خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه‌ی کتاب خودآموز Powerpoint 2016 برای نابینایان

پس از دریافت درخواست‌های مکرر از طرف اعضای انجمن به خصوص دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان به پژوهش و نوشتن مقاله و با اهتمام تهیه‌کنندگان کتاب‌های خودآموز در انجمن موج نور سرانجام کتاب خودآموز Powerpoint 2016 برای نابینایان و کم‌بینایان فارسی‌زبان به صورت صوتی همراه با انجام کار عملی بر روی لوح فشرده تهیه و آماده توزیع شد.

در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی این محصول را به حضور همه‌ی علاقه‌مندان پیشکش می‌کنیم؛ امید که مقبول واقع شود.

برای اطلاع دوستان عزیز بخشی از مقدمه‌ی کتاب تقدیم می‌شود.

 

به نام خداوند جان و خرد

مقدمه

ارائه سخن‌رانی در زمینه‌های آموزشی و دانشگاهی، اداری و تجاری نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. اما در بسیاری اوقات سخن‌رانی به تنهایی کافی نیست و نیاز به مکمل‌هایی شامل متن، جدول، تصویر، صدا، فیلم و نمودار احساس می‌شود.

نرم‌افزار Powerpoint که یکی از برنامه‌های بسته نرم‌افزاری Microsoft Office می‌باشد؛ به کاربران این اجازه را می‌دهد که مجموعه محتوایی که می‌خواهند در هنگام سخن‌رانی به حضار ارائه دهند را در یک پرونده که به آن presentation یا ارائه گفته می‌شود به شکل مورد نظر خود جمع‌آوری کنند و ارائه آماده شده را با استفاده از امکانات فنی موجود حین سخن‌رانی به حضار نمایش دهند.

از آنجایی که با وجود دیداری بودن نرم‌افزار Powerpoint، صفحه‌خوان‌های موجود از آن پشتیبانی مناسبی دارند؛ انجمن موج نور اصفهان قبلا اقدام به ارائه خودآموز Powerpoint نسخه ۲۰۰۳ نموده‌است. اما با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در نسخه‌های بعدی این برنامه صورت گرفته‌است؛ مواردی از قبیل جایگزین شدن منوها با ریبون و تغییر کلی ساختار گزینه‌های برنامه، این انجمن اقدام به ارائه خودآموز جدیدترین نسخه این نرم‌افزار، یعنی Powerpoint 2016 نموده‌است.

ساختار کتاب

مطالب این کتاب در چهارده فصل و یک ضمیمه سازماندهی شده‌است:

  • در فصل اول با نرم‌افزار Powerpoint آشنا می‌شویم. ابتدا می‌بینیم که چرا از Powerpoint استفاده می‌کنیم و سپس با مفاهیم اسلاید، ارائه و طرح کلی در Powerpoint آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم به ایجاد اولین ارائه می‌پردازیم. ابتدا Powerpoint را باز می‌کنیم و با درج محتوا در اسلایدها و افزودن اسلاید جدید آشنا می‌شویم. سپس با ذخیره، چاپ و نمایش ارائه آماده‌شده آشنا می‌شویم.
  • در فصل سوم نگاهی داریم به پنجره Powerpoint. در این فصل با قسمت‌های صفحه شروع، منوی فایل، ریبون‌ها، بدنه و نوار وضعیت آشنا می‌شویم.
  • در فصل چهارم که به ویرایش اختصاص دارد ابتدا با حرکت بین اسلایدها در ارائه و با تغییر طرح کلی یک اسلاید آشنا می‌شویم. سپس به نحوه تغییر مشخصات فونت نوشته، ویژگی‌های پاراگراف و بولت و شماره‌بندی در یک جانگهدار می‌پردازیم. پس از آن جستجو، جایگزینی متن و جایگزینی فونت در ارائه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل پنجم درج انواع محتوا را بررسی می‌کنیم. در این فصل نحوه درج جدول، تصویر، نمودار، پیوند به یک صفحه اینترنتی، پیوند به یک پرونده، پیوند به یک اسلاید، سرصفحه و پاصفحه، علائم خاص و صدا و فیلم را فرا می‌گیریم.
  • در فصل ششم که به طرح کلی اختصاص یافته‌است؛ ما ابتدا با چگونگی تغییر تم آشنا می‌شویم. سپس با تغییر جزئیات تم جاری شامل: ترکیب رنگ، ترکیب فونت، جلوه و پسزمینه آشنا می‌شویم. پس از آن با ذخیره و باز کردن تم و در انتها با تغییر اندازه اسلاید آشنا می‌شویم.
  • در فصل هفتم که به عبور اختصاص یافته؛ ابتدا نحوه اعمال جلوه عبور به یک اسلاید مورد بررسی قرار گرفته‌است. سپس به نحوه افزودن صدا به جلوه عبور، مشخص کردن زمان جلوه عبور و مشخص کردن زمان هر اسلاید پرداخته شده‌است.
  • در فصل هشتم موارد مربوط به متحرک‌سازی عناصر را بررسی می‌کنیم. در این فصل ابتدا با افزودن انیمیشن روی عناصر و اعمال تنظیمات بیشتر روی آنها صحبت می‌کنیم. سپس با مشخص کردن نحوه اجرای یک انیمیشن، مشخص کردن زمان اجرا و تاخیر زمانی برای یک انیمیشن و در پایان با نحوه تغییر ترتیب اجرای یک انیمیشن آشنا می‌شویم.
  • در فصل نهم با نمایش ارائه در Powerpoint آشنا می‌شویم. ابتدا با نحوه نمایش یک ارائه از ابتدا یا از یک اسلاید خاص و ایجاد یک ارائه سفارشی آشنا می‌شویم. سپس با نحوه پنهان کردن یک اسلاید، محاسبه زمان ارائه و گزینه‌های نمایش ارائه روی دو نمایشگر آشنا می‌شویم.
  • در فصل دهم که در آن موارد مربوط به بازبینی بررسی شده‌است؛ ابتدا به افزودن، مشاهده و ویرایش شرح آشنا می‌شویم؛ سپس با پاسخ‌دادن به یک شرح و حذف یک یا همه شرح‌ها می‌پردازیم. در نهایت با مقایسه دو ارائه آشنا می‌شویم.
  • در فصل یازدهم که به نما اختصاص یافته ما ابتدا با نماهای مختلف Powerpoint شامل نماهای outline، slide sorter، notes page و reading آشنا می‌شویم. سپس نماهای مستر شامل slide master، handout master و notes master و نحوه مدیریت مسترها را بررسی می‌کنیم و در نهایت به نحوه تغییر درشت‌نمایی می‌پردازیم.
  • در فصل دوازدهم تنظیمات Powerpoint را بررسی می‌کنیم. در این فصل با تنظیمات عمومی، تنظیمات تصحیح املایی، تنظیمات ذخیره، تنظیمات زبان و تنظیمات پیشرفته آشنا می‌شویم.
  • در فصل سیزدهم که به افزونه اختصاص یافته؛ ابتدا می‌بینیم که افزونه چیست؛ سپس با افزودن یک افزونه به Powerpoint و کار با افزونه‌ای به نام Sequential Save آشنا می‌شویم.
  • در فصل چهاردهم و آخر کتاب که در مورد دریافت راهنما می‌باشد؛ ما ابتدا با نحوه پیدا کردن گزینه‌های ریبون با استفاده از کادر Tell me what do you want to do آشنا می‌شویم و در ادامه نحوه پیدا کردن راهنمایی با استفاده از موتور جستجوگر گوگل را بررسی می‌کنیم. در نهایت با کلیدهای JAWS در Powerpoint آشنا می‌شویم.
  • در ضمیمه ۱ با منوی مجازی virtual ribbon آشنا می‌شویم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه 1803 (64-bit) build 17133.73 می‌باشد.
  • نسخه نرم‌افزار Powerpoint به کار گرفته‌شده در این کتاب نسخه ۲۰۱۶ می‌باشد.
  • افزونه Sequential Save در پوشه‌ی Tools قرار داده‌شده‌اند.
  • در این کتاب، زبان پیش‌فرض برای کار در منوها انگلیسی است؛ در عین حال کاربر در صورت تمایل می‌تواند با توجه به امکانات صفحه‌خوان، با تغییر زبان، از سایر زبان‌ها نیز استفاده کند.
  • در پایان هر فصل تمریناتی در نظر گرفته شده‌است. آنها را انجام دهید و سپس با مراجعه به پوشه practice ansers عمل‌کرد خود را با عمل‌کرد ارائه شده مقایسه و از درستی آن اطمینان حاصل کنید.

محسن صدیقی مشکنانی، نصرالله رضائی حسین آبادی

 

برای تهیه این کتاب می‌توانید با تلفن 0316687033 روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل تماس بگیرید.

در ضمن به زودی امکان سفارش این کتاب از طریق فروشگاه سایت اینترنتی انجمن به نشانی

www.mnsi.ir

فراهم خواهدشد.

به امید روزهای روشن‌تر.

۸ دیدگاه دربارهٔ «ارائه‌ی کتاب خودآموز Powerpoint 2016 برای نابینایان»

سلام بر آقای پنجه‌ای، کتاب هم به صورت پستی قابل ارسال است و هم از طریق DropBox قابل دانلود. البته همه‌ی این‌ها بعد از تماس شما با انجمن و انجام هماهنگی‌های لازم امکان عملیاتی شدن خواهدداشت. موفق باشید.

سلام بر شما؛ شماره کارت انجمن و اطلاعات دیگر در سایت انجمن به نشانی
mnsi.ir
درج شده اما اینجا هم قرار می دهم.
شماره حساب: ۱۶۴۵۲۰۳۷.۶۳ نزد بانک ملت، حساب جام به نام انجمن موج نور اصفهان. شماره کارت: ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۱۲۵۸۸۶
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید