فعال و غیرفعال‌کردن یک پروفایل، تغییر پروفایل برای یک فعال‌ساز، تغییر نام و حذف یک پروفایل و غیرفعال‌کردن موقت فعال‌سازها آشنا می‌شوید.
  • در فصل دوازدهم که به افزونه‌ها اختصاص‌یافته، ابتدا با مفهوم افزونه در NVDA آشنا می‌شویم و سپس دریافت و نصب یک افزونه، دسترسی به راهنمای یک افزونه و غیرفعال‌کردن یا حذف یک افزونه را بررسی می‌کنیم.
  • در پایان در فصل سیزدهم شما را با چند افزونه کاربردی برای NVDA آشنا می‌کنیم؛ در این فصل نحوه کار با افزونه‌های Golden Cursor، Place Markers، Systray list، Resource manager و Weather+ را می‌آموزید.
  • در ضمیمه ۱ با نصب NVDA آشنا می‌شوید.
  • ضمیمه ۲ به تهیه نسخه پرتابل از NVDA اختصاص یافته‌است.
  • در ضمیمه ۳ لیست دستورات NVDA به صورت متنی ارائه شده‌است.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه 1803 (64-bit) build 17133.73 می‌باشد.
  • نسخه صفحه‌خوان NVDA به کار گرفته‌شده در این کتاب 2017.4 می‌باشد.
  • نرم‌افزار NVDA نسخه 2018.1.1 به همراه افزونه‌های Golden Cursor، PlaceMarkers، systray list، Resource Monitor و Weather Plus در پوشه‌ی Tools در لوح فشرده قرار داده‌شده‌اند؛ توجه داشته‌باشید که هم نرم‌افزار و هم افزونه‌های آن به روزرسانی می‌شوند و برای استفاده بهتر از نرم‌افزار و افزونه‌ها، بهتر است آنها را به روز نگه‌دارید.
  • در این کتاب، زبان پیش‌فرض برای کار در منوها انگلیسی است؛ در عین حال کاربر در صورت تمایل می‌تواند با توجه به امکانات صفحه‌خوان، با تغییر زبان، از سایر زبان‌ها از جمله فارسی نیز استفاده کند.

 

برای تهیه این کتاب می‌توانید با تلفن 03136687033 روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل تماس بگیرید.

همچنین به زودی امکان تهیه این کتاب از طریق بخش فروشگاه سایت اینترنتی انجمن به نشانی

www.mnsi.ir

فراهم خواهدشد.

به امید روزهای روشن‌تر.

۴ دیدگاه دربارهٔ «ارائه‌ی کتاب خودآموز NVDA برای نابینایان جلد دوم»

سلام!
خیلی تشکر میکنم بالاخره به آرزوی خودم رسیدم و آموزش کامل nvda رو با تمام جزئیاتش میتونم دریافت کنم.
لطف میکنین برای من با nvda ورژن ۲۰۱۷.۱ رایت بفرمایین؟
حذف لهجه آمریکایی و پشتیبانی نکردن از xp و همینطور خوندن علامتهای نگارشی برخی از مشکلات nvdaهای جدید بود که تست کردم.
راستی یک سؤال.
همین ورژنهای قبلی که خودم دارم، بعضی وقتا ویرگول و نقطه ویرگول رو اعلام میکنه.
شما راهکاری دارین که با تغییر دیکشنری کاری کنم که اگه هزار تا ویرگول با فاصله یا بدون فاصله در متنی نوشته باشه، اعلام نکنه مگه اینکه بخوام حرف به حرف در متن حرکت کنم؟
ماه ذی الحجه رو بهتون تبریک میگم و بار دیگه از عیدی و هدیه ارزشمندتون تشکر میکنم.

سلام، ضمن تشکر از نظر لطف شما، برای درخواست محصول همانطور که در پست هم گفتیم اگر زحمتی نیست با تلفن ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل تماس بگیرید.
ما تا جایی که می‌شده سعی کردیم آموزشمان کاربردی و کامل باشد اما می‌دانیم و می‌دانید که هیچ آموزشی کامل نیست و مطمئناً بعضی موارد به هر دلیلی از قلم افتاده‌اند.
برای حل مشکل اعلام یا عدم اعلام علائم نقطه‌گذاری که ذکر کردید؛ می‌توانید قسمت سوم از فصل دهم کتاب خودآموز NVDA جلد دوم را بشنوید.
این عید را متقابلاً به شما تبریک می‌گوییم.

سلام ضمن خسته نباشید و خدا قوت خدمت شما بابت تهیه این آموزش, میخواستم یه پیشنهادی هم خدمت شما بدم البته به موضوع این پست مربوط نمیشه, اما چون اول سایت پست انجمن موج نور رو دیدم لذا بهتر دونستم همینجا بگم. میخواستم آموزش اینستاگرام رو هم تهیه بفرمایید, ظاهراً نسخه وب و اندرویدی آن تا حدود بسیار زیادی دسترس پذیر هست. متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید