خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
[APK] advanced braille keyboard, صفحه‌کلید بریل برای اندروید با پشتیبانی از زبان فارسی

درود بر ساکنین و عابرین محله نابینایان.

تقریبا شش سال از زمانی که صاحب یک گوشی هوشمند با صفحه لمسی شدم می‌گذرد. خوب به یاد دارم که از آن روز به بعد می‌توانستم با دوستانم در پلتفرم‌های ارتباطی آن روزها وقت بگذرانم، راحت‌تر کتاب بخوانم و از امکاناتی که به کمک صفحه‌خوان talkback به آنها دسترسی داشتم استفاده کنم. یکی از مشکلاتی که از همان وقت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردم تایپ با صفحه کلید مجازی بود. اگر از کاربران سرویس های دسترس‌پذیری اندروید باشید، به خوبی متوجه منظور من خواهید شد. تایپ با صفحه‌کلید‌های مجازی سرعت کارم را پایین می‌آورد، به طوری که موقع نوشتن همیشه از بقیه با اختلاف عقبتر بودم.

در این پست برنامه ای را به شما معرفی می‌کنم که می‌تواند مشکل سرعت تایپ را برای همیشه از سر راهتان بر‌دارد، به شرطی که بریل‌باز باشید. آماده باشید که دیگر قرار نیست مهارت بریل نویسی در گوشه ای از مغزمان خاک نوش جان کند.

Advanced braille keyboard, صفحه‌کلید بریلی با پشتیبانی از زبان فارسی

صفحه کلید بریل به ما اجازه می‌دهد با استفاده از فناوری لمس چند‌انگشتی نقطه های بریل را روی صفحه لمسی پیاده کنیم و از خط بریل برای نوشتن استفاده کنیم. این فناوری از مدتها پیش در هر دو سیستم عامل android و IOS وجود داشته؛ به تازگی این امکان به صورت محدود به صفحه‌خوان talkback هم اضافه شده که به گفته توسعه‌دهندگانش فعلا فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. نقطه تمایز برنامه Advanced Braille Keyboard, پشتیبانی از زبان فارسی به کمک موتور بریل Liblouis است.

امکانات advanced braille keyboard

  • پشتیبانی از چندین زبان، از جمله زبان فارسی
  • تایپ بریل روی صفحه لمسی: تایپ حروف با وارد کردن نقاط مربوط به آنها از طریق صفحه لمسی
  • 4 حالت خودکار، دستی، رومیزی و موبایلی برای وارد کردن نقاط بریل از طریق صفحه لمسی
  • امکان استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی برای تایپ به بریل.
  • پشتیبانی از کوتاه‌نویسی
  • پشتیبانی از ویرایش و اشتراک مخفف‌ها
  • حالت ویرایش، مخصوص ویرایش متون نوشته شده
  • امکان تیره کردن صفحه برای حفاظت از حریم شخصی
  • شخصی سازی: اعلام حروف یا کلمات هنگام تایپ، بازخورد صوتی و لرزشی، انتخاب موتور صوتی و…
  • امکان استفاده از تایپ صوتی، با پشتیبانی از زبان فارسی
  • امکان استفاده از جدول‌های بریل Liblouis شخصی
  • امکان تغییر کلید‌های مخصوص نقاط مختلف در کیبورد فیزیکی
  • تایپ یک‌دستی: تایپ با یک دست با تقسیم نقاط بریل به دو بخش
  • کیبورد ثانویه: انتخاب یک کیبورد برای استفاده ثانویه

راهنمای راه‌اندازی

-برنامه را نصب کنید

-پس از باز کردن برنامه، دگمه enable braille keyboard را بزنید. در صفحه باز شده، advanced braille keyboard را روشن و پیام های نمایش داده شده را تایید کنید.

-دگمه back را فشار دهید. در این مرحله به تنظیمات دسترس‌پذیری منتقل خواهید شد. ABK accessibility overlay را روشن کنید.

-به صفحه اصلی برنامه باز گردید. وارد settings شوید. Languages را انتخاب کنید و set liblouis engine languages را بزنید.

-در این قسمت زبان‌هایی که با آنها تایپ میکنید را انتخاب کنید. احتمالا به زبان انگلیسی و فارسی احتیاج خواهید داشت. می‌توانید از English US grade1 و Persian استفاده کنید. دقت کنید که تایپ با حالت computer braille و grade2 ممکن است متفاوت باشد. هر زبانی که در این قسمت انتخاب شده باشد در صفحه‌کلید شما حاضر خواهد بود، پس برای راحتی خودتان تنها زبان‌هایی که نیاز دارید را انتخاب کنید.

-دگمه back را بزنید. پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع استفاده از advanced braille keyboard, نگاهی به ادامه تنظیمات برنامه داشته باشید و به سلیقه خود آنها را تغییر دهید.

-به صفحه اصلی برنامه باز گردید. دگمه switch to Advanced braille keyboard را بزنید و در صفحه پیش‌رو، همان صفحه‌کلید  را انتخاب کنید. در نهایت یک کادر ویرایش در انتهای صفحه وجود دارد که می‌توانید تنظیمات خود را در آن تست کنید. همچنین می‌توانید از راهنمای کاربری که از صفحه اول برنامه در دسترس است و البته به زبان انگلیسی نوشته شده استفاده کنید.

-پس از کلیک روی هر کادر ویرایش، از طریق میانبر talkback را خاموش کرده و شروع به تایپ کنید. دقت کنید که talkback حتما باید خاموش یا معلق باشد. کاربران صفحه‌خوان commentary نیاز به خاموش یا روشن کردن صفحه‌خوان خود ندارند، چون commentary برای تایپ با این صفحه‌کلید حالت مخصوصی دارد که خودکار فعال می‌شود. پس اگر از commentary استفاده می‌کنید، روی کادر ویرایش کلیک کنید و بنویسید. پس از اتمام کار، با دو انگشت از بالای صفحه به پایین بکشید. در صورتی که از talkback استفاده می‌کنید مجددا صفحه‌خوان را روشن کنید، اگر کاربر Commentary هستید، صفحه‌خوان به طور خودکار به حالت اصلی باز می‌گردد

-برای تایپ راحت‌تر با Advanced braille keyboard, دو دست خود را در بالا و پایین گوشی قرار دهید. صفحه را به سمت جلو بگیرید، به طوری که دوربین پشتی رو‌به‌روی خودتان باشد. سه انگشت از هر دست را برای نوشتن روی صفحه قرار دهید و شروع به تایپ کنید. این برنامه از چند حالت نوشتن پشتیبانی میکند. اگر حالتی به جز two hands screen outward را انتخاب کردید، ممکن است این حالت نگه داشتن گوشی برای شما راحت نباشد.

-هنگام استفاده از کیبورد، برای فاصله دادن نقطه 4 را به راست و برای پاک کردن همان نقطه را به چپ بکشید. برای تغییر زبان نقطه 1 را به راست بکشید. کشیدن نقطه 1 به چپ نوشته را کلمه به کلمه پاک می‌کند. با کشیدن نقطه 2 به راست و چپ می‌توانید بین حروف حرکت کنید. کشیدن نقطه 6 به راست حروف را بزرگ میکند و کشیدن همان نقطه به چپ برای ایجاد خط جدید استفاده می‌شود.

من سعی کردم کاربردی‌ترین میانبر‌های برنامه را بنویسم، برای اطلاع از لیست کامل میانبر‌ها و سایر امکانات برنامه می‌توانید از راهنمای کاربری استفاده کنید.

بخش دانلود

لینک برنامه در playstore

قیمت: $10 (صرفا جهت اطلاع)

دانلود نسخه کرک شده برنامه

۲۷ دیدگاه دربارهٔ «[APK] advanced braille keyboard, صفحه‌کلید بریل برای اندروید با پشتیبانی از زبان فارسی»

سلام. وقت بخیر. ببخشید اگه ممکنه در باره قابلیت تایپ صوتی این کیبورد توضیح بیشتری بدید. مثلاً آیا برای تایپ صوتی با این کیبورد حتما باید گوشی ما به اینترنت وصل باشه یا نه؟ و این که از قابلیت تایپ صوتی با این کیبورد کجاها و در چه شرایطی میشه استفاده کرد؟

سلام.
اما بازخورد من!
به محض این که توی accessibility advance braille keyboard رو روشن کردم، یا بهتره بگم تا ok زدم، talkback به حالت زنده ای رفت که باید به فتوای حافظ نمرده بر او نماز میکردی خخخخ!
یعنی دیگه نمیشد با دست روی صفحه جارو کنی و بری گزینه بعدی یا قبلی، وقتی صفحه رو با دکمه پاور خاموش روشن میکردی اعلام میشد، وقتی هم برنامه معلق و دوباره راه اندازی میشد اعلام میکرد، وقتی قفل صفحه باز میشد اعلام میکرد، وقتی صفحه رو کم نور یا پر نور میکردی اعلام میکرد، ولی وقتی جایی کلیک میکردی با این که معلوم بود انجام میشه اعلام نمیکرد و در واقع هیچ چیز دیگه ای غیر از اینایی که گفتم میخوند رو نمیخوند.
به نظر این طور میومد که گزینه حیاتیش (کاوش با لمث) خاموش شده باشه!
خلاصه بعد از کلی مذاکره، خاموش روشن کردن گوشی و نگرفتن نتیجه، به اتکای گوشی خانمم که شانس آوردیم بود و چنین برنامه منحوسی روش نبود، زنگ زدم به یکی از داوطلبان عزیز be my eyes, که با حوصله زیاد لطف کرد و با لحجه خوشگل کُردیش بهم کمک کرد تا تونستم برم خاموشش کنم و بعد هم که با این انسان شریف خداحافظی کردم، از صفحه روزگار گوشیم پاکش کنم و به خودم بگم آخه آدم . . . . ! ! ! ! مریضی تو که گوشیت کیبورد فیزیکی به اون خوبی داره که دست هر چی بریل نویس رو از پشت میبنده میری یه همچین چیزی نصب میکنی؟!
آخه مگه ندیدی نگارنده ننوشته بود با چه ورژن اندرویدی تستش کرده و این که ممکنه با فلان ورژن اندروید کار نکنه یا مشکلی ایجاد کنه، یا چون کرک شده مسئله ای به وجود بیاره، یا هر یای دیگه ای که الان من یادم نمیاد و نگارنده احتمالا باید مینوشت؟!
خلاصه گوشی من مدل بلکبری پریو ۱۰۰-۴ با اندروید ۶.۰۱ بود که چنین تجربه ای از سرش گذشت.
کاش بهنام هم نوشته بود گوشیش و ورژن اندرویدش چی بوده و کاش بقیه اونایی هم که تجربه به اشتراک میذارن این کار رو بکنن تا نگارنده هم خودش بیاد بنویسه!

سلام و وقتتون بخیر.
من گوشیم xiaomi redme note 9 pro با اندروید ۱۰ هست. واقعا تجربه خوبی بهم داد. خوب منم اولش گیر کردم اما الان جوری دارم باهاش کار می کنم که حتی نیازی به افقی کردن گوشی نیست. اگر علی جان براش آموزش ضبط کنه که عالی. اما اگر نرسه، من یه کوچولو بهش مسلط بشم حتما آموزش براش ضبط خواهم کرد.

با سلام و احترام و تشکر از این برنامه مفید. راستش برنامه را نصب و تنظیماتشو انجام دادم ولی خیلی متوجه نشدم گوشی را چجوری باید دستم بگیرم.فکر کنم باید افقی تو دست یا روی میز باشه یعنی دوربین سمت راست و دگمه home گوشی (اگه داشته باشه) سمت چپ باشه اما بازم بعضی حروف را تونستم بنویسم و زبانش را هم نتونستم فارسی کنم. فکر کنم اگه جناب پنجه ای لطف کنند آموزشی ضبط کنند بهتر باشه. خیلی دوست دارم راهش بیندازم چون تایپ با گوشی واقعا اعصاب خردکن هست. بازم تشکر.

ببخشید در مورد گرفتن گوشی در دست متوجه اشتباهم شدم و فکر کنم درست گرفتم ولی هنوز بهش مسلط نشدم. نکته دیگه اینکه در موقع تایپ و در کادر نوشتن چجوری میشه همون‌جا صفحه کلید را مثلا از حالت سامسونگ به این صفحه کلید تغییر داد؟

سلام.
تشکر میکنم از نرم افزارهای مفید و کاربردیی که در سایت میذارین.
برای منم که نتونستم با کیبورد لمسی کنار بیام میتونه کاربردی باشه آیا؟
نمیدونم چرا نمیتونم تصور کنم اصلا کیبورد بریل چیه و چطوری کار میکنه.
میشه درباره اصل بریل کیبورد هم توضیح بدین؟

منظورم همین بود. هرچی فکر میکردم نمیتونستم تصور کنم با کیبورد گوشی لمسی چطوری میشه تایپ کرد و اصلا چه شباهتی با نوشتن بریل داره.
خب موضوع اینه که من نوشتن با پرکینز رو هم بلد نیستم!
پس یعنی کار با این برنامه رو میتونم یاد بگیرم با این شرایط؟

با سلام مجدد خیلی دوست داشتم از این صفحه کلید استفاده کنم و کمی هم قلقش دستم اومد اما من هم تقریبا مشکلی شبیه به مشکل جناب درفشیان دارم یعنی وقتی تایپم با صفحه کلید تموم میشه و talk back را روشن می‌کنم در حالت swipe تقریبا talk back هیچی نمی‌خونه و چند بار مجبور شدم برای کار با گوشی اونو restart کنم. حالا نمی‌دونم مشکل از نسخه کرک هست یا کلا این برنامه فقط روی اندرویدهای بالا جواب میده. گوشی من galaxy s6 هست با اندروید ۷ در هر صورت ممنون از این برنامه مفید.

با سلام و تشکر فراوان به خاطر پاسخ‌گویی شما. در مورد talk back با راهنمایی شما مشکلم حل شد اما راستش موقع نوشتن اغلب شش نقطه اون‌جوری که باید باشه نمیشه و اغلب اشتباه تایپ میشه. خواستم مطمین بشم که آیا گوشی را درست در دست نگه می‌دارم یا نه؟ من گوشی را افقی روی میز می‌گذارم به طوری که دگمه home گوشی رو به روی من و سمت چپ هست و دوربین جلویی رو به رو و سمت راستم و طبیعتا دوربین پشتی سمت راست و روی میز هست. آیا جهت گرفتن گوشی درست هست یا نه؟ شرمنده که مزاحمتهام زیاد شد خیلی مشتاقم بتونم با این صفحه کلید تایپ کنم و این مشکل بزرگ خودم یعنی کندی سرعت در تایپ را حل کنم. بی‌نهایت سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید