خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد سوم

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان جلد سوم به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۵ فصل و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه کتاب خودآموز JavaScript برای نابینایان جلد سوم

به نام خداوند جان و خرد

JavaScript یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مهم در طراحی وب است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی طراحان وب می‌توانند صفحات وب را پویاسازی کنند. کدهای این زبان برنامه‌نویسی در مرورگر اجرا می‌شوند و یک صفحه وب را از یک سند ساده به یک صفحه پویا و تعاملی تبدیل می‌کنند.

همچنین از این زبان برنامه‌نویسی برای طراحی برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود و بسیاری از برنامه‌هایی که ما از آنها استفاده می‌کنیم، مثل برنامه‌های تحت وب Google Docs، Google Sheets و Google Slides با بهره‌گیری از JavaScript نوشته شده‌اند.

در این کتاب که سومین جلد از مجموعه خودآموز مبانی JavaScript برای نابینایان است شما مبانی این زبان برنامه‌نویسی را می‌آموزید. دقت داشته باشید که برای یادگیری JavaScript باید دانش لازم را از HTML و CSS داشته باشید. می‌توانید برای یادگیری این مباحث به کتاب خودآموز مبانی HTML برای نابینایان و کتاب خودآموز مبانی CSS برای نابینایان جلد اول و دوم که توسط انجمن موج نور اصفهان تولید شده‌اند مراجعه کنید.

ساختار کتاب

  • در فصل سی و یکم که مربوط به مباحث پیش‌رفته مربوط به تابع است با نحوه ایجاد یک تابع ناشناس، ایجاد یک تابع ناشناس که خودش را فراخوانی می‌کند، ایجاد یک arrow function، شی arguments و پارامترها و آرگومان‌ها در تابع آشنا می‌شویم.
  • در فصل سی و دوم مباحث فصل قبل را ادامه می‌دهیم. در این فصل به موضوعاتی شامل تفاوت بین استفاده از مقادیر اولیه و استفاده از اشیا به‌عنوان آرگومان، فراخواندن یک تابع به‌عنوان متدی از شی سراسری و اجرای متد یک شی روی یک شی دیگر می‌پردازیم.
  • در فصل سی و سوم که به مباحث پیش‌رفته در مورد شی اختصاص یافته است روش ایجاد یک شی خالی و افزودن ویژگی‌ها و متدها به آن، ایجاد یک شی جدید با استفاده از کلیدواژه new و تابع Object، افزودن یک ویژگی به شی، حذف یک ویژگی از شی، افزودن یک متد به شی و حذف یک متد از شی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس با مفاهیم قابل تغییربودن اشیا و اشیای تو در تو آشنا می‌شویم.
  • در فصل سی و چهارم مباحث فصل قبل را دنبال می‌کنیم. در این فصل درباره نمایش یک شی، دریافت‌کننده و تعیین‌کننده، ایجاد یک تابع سازنده شی و کار با نمونه اولیه اشیا بحث می‌کنیم.
  • فصل سی و پنجم به کلاس اختصاص دارد. در این فصل ابتدا با مفهوم کلاس آشنا می‌شویم. سپس به نحوه ایجاد یک کلاس، اضافه‌کردن متد به کلاس، متد constructor، ایجاد شی با استفاده از یک کلاس، ارث‌بری از یک کلاس دیگر، افزودن دریافت‌کننده و تعیین‌کننده به کلاس و ایجاد متد ایستا برای کلاس می‌پردازیم.
  • فصل سی و ششم مربوط به برنامه‌نویسی ناهمزمان است. در این فصل با مفاهیم برنامه‌نویسی ناهمزمان و تابع callback و نحوه اجرای یک تابع پس از گذشت یک مدت زمان خاص، اجرای یک تابع به‌صورت مکرر با یک فاصله زمانی مشخص و استفاده از شی Promise آشنا می‌شویم.
  • در فصل سی و هفتم که به ماژول اختصاص دارد ابتدا با مفهوم ماژول آشنا می‌شویم و سپس برون‌بری در ماژول و درون‌ریزی از ماژول را می‌آموزیم.
  • در فصل سی و هشتم با JSON کار می کنیم. در این فصل با JSON، قواعد دستوری JSON، نحوه تبدیل متن JSON به یک شی یا آرایه JavaScript و تبدیل شی و آرایه به متن JSON آشنا می‌شویم.
  • فصل سی و نهم به واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی وب اختصاص یافته است. در این فصل اول درباره مفهوم واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی وب صحبت می‌کنیم و سپس به چگونگی استفاده از تاریخچه مرورگر و ذخیره‌سازی داده در مرورگر می‌پردازیم.
  • در فصل چهلم مبحث مطرح‌شده در فصل قبل را دنبال می‌کنیم. در این فصل یاد می‌گیریم که چطور کد JavaScript را در پس‌زمینه اجرا و از موقعیت مکانی کاربر اطلاع پیدا کنیم.
  • در فصل چهل و یکم به عیب‌یابی می‌پردازیم. در این فصل نخست با مفهوم عیب‌یابی آشنا می‌شویم و سپس چگونگی استفاده از console برای نمایش مقدار متغیرها و استفاده از نقطه وقفه را یاد می‌گیریم.
  • در فصل چهل و دوم که به راهنمای سبک اختصاص دارد در مورد مفهوم سبک در JavaScript، قواعد نام‌گذاری شناسه‌ها، قواعد فاصله‌گذاری، قواعد مربوط به دستورات، قواعد مربوط به اشیا، خطوط طولانی، تورفتگی و قواعد مربوط به استفاده از JavaScript در صفحات HTML صحبت می‌کنیم.
  • در فصل چهل و سوم به اشتباهات رایج در نوشتن کد JavaScript می‌پردازیم. در این فصل درباره موضوعاتی شامل استفاده از عملگر مربوط به مقداردهی به‌جای عملگر مربوط به تساوی دو مقدار، انتظار مقایسه غیرسخت‌گیرانه در دستور switch، سر در گمی در مورد جمع و الحاق، دشواری در استفاده از اعداد اعشاری در JavaScript، شکستن یک خط دستور در میان یک رشته، استفاده از علامت semicolon در محل نامناسب، شکستن دستور return، دسترسی به آرایه‌ها با استفاده از اندکس‌های نام‌گذاری‌شده و ختم تعریف اشیا و آرایه‌ها با کاما بحث می‌کنیم.
  • در فصل چهل و چهارم با نکاتی برای نوشتن کد بهتر آشنا می‌شویم. در این فصل به مباحثی شامل پرهیز از تعریف متغیرهای سراسری، استفاده از متغیرهای محلی در توابع، تعریف موارد در بالای کد، مقداردهی اولیه متغیرها، تعریف اشیا و آرایه‌ها به‌عنوان ثابت، پرهیز از به‌کارگیری توابع سازنده مربوط به انواع مختلف داده، آگاهی نسبت به تبدیل خودکار انواع داده، استفاده از عملگر مقایسه مقدار و نوع داده به‌جای عملگر مقایسه مقدار، استفاده از مقدار پیش‌فرض برای پارامترها، اضافه‌کردن default به دستورات switch، پرهیز از ایجاد مقادیر اولیه به‌عنوان شی و پرهیز از استفاده از تابع eval می‌پردازیم.
  • نهایتاً در فصل چهل و پنجم درباره نکاتی جهت افزایش سرعت اجرای کدهای JavaScript صحبت می‌کنیم. در این فصل موضوعاتی شامل کاهش فعالیت در حلقه‌ها، کاهش دسترسی به HTML DOM، کاهش اندازه HTML DOM، کاهش استفاده از متغیرها و ثابت‌های غیرضروری، اجرای کدهای JavaScript بعد از بارگذاری کامل صفحه و پرهیز از به‌کارگیری کلیدواژه with را مورد بحث قرار می‌دهیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • مرورگری که در کتاب از آن استفاده شده است مرورگر Google Chrome است.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۲ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

 

فهرست کتاب خودآموز JavaScript برای نابینایان جلد سوم

مقدمه

فصل 31. مباحث پیش‌رفته مربوط به تابع (قسمت اول)

31-1. مقدمه

31-2. ایجاد یک تابع ناشناس

31-3. ایجاد یک تابع ناشناس که خودش را فراخوانی می‌کند

31-4. ایجاد یک arrow function

31-5. شی arguments

31-6. پارامترها و آرگومان‌ها در تابع

فصل 32. مباحث پیش‌رفته مربوط به تابع (قسمت دوم)

32-1. تفاوت بین استفاده از مقادیر اولیه و استفاده از اشیا به‌عنوان آرگومان

32-2. فراخواندن یک تابع به‌عنوان متدی از شی سراسری

32-3. اجرای متد یک شی روی یک شی دیگر

32-3-1. اجرای متد یک شی روی یک شی دیگر با استفاده از متد call

32-3-2. اجرای متد یک شی روی یک شی دیگر با استفاده از متد apply

32-3-3. اجرای متد یک شی روی یک شی دیگر با استفاده از متد bind

فصل 33. مباحث پیش‌رفته مربوط به شی (قسمت اول)

33-1. مقدمه

33-2. ایجاد یک شی خالی و افزودن ویژگی‌ها و متدها به آن

33-3. ایجاد یک شی جدید با استفاده از کلیدواژه new و تابع Object

33-4. افزودن یک ویژگی به شی

33-5. حذف یک ویژگی از شی

33-6. افزودن یک متد به شی

33-7. حذف یک متد از شی

33-8. اشیا قابل تغییر هستند

33-9. اشیای تو در تو

فصل 34. مباحث پیش‌رفته مربوط به شی (قسمت دوم)

34-1. نمایش یک شی

34-2. دریافت‌کننده و تعیین‌کننده

34-2-1. مفاهیم دریافت‌کننده و تعیین‌کننده

34-2-2. تعریف و استفاده از دریافت‌کننده در یک شی

34-2-3. تعریف و استفاده از یک تعیین‌کننده در یک شی

34-2-4. تعریف دریافت‌کننده و تعیین‌کننده بعد از تعریف شی

34-3. ایجاد یک تابع سازنده شی

34-4. کار با نمونه اولیه اشیا

34-4-1. نمونه اولیه شی چیست؟

34-4-2. افزودن ویژگی و متد به نمونه اولیه یک شی

فصل 35. کلاس

35-1. کلاس چیست؟

35-2. ایجاد یک کلاس

35-3. اضافه‌کردن متد به کلاس

35-4. متد constructor

35-5. ایجاد شی با استفاده از یک کلاس

35-6. ارث‌بری از یک کلاس دیگر

35-6-1. ارث‌بری چیست؟

35-6-2. ارث‌بری از یک کلاس

35-7. افزودن دریافت‌کننده و تعیین‌کننده به کلاس

35-8. ایجاد متد ایستا برای کلاس

فصل 36. برنامه‌نویسی ناهمزمان

36-1. برنامه‌نویسی ناهمزمان به چه معناست؟

36-2. تابع callback چیست؟

36-3. اجرای یک تابع پس از گذشت یک مدت زمان خاص

36-4. اجرای یک تابع به‌صورت مکرر با یک فاصله زمانی مشخص

36-5. شی Promise

36-5-1. شی Promise چیست؟

36-5-2. ایجاد شی Promise

36-5-3. استفاده از شی Promise

فصل 37. ماژول

37-1. ماژول چیست؟

37-2. برون‌بری در ماژول

37-2-1. برون‌بری نام‌گذاری‌شده

37-2-2. برون‌بری پیش‌فرض

37-3. درون‌ریزی از ماژول

37-3-1. درون‌ریزی نام‌گذاری‌شده

37-3-2. درون‌ریزی پیش‌فرض

فصل 38. کار با JSON

38-1. JSON چیست؟

38-2. قواعد دستوری JSON

38-3. تبدیل متن JSON به یک شی یا آرایه JavaScript

38-4. تبدیل شی و آرایه به متن JSON

فصل 39. واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی وب (قسمت اول)

39-1. واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی وب چیست؟

39-2. استفاده از تاریخچه مرورگر

39-2-1. رفتن به صفحه قبلی و بعدی

39-2-2. بازکردن یک صفحه خاص موجود در تاریخچه مرورگر

39-3. ذخیره‌سازی داده در مرورگر

39-3-1. ذخیره‌سازی و دریافت دائم داده

39-3-2. دریافت کلید یک آیتم داده با استفاده از اندکس آن

39-3-3. حذف یک آیتم یا همه آیتم‌های ذخیره‌شده

39-3-4. ذخیره‌سازی و دریافت موقت داده

فصل 40. واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی وب (قسمت دوم)

40-1. اجرای کد JavaScript در پس‌زمینه

40-1-1. ایجاد پرونده JavaScript برای اجرا در پس‌زمینه

40-1-2. اجرای کد در پس‌زمینه

40-1-3. پایان اجرای کد در پس‌زمینه

40-2. اطلاع از موقعیت مکانی کاربر

40-2-1. دریافت موقعیت مکانی جاری کاربر

40-2-2. مدیریت خطا

40-2-3. نظارت روی موقعیت مکانی کاربر

فصل 41. عیب‌یابی

41-1. عیب‌یابی چیست؟

41-2. استفاده از console برای نمایش مقدار متغیرها

41-3. نقطه وقفه

41-3-1. نقطه وقفه چیست؟

41-3-2. بررسی متغیرها با استفاده از نقطه وقفه

فصل 42. راهنمای سبک در JavaScript

42-1. سبک چیست؟

42-2. قواعد نام‌گذاری شناسه‌ها

42-3. قواعد فاصله‌گذاری

42-4. قواعد مربوط به دستورات

42-5. قواعد مربوط به اشیا

42-6. خطوط طولانی

42-7. تورفتگی

42-8. قواعد مربوط به استفاده از JavaScript در صفحات HTML

فصل 43. اشتباهات رایج

43-1. استفاده از عملگر مربوط به مقداردهی به‌جای عملگر مربوط به تساوی دو مقدار

43-2. انتظار مقایسه غیرسخت‌گیرانه در دستور switch

43-3. سر در گمی در مورد جمع و الحاق

43-4. دشواری در استفاده از اعداد اعشاری در JavaScript

43-5. شکستن یک خط دستور در میان یک رشته

43-6. استفاده از علامت semicolon در محل نامناسب

43-7. شکستن دستور return

43-8. دسترسی به آرایه‌ها با استفاده از اندکس‌های نام‌گذاری‌شده

43-9. ختم تعریف اشیا و آرایه‌ها با کاما

فصل 44. نکاتی برای نوشتن کد بهتر

44-1. پرهیز از تعریف متغیرهای سراسری

44-2. استفاده از متغیرهای محلی در توابع

44-3. تعریف موارد در بالای کد

44-4. مقداردهی اولیه متغیرها

44-5. تعریف اشیا و آرایه‌ها به‌عنوان ثابت

44-6. پرهیز از به‌کارگیری توابع سازنده مربوط به انواع مختلف داده

44-7. آگاهی نسبت به تبدیل خودکار انواع داده

44-8. استفاده از عملگر مقایسه مقدار و نوع داده به‌جای عملگر مقایسه مقدار

44-9. استفاده از مقدار پیش‌فرض برای پارامترها

44-10. اضافه‌کردن default به دستورات switch

44-11. پرهیز از ایجاد مقادیر اولیه به‌عنوان شی

44-12. پرهیز از استفاده از تابع eval

فصل 45. نکاتی جهت افزایش سرعت اجرای کدهای JavaScript

45-1. کاهش فعالیت در حلقه‌ها

45-2. کاهش دسترسی به HTML DOM

45-3. کاهش اندازه HTML DOM

45-4. کاهش استفاده از متغیرها و ثابت‌های غیرضروری

45-5. اجرای کدهای JavaScript بعد از بارگذاری کامل صفحه

45-6. پرهیز از به‌کارگیری کلیدواژه with

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۴ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز مبانی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای نابینایان جلد سوم»

درود، متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های بسیار برای فراهم کردن زمینه برای ایجاد درگاه پرداخت با وجود دست‌اندازها و پیچ و خم‌های اداری کار، خیلی آرام پیش می‌رود و حتی در برخی موارد متوقف می‌ماند؛ به هر حال ما مصمم به طی کردن این راه هستیم و به محض برطرف شدن مشکلات درگاه ایجاد خواهدشد. با صحبت شما به شدت موافقیم. سلامت باشید.

با سپاس فراوان از شما موج نوریهای کوشا، دم‌تون گرم و البته سر‌تونم خوش باد. آقا سی پلاس پلاس یاد‌تون نره ها! خلاصه اینقدر فارسی‌شو، انگلیسی‌شو می‌نویسم تا کتابشو بدین بیرون. هاهاها. بازم مرسی. بای تا های.

درود بر شما، به روی چشم، نظر شما به هیأت مدیره و تهیه‌کنندگان کتاب منعکس خواهدشد. زحمت بکشید و نظر خود را به پست الکترونیکی انجمن به نشانی mojenoor84@gmail.com هم بفرستید؛ البته همراه با دلایل این درخواست. سلامت و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید