خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 78. آموزش از راه دور

سلامی تابان از جنس مهر به شما عزیزان محله نابینایان!
امید که در پناه لطف حق همواره قرین مهر و شادکامی باشید!

شکر خدا دوران تلخ کرونا هم با تمام دردسرهاش گذشت و با کلی خاطره، یادگاری و تجربه باقیمون گذاشت تا باقی راه‌رو آگاه‌تر و پویاتر از پیش ادامه بدیم. دوران بسیار سختی بود اما مثل تمام دوران‌های سخت دیگه، این هم مهلتی شد برای اون‌هایی که موافق دست روی دست گذاشتن و نشستن نیستن و در هر حال و هر فرصت و هر تنگنایی در پی یافتن راهی برای گذشتن و رسیدن تلاش می‌کنن.
یکی از مشکلات بزرگی که تمام جهان در دوران همه‌گیری به نوعی باهاش مواجه بودن، تغییر روش‌های آموزشی بود که به خصوص نابینایان‌رو در نقاط مختلف جهان و در شرایط مختلف حسابی درگیر کرد و چه قدر عالیه که این گذار سخت سبب کسب تجربه‌های جدید و کارآمد در جهت کشف توانایی‌های جدید و راه‌های جدیدتری برای پیشرفت بود.
غرض از اینهمه، مقدمه‌ای برای سفر امروز به جهان آزاده که در جریانش قراره کمی بیشتر در مورد آموزش از راه دور، دردسرهاش، نگرانی‌ها و مزایای چشمگیرش بخونیم و بدونیم.
تا مقدمه از این طولانی‌تر نشده بیایید تا بار دیگه به کشف و کاوش بیشتر در قلمرو آگاهی بریم!

 

مشخصات نشریه:

 

  • نام مقاله: Teaching from a Distance
    آموزش از راه دور
  • نویسنده: ترِوا اولیوِرو (Treva Olivero)
  • مترجم: پریسا جهانشاهی
  • منبع: future reflections

 

یادداشت سردبیر:

 

حتی پیش از تبدیل آموزش مجازی به یک کلمه خانگی به وسیله کووید-19، آموزش از راه دور به عنوان راهی ارزشمند برای مربیان در جهت دسترسی دانشآموزان نابینا و کم‌بینا به وجود آمد. جوامعی که قادر به تأمین مربیانی واجد شرایط برای دانشآموزان نابینا نبودند می‌توانستند معلمی را استخدام کنند که ممکن بود در هر نقطه‌ای از کشور زندگی کند. در این مقاله ترِوا اولیوِرو (Treva Olivero) تجربه خود را در ارائه آموزش از راه دور توضیح می‌دهد.

 

در سال 2018 من این فرصت را داشتم که به یک دانشآموز دبیرستانی در ایالتی دیگر آموزش از راه دور ارائه دهم. این دانشآموز به آموزش در زمینه فناوری کمکی نیاز داشت. به عنوان یک فوق‌حرفه‌ای و به عنوان یک مربی برنامه‌های تابستانی، آموزش حضوری را به راحتی انجام می‌دادم. با این وجود، در مورد آموزش از راه دور نگران بودم. چگونه می‌توانستم فناوری را به درستی آموزش دهم؟ اگر کامپیوتر دانشآموز هنگ کرد چه؟ چه مقدار قادر به شنیدن صدای صفحه‌خوان دانشآموز هستم؟ آیا آنها می‌توانند صدای مرا بشنوند؟
برای کسب آمادگی در برابر این مجموعه جدید از چالش‌ها، با تعدادی از همکارانم صحبت کرده و یاد گرفتم که چگونه از جاز تندوم (JAWS Tandem) و زوم (Zoom) استفاده کنم. جاز تندوم مرا قادر می‌سازد تا با استفاده از صفحه‌خوان جاز (JAWS) به کامپیوتر دیگری متصل شوم. من قادرم به کامپیوتر دانشآموز گوش فرا داده و با آن مرتبط شوم. زوم پلتفرمی برای جلسات و سخنرانی‌هاست که برای کاربران نابینا بسیار دسترس‌پذیر می‌باشد. من از زوم برای آموزش و گفتگو با دانشآموزانم بهره می‌گیرم.
پس از درس‌های نخست تعدادی از مشکلات ارتباطی را حل نموده و به ترسم از آموزش از راه دور غلبه کردم. در حقیقت، من واقعا از آن لذت می‌بردم. همراه با افزایش حس راحتی‌ام با این روش آموزش، شروع به دیدن فواید این امر برای خود و دانشآموزانم نمودم.

 

یادگیری مجازی دانشآموزان را در جهت کسب استقلال بیشتر یاری می‌کند. در همان شروع به دانشآموزانم می‌آموزم که خودشان وارد زوم شوند. اگر فرد بزرگسالی حضور داشته‌باشد، او را تشویق می‌کنم که پس از چند درس آغازین به دانشآموزان اجازه دهد که به طور مستقل وارد زوم شوند.
یادگیری مجازی مهارت حل مشکلات را ارتقا می‌بخشد. یکی از دانشآموزان من به طور مداوم با مشکلات برقراری ارتباط مواجه است. او آموخته است که چطور عیبیابی کند، و می‌داند که وقتی ارتباطمان قطع شد چگونه عمل کند. من چگونگی حل مشکلات و گوش دادن به آنچه دستگاهشان انجام می‌دهد یا خواندن از نمایشگر بریل را به دانشآموزان یاد می‌دهم. اگر آنها کلیدهای اشتباه را بفشارند من قادر به یاریشان نیستم. آنها یاد می‌گیرند که خطاهایشان را اصلاح نموده و خود را از دردسر نجات دهند. من به شاگردان می‌آموزم که کلید فرار یا اسکیپ (escape) در کامپیوترشان کجاست و اطمینان حاصل می‌کنم که آنها می‌دانند چگونه دکمه انصراف (cancel) یا بازگشت (go back) را پیدا کنند.
اگرچه من به جاز تندوم مجهز بوده و قادرم آنچه دانشآموزانم در حال انجامش می‌باشند را بشنوم، به آنها اجازه کاوش در هر برنامه‌ای که بر روی آن کار می‌کنیم و یادگیری درباره آن را می‌دهم. یادگیری مجازی قدرت اکتشاف را ارتقا می‌بخشد.

 

تدریس مجازی از من مربی بهتری ساخته است. من به جای اینکه فقط مشکلاتی که دانشآموزان ممکن است با فناوری خود داشته‌باشند را اصلاح کنم، زمانی را به این امر اختصاص می‌دهم که چگونگی خلاصی از چنین وضعیتی را به آنها بیاموزم. تدریس با استفاده از زوم به من یاد داد که در شرح و توضیح بهتر عمل کنم و دستورالعمل‌های دقیق‌تری ارائه دهم. برای مثال، در آموزش حرکات انگشت روی آیفون، من در کنار شاگردانم نمی‌نشینم، بنابر این قادر نیستم موقعیت دست آنها را بررسی کنم. بنابر این، اشارات و حرکات را به صورت شفاهی توضیح می‌دهم و من و دانشآموز از نزدیک به بازخورد از راه صداگذاری گوش می‌دهیم. من چگونگی استفاده از ویکتور ریدر استریم (Victor Reader Stream) را به یک دانشآموز آموختم و نیاز داشتم اطمینان حاصل کنم که شرح‌دهنده خوبی در مورد چیدمان فیزیکی دکمه‌ها هستم. به نوبه خود، توجه دانشآموز عالی بود زیرا واقعا مایل بود بتواند به کتاب‌های صوتی گوش دهد.
در طی سال‌های گذشته تجربیات بسیار خوبی از طریق آموزش از راه دور کسب کرده‌ام. من به فراگیری ادامه می‌دهم. خوشحالم که در آغاز بر طبق اعتقادم عمل کردم تا روشی جدید را برای آموزش بیازمایم. این امر مرا قادر ساخت تا در ماه‌های اخیر آموزش مجازی‌مان با تدریس از راه دور کنار بیایم. چه حضوری در کنار دانشآموزانم باشم و چه مجازی، همچنان عاشق تدریس هستم.

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

 

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.
البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.
اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.
فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و در هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.
ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.
قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.
ایمیل: hotgooshkon@gmail.com
آیدی تلگرام: @hotgooshkon1
به امید جهانی آزاد تر!

دیدگاهتان را بنویسید