خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 75. هنر تدریس: معرفی سازمان ملی متخصصان آموزش امور مربوط به نابینایی

سلام به تمامی دوستان ما و محله نابینایان!

امید که بهار عمرتون در پایان بهار طبیعت و در آستانه ورود به فصل گرم سال همچنان تداوم داشته‌باشه!

باز هم طبق روال پیشین قراره به گوشه‌ای از جهان آزاد سفر کرده و خودمون‌رو به گشتی و تماشایی جدید مهمون کنیم. به امید همراهی و رضایت خاطر شما عزیزان!

عبارت «هنر تدریس» از نظر هر یک از ما شاید تداعیگر مفهومی خاص باشه. بعضی از ما شاید تا امروز اصلا بهش فکر نکرده باشیم. دسته‌ای از ما شاید قرار گرفتن این دو کلمه، «هنر« و «تدریس»‌رو عجیب و چه بسا نادرست ببینیم. و عده‌ای شاید درکی متفاوت از این مقوله داشته‌باشن.

اجازه بدید با زاویه نگاه یکی از صاحب‌نظران در این زمینه بیشتر آشنا بشیم و چه بسا که در پایان این نوشته و این سفر خود ما هم دید تازه‌ای به این موضوع پیدا کنیم! پس با اجازه شما عزیزان، سخن‌رو کوتاه کرده و به مطلب می‌پردازیم!

 

مشخصات نشریه:

 

  • نام مقاله: The Art of Teaching: Introducing the National Organization of Professionals in Blindness Education
    هنر تدریس: معرفی سازمان ملی متخصصان آموزش امور مربوط به نابینایی
  • نویسنده: اریک گیلری (Eric Guillory)
  • مترجم: پریسا جهانشاهی
  • منبع: future reflections

 

اریک گیلری از روی یک صفحه بریل می‌خواند.

 

یادداشت سردبیر:

 

سازمان ملی متخصصان آموزش امور نابینایی پایب (PIBE) که اولین بار در سال 2011 تأسیس شد، بخش بسیار مهمی از فدراسیون ملی نابینایان (National Federation of the Blind) می‌باشد. در این مقاله اریک گیلری، رئیس (PIBE) این بخش را معرفی نموده و اهداف و دستآوردهای آن را توصیف می‌کند.

 

«هنر تدریس عبارت است از هنر کمک به اکتشاف».

این سخن از مارک ون دورن (Mark Van Doren) به اهمیت حیاتی نقش فعال دانشآموزان در کاوش محیط پیرامونشان اشاره دارد. ون دورن مفاهیم، شادی‌ها و چالش‌هایی که این مکان‌ها و زمینه‌ها قادر به ارائه آنها می‌باشند را می‌شناسد. به عنوان بخشی افتخارآفرین از فدراسیون ملی نابینایان ان‌اف‌بی (NFB), سازمان ملی متخصصان آموزش امور مربوط به نابینایی که ما بیشتر با عنوان پایب، (PIBE) می‌شناسیم، در جهت تقویت کاوشگری و حل خلاقانه مشکلات در زندگی دانشآموزان نابینا، خانواده‌های آنها و مربیانی که با آنها تعامل دارند فعالیت می‌کند.

 

مأموریت (PIBE)

 

ان‌اف‌بی به عنوان سازمان پیشگام مورد استفاده و توجه نابینایان ایالات متحده، دارای تجربه و دانش لازم برای پرداختن به فرصت‌ها و چالش‌های فراوان دنیای سریع و بسیار پویای امروز می‌باشد. اغلب اوقات مربیانی که به دانشآموزان نابینا خدمت می‌کنند، به طرزی خوردکننده احساس تنهایی نموده، و نسبت به اینکه چگونه و در کجا قادر به یافتن منابع و بهره‌گیری از موقعیت‌ها می‌باشند سرگردان و بی‌اطلاع هستند. با برقراری و گسترش ارتباط با متخصصان پایب، (PIBE), مربیان می‌توانند از دو عنصر اساسی تخصص و امید برخوردار گردند.

 

فدراسیون ملی نابینایان از زمان تأسیس در سال 1940، با رویکردهای سطح پایین به مبارزه برخاست. این فدراسیون به طور خستگی‌ناپذیر در برابر اثرات مضر اینگونه رویکردها بر بازده آموزشی و زندگی دانشآموزان نابینا مقاومت کرده است. فدراسیون از طریق ابتکارات خلاقانه‌ای که توسط کارشناسان نابینای ماهر و مطلع توسعه یافته و هدایت می‌شوند، به توضیح این نکته می‌پردازد که رویکردها و انتظارات سطح پایین بیشتر از خود نابینایی سبب ایجاد موانع ماندگار در مسیر موفقیت در کلاس و فراتر از آن می‌گردند. اعضای (PIBE) از جمله افرادی هستند که پیشگام ایجاد طرح‌ها و برنامه‌هایی برای امروز و آینده می‌باشند که تضمین‌کننده دستیابی دانشآموزان به مهارت‌هایی هستند که شایسته آنند. این مهارت‌ها، همراه با بینشی مثبت درمورد نابینایی، آنان را قادر خواهند ساخت تا برای برابری با همسالان بینای خود رقابت کنند.

(PIBE) از زمان تأسیس، از طریق تلاش‌های فردی و گروهی اعضایش در سطوح محلی، ایالتی و ملی تأثیرگذار بوده است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه برنامه‌ها و درخواست حمایت برای معلمان و دانشآموزان از جمله این فعالیت‌ها میباشند. (PIBE) اغلب با مؤسسه جرنیگان (Jernigan Institute), سازمان ملی والدین کودکان نابینا (National Organization of Parents of Blind Children) (NOPBC) و سایرین در ارائه این خدمات همکاری می‌کند.

 

واکنش‌های (PIBE) به کووید-19 (COVID-19)

 

در مارس 2020 مدارس شروع به بستن درهایشان نموده و دانشآموزان، اولیا و مربیان تلاش کردند تا به آموزش در خانه عادت کنند. اعضای (PIBE) و (NOPBC) هماهنگ با تیم آموزشی فدراسیون به منظور ایجاد محتوای آموزشی برای کودکان نابینا کوشیدند. این گروه متعهد به رهبری کارن اندرسون، (Karen Anderson), هماهنگ کننده برنامه‌های آموزشی، به سرعت و با درایت کار کردند. اعضای سازمان و فدراسیون برای ایجاد منابع دارای محتوا و قابل استفاده در آینده‌ای محتمل با یکدیگر همکاری کردند.

 

برای دیدن مطالب جذاب و سرگرم‌کننده‌ای که به رایگان قابل دسترس می‌باشند، لطفا به

 

این لینک

 

مراجعه کنید:

 

به گفته کارن اندرسون، «ما در فدراسیون ملی نابینایان به ظرفیت و توانایی دانشآموزان نابینا برای تعیین سرنوشتشان باور داریم. این دانشآموزان مانند همسالان بینای خود شایسته دریافت فرصت‌های مشابه برای دسترسی به محتوای آموزشی با کیفیت می‌باشند. من مفتخرم که در کنار دیگر همکارانم در فدراسیون به خدمت مشغولم، چون ما در تلاشیم تا درس‌هایی پرمعنا و پرمحتوا برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ارائه دهیم. کووید-19 (COVID-19) علیرغم اثرات منفی، فرصت‌هایی جدید برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آنها به ما داده است.»

 

نگاه به آینده

 

بی‌تردید ماه‌های آینده سرشار از سرگشتگی و چالش‌های متعدد خواهند بود. با این وجود، این سرگشتگی مانع خدمت مداوم ما به دانشآموزان نابینا و خانواده‌های آنها نخواهد شد. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که دانشآموزان و افرادی که آنها را یاری می‌کنند با یکدیگر مرتبط باشند و از حقوق آموزشی آنان محافظت شود. در حال حاضر (PIBE) به برنامه‌ریزی سری بعدی درس‌ها و سایر محتوای آموزش از راه دور مشغول بوده و این کار را با مشورت دانش‌آموزان، خانواده‌ها و متخصصان انجام می‌دهد. علیرغم تداوم تأثیرات هولناک بیماری همه‌گیر بر جهان، ما به کوتاهی در مورد فرصت‌هایی که به دانشآموزان نابینا داده می‌شود راضی نخواهیم شد. فعالیت‌های حمایتی ما که همیشه از اهمیت بالایی برخوردارند اجتناب‌ناپذیر می‌باشند. ما از دستاوردهایی که برای کسبشان زمان زیادی صرف نموده و سختی‌های بسیار متحمل شده‌ایم عقب نخواهیم نشست. عزم و اراده اعضا و حمایت همکاران ما در فدراسیون موقعیت‌ها و موفقیت‌هایی را در اختیار دانشآموزان و مربیان خواهد گذاشت که شایستهشان هستند.

به منظور پیوستن به سازمان ملی متخصصان امور مربوط به نابینایی و آگاهی بیشتر در مورد این سازمان، لطفا به

 

صفحه فیسبوک ما

 

مراجعه کنید.

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

 

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.

اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.

فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و در هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.

ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.

قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.

ایمیل: hotgooshkon@gmail.com

آیدی تلگرام: @hotgooshkon1

به امید جهانی آزاد تر!

۲ دیدگاه دربارهٔ «نشریه جهان آزاد، شماره 75. هنر تدریس: معرفی سازمان ملی متخصصان آموزش امور مربوط به نابینایی»

سلام به همه همراهان همیشگی گوش کن
مرسی پریسا به خاطر این ترجمه نسبتاً خوب.
نمیدونم چرا تو وقتی امثال تو رو داریم، باید بریم سر وقت همسایه های غریبه.
فقط یه توصیه شدید پریسای عزیز
لطفاً از این به بعد تمامی مخففها مثل nfb رو به فارسی در تمامی متن ترجمه کن و این شکلی ننویس. نمای زشتی به متن میده و در ضمن ممکن هست خواننده رو هم گمراه کنه. مثلاً nfb رو همه جای متن بنویس فدراسیون ملی نابینایان آمریکا و ننویس به فرض که nfb مرکزی برای رشد افراد نابینا هست.
میدونم انتقاد پذیر هستی نوشتم وگرنه ……..

سلام جناب منچستر بزرگوار. این متنه زیاد ساده بوده که من تقریبا از پسش بر اومدم وگرنه بدون تعارف من به تمام اونهایی که در این راه دستی بر آتیش دارن درس پس میدم و حالاها باید درس پس بدم. و چقدر حیفه که تواناترهایی که باید ترجمه های بی نقصشون اینجا باشه نیستن و واسه پر کردن این خلأ کسی شبیه من باید کارهای سراسر ایرادش رو عرضه کنه.
از نگاه من انتقاد نردبانی به سوی بهتر شدنه. چشم حتما به خاطر میسپارم و اجراش میکنم. ممنونم از توصیه ارزشمند شما. به امید روزی که ترجمه های دستهایی توانا که الحق کارهای شایسته ای ارائه میدن رو در این بخش ببینم. پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید