خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان

به نام خدا.

انجمن موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان آماده توزیع می‌باشد.

BGT (Blastbay Game Toolkit) زبان برنامه‌نویسی مختص تولید بازی‌های صوتی است که توسط یک برنامه‌نویس نابینا به نام فیلیپ بِنفال طراحی و منتشر شده‌است. با یادگیری BGT، علاوه بر امکان تولید بازی‌های صوتی، کاربران با اصول پایه برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند و در صورت علاقه به یادگیری زبانی دیگر در آینده، می‌توانند با به کار گیری این اصول، روند یادگیری را تسهیل بخشند.

می‌توانید به عنوان نمونه قسمت  ۸ از فصل چهاردهم: کار عملی: نمونه‌ای از یک بازی از نوع side-scroller را از این قسمت دریافت کنید. ضمنا فهرست این کتاب جهت اطلاع در ادامه آورده‌شده‌است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه انجمن به آدرس http://shop.mnsi.ir، ارسال ایمیل به نشانی پست الکترونیکی انجمن: mojenoor84@gmail.com و تماس با شماره تلفن ۰۳۱۳۶۶۸۷۰۳۳ در روزهای زوج از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و روزهای فرد از ساعت ۱۲ تا ۱۴، به جز روزهای تعطیل، اقدام به تهیه این کتاب کنند.

به امید روزهای روشن‌تر.

فهرست کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان

مقدمه

فصل1.   نوشتن اولین برنامه با BGT

1-1. آشنایی با بازی صوتی (audiogame)

1-2. آشنایی با BGT

1-3. بازکردن ویرایشگر

1-4. نوشتن یک برنامه ساده

1-5. تهیه نسخه اجرایی آزمایشی و نهایی

1-6. تمرین

فصل2.   آشنایی با مفاهیم پایه قواعد نگارشی BGT

2-1. ساختار دستوری (syntax) چیست؟

2-2. آشنایی با statement

2-3. آشنایی با expression و block

2-4. آشنایی با شرح (comment)

2-5. تمرین

فصل3.   آشنایی با متغیر (Variable)

3-1. متغیر چیست؟

3-2. متغیر عدد صحیح (integer)

3-3. متغیر عدد اعشاری (floating point)

3-4. متغیر رشته متن (string)

3-5. متغیر بولین

3-6. متغیرهای محلی (local) و سراسری (global)

3-7. ثابت‌ها(constants)

3-8. تبدیل مقادیر رشته‌ای به عددی

3-9. تمرین

فصل4.   آشنایی با عملگر (Operator)

4-1. آشنایی با عملگرهای ریاضی

4-2. تقدم در عملگرهای ریاضی

4-3. آشنایی با عملگرهای مقایسه‌ای

4-4. آشنایی با عملگرهای منطقی

4-5. جمع رشته‌ها

4-6. تمرین

فصل5.   ورود و خروج اطلاعات در BGT

5-1. ورود اطلاعات متنی به برنامه با دستور input_box

5-2. نمایش اطلاعات متنی روی صفحه نمایش با دستور alert

5-3. پخش صدا

5-4. تشخیص فشرده و رها شدن یک کلید با دستور key_pressed

5-5. تمرین

فصل6.   آشنایی با عبارت شرطی (Conditional statement)

6-1. مقدمه

6-2. اگر (if)

6-3. اگر… در غیر این صورت (if… else)

6-4. اگر… در غیر این صورت اگر (if… else if)

6-5. ترکیب چند شرط با عملگرهای منطقی

6-6. Switch… case

6-7. تمرین

فصل7.   آشنایی با حلقه (Loop) قسمت اول

7-1. مقدمه

7-2. ایجاد تأخیر در اجرا با دستور wait

7-3. حلقه while (مادامی که)

7-3-1.  مثال ۱: شمارش از ۱ تا ۱۰

7-3-2.  مثال ۲: شلیک

7-3-3.  مثال ۳: جمع اعداد ۱ تا ۱۰۰

7-4. حلقه do…while (انجام بده مادامی که)

7-4-1.  مثال ۱: دریافت عدد بین ۱ تا ۶ از کاربر

7-4-2.  مثال ۲: دریافت عدد مثبت از کاربر

7-5. تمرین

فصل8.   آشنایی با حلقه (Loop) قسمت دوم

8-1. حلقه for (برای)

8-1-1.  مثال ۱: ساعت زنگ‌دار

8-1-2.  مثال ۲: نمایش نام به تعداد مشخص‌شده

8-1-3.  مثال ۳: محاسبه فاکتوریل

8-2. دستور break (شکستن)

8-2-1.  مثال ۱: چاپ نام

8-2-2.  مثال ۲: تکمیل مثال ساعت زنگ‌دار

8-2-3.  مثال ۳: تکمیل مثال فاکتوریل

8-3. دستور continue (ادامه)

8-3-1.  مثال ۱: نمایش اعداد یک تا ۲۰ به جز ۱۳

8-3-2.  مثال ۲: جمع اعداد ۱ تا ۱۰۰ به جز مضارب ۵

8-4. تمرین

فصل9.   آشنایی با تابع (Function)

9-1. تابع چیست؟

9-2. استفاده از یک تابع از قبل تعریف‌شده

9-2-1.  مثال ۱: پرتاب تاس

9-2-2.  مثال ۲: جذر

9-3. تعریف یک تابع

9-3-1.  مثال ۱: تابع پخش صدا

9-3-2.  مثال ۲: تابع مثلث قائم الزاویه

9-4. استفاده از تابعی که در اسکریپتی دیگر قرار دارد

9-4-1.  مثال ۱: استفاده از تابع پخش صدا در اسکریپتی دیگر

9-4-2.  مثال ۲: استفاده از تابع مثلث قائم الزاویه در اسکریپتی دیگر

9-5. تمرین

فصل10.                     آشنایی با شی (Object) و نوع (Class)

10-1.                  آشنایی با شی و کلاس

10-2.                  روش‌های یک شی (methods)

10-2-1.                      مثال ۱: پخش صدا

10-2-2.                      مثال ۲: کار با فایل متنی

10-3.                  ویژگی‌های یک شی (properties)

10-3-1.                      مثال ۱: تغییر حجم صدا

10-3-2.                      مثال ۲: استفاده از timer

10-4.                  ایجاد یک کلاس

10-4-1.                      مثال: ایجاد کلاس اسلحه

10-5.                  تمرین

فصل11.                     آشنایی با آرایه (Array)

11-1.                  آرایه چیست؟

11-2.                  مقداردهی یک آرایه

11-2-1.                      مثال ۱: مقداردهی آرایه

11-2-2.                      مثال ۲: پرکردن یک آرایه با اعداد ۱ تا ۱۰

11-3.                  دسترسی به مقادیر ذخیره شده در یک آرایه

11-3-1.                      مثال ۱: دسترسی به مقدار ذخیره شده در آرایه

11-3-2.                      مثال ۲: انتخاب تصادفی اسم یک دانشآموز

11-4.                  آرایه با بیش از یک بعد

11-4-1.                      مثال ۱: استفاده از آرایه دوبعدی

11-4-2.                      مثال ۲: ایجاد جدول ضرب

11-5.                  استفاده از string به عنوان آرایه

11-5-1.                      مثال: هجی‌کردن اسم

11-6.                  تمرین

فصل12.                     آشنایی با دیکشنری

12-1.                  دیکشنری چیست؟

12-2.                  افزودن داده به یک دیکشنری

12-3.                  دریافت داده از یک دیکشنری

12-4.                  حذف یک یا همه داده‌ها در یک دیکشنری

12-5.                  مثال: ذخیره مشخصات یک بازیکن در دیکشنری

12-6.                  تمرین

فصل13.                     عیب‌یابی و استفاده از راهنمای BGT

13-1.                  آشنایی با خطاهای BGT

13-1-1.                      خطای دستوری (syntax error)

13-1-2.                      خطای اجرایی (runtime error)

13-1-3.                      خطای منطقی (logical error)

13-2.                  استفاده از راهنمای BGT

فصل14.                     کار عملی: نمونه‌ای از یک بازی از نوع side-scroller

14-1.                  مقدمه

14-2.                  الگوریتم

14-3.                  متغیرهای سراسری

14-4.                  تابع main

14-5.                  تابع راه‌رفتن

14-6.                  تابع انجام عملیات مربوط به هر قدم بسته به نوع خانه فعلی

14-7.                  تابع پریدن

14-8.                  تابع فرودآمدن

فصل15.                     کار عملی: طراحی بازی عدد را حدس بزن

15-1.                  مقدمه

15-2.                  الگوریتم

15-3.                  متغیرهای سراسری و تابع main

15-4.                  تابع مربوط به شروع بازی

15-5.                  تابع مربوط به اعلام تعداد حدس‌ها

15-6.                  تابع مربوط به بررسی صحت جواب داده‌شده

15-7.                  تابع مربوط به دریافت ورودی کاربر

15-8.                  تابع مربوط به سوال در باره تمایل به بازی مجدد

  • نصب برنامه BGT

واژه نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه انتشار کتاب خودآموز برنامه‌نویسی بازی با BGT برای نابینایان»

درود. ضمن تشکر از زحماتتون. فهرست مطالبو خوندم. کار ارزشمندیه, ولی واسه کسی که هیچی نمیدونه مثل من, مطالبش سنگینه.
البته شاید درون کتاب چیز دیگه ای باشه. ولی از ظاهر و بیرون کتاب و از سرفصلهاش این جوری بر میاد که مطالبش خیلی واسه من مبتدی سنگینند.
به نظرم بهتره یه کتاب تمرینات ذهنی در کنار این کتاب تهیه بشه.
چون اگه طرف اصول و مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ملکه ذهنش نشه و تمرینشون نکنه و ذهنشو ورزش نده, یادگیری این مباحث واسش خیلی سخت میشه.
قطعاً شما مطالب رو کارشناسی کردید و بهتر از من مبتدی میدونید چه کنید.
من فقط سعی کردم دید یه فرد مبتدی مثل خودمو منعکس کنم.
با آرزوی موفقیت.

سلام، ضمن عرض تشکر از اینکه نظرتان را ارائه کردید؛ همان‌طور که گفتید باید منتظر بازخوردها در این موردی که شما به آن اشاره کردید بعد از شنیدن تمام کتاب، ماند. امیدواریم که بعد از شنیدن این کتاب حداقل آشنایی با الفبای برنامه‌نویسی برای شنوندگان حاصل بشود. منتظر نظرات سازنده همه‌ی دوستان هستیم.

سلام وااااقعا ممنون از این کار ارزشمندتون.
بچه ها نگران نباشید من طبق سرفصلهایی که میبینم کاملا از پایه توضیح داده شده این رو الکی نمیگم به خاطر این که تا حدودی با برنامه نویسی آشنام میگم این رو.
و در مورد کتاب هم یه نکته که جای کار با کتابخانه ها توش خالی و اگه کتاب خانه ی معروفی در این زمینه هست بهتر بود کار میشد یا اگه بتونید اضافه کنید بهتره. و اگه بتونید help bgt رو هم ترجمه کنید میتونه کمک بزرگی بکنه و نمیدونم که در زبون bgt مفاهیم هم زمانی و یا شبکه و اتصال به اینترنت و سرور رو داره یا نه ولی این مفاهیم خیلی مهمه و اگه یه فصل بهش اختصاص میدادید خیلی خوب بود.
در ضمن سایت bgt یه سری بازی برای تمرین داره که اون بازی ها رو هم یه بررسی میکردید یا لینکش رو در آموزشتون بزاری.
باز هم ممنون از این کار ارزشمندتون این میتونه قدم خیلی بزرگی برای بچه های نابینا باشه و من واقعا توصیه میکنم که بچه ها این مجموعه رو حتی برای حمایت هم که شده خریداری کنن.

مورد دیگه ای که به نظرم حتما باید میاوردید خواندن و نوشتن در فایلها بود مثلا فرض کنید من میخوام تنظیمات یا امتیازهای کاربرم رو یه جا نگه دارم خب چون بازی بسته میشه روی memory که نمیتونم نگه دارم پس باید توی فایل بنویسمش.

سلام
ضمن تشکر از کامنت شما. در این کتاب صرفا سعی شده‌است کاربران را با اصول زبان برنامه‌نویسی BGT آشنا کنیم و به مطالب پیشرفته‌تر نپرداخته‌ایم. در صورت استقبال ممکن است در کتابی دیگر این مباحث نیز مورد بررسی قرارگیرند. در مورد خواندن و نوشتن فایل در یکی از مثال‌ها این موضوع به طور مختصر مطرح‌شده است.
سربلند باشید.

با درود.
کتاب مفیدیه.
پیشنهاد میشه دوستان از دست ندن.
به انجمن هم پیشنهاد میشه نمنمک بره تو خط زبانهای برنامه نویسی. امید که این فتح بابی باشه برای زبانهای مهمتری چون C++, C Sharp, PHP, HTML, Visual Basic, و حتی زبانهای اساسیتر مثل اسمبلی و ماشین. به امید اون روزها. مطمئن باشین کتاب جامع اسمبلی یا ماشین اگه پنجاه هزار تومن هم باشه خریدار داره. بای تا های.

سلام. بسیااار بسیااار کتاب خوب و مفیدی میباشد. بنده حتما حتما حتما حتمااااا خواهم خرید html را هم آموزش بدهید که به نظر من برای اشتغال دوستان بسیار سودمند میباشد چون با این زبان میتوان سایت طراحی کرد و اشتغالزایی کرد. ممنون

سلام و درود بسیار بر شما، اول تشکر فراوان به خاطر ابراز لطف شما؛ در زمینه طراحی سایت و وبلاگ سه کتاب با عناوین خودآموز ایجاد وبلاگ، مبانی سایت‌سازی و آشنایی مقدماتی با Word press برای نابینایان را آماده کرده‌ایم. اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم در صورت علاقه مطالعه بفرمایید و اگر مطالعه کردید دقیقاً بگویید که ما چه آموزشی باید تهیه کنیم تا به اطلاع تهیه‌کنندگان محصولات انجمن رسانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید