خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد اول.

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۱ فصل و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد اول

به نام خداوند جان و خرد

PHP یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین زبان‌های طراحی وب server-side است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی طراحان وب می‌توانند بخشی از وبسایت را که روی سرور اجرا می‌شود طراحی کنند. این زبان نسبت به اکثر زبان‌های دیگری که در این زمینه ارائه شده‌اند ساده‌تر است و بین برنامه‌نویسان تازه‌کار و حرفه‌ای از محبوبیت بالایی برخوردار است.

بعضی از مشهورترین سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله WordPress، Joomla و OpenCardt با PHP نوشته شده‌اند و یکی از کاربردهای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی امکان سفارشی‌کردن این سیستم‌های مدیریت محتوا است.

برای یادگیری PHP دانش کافی از HTML، CSS و JavaScript ضروری است.

در کتاب پیش رو که جلد اول از مجموعه کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان است شما با اصول این زبان برنامه‌نویسی آشنا می‌شوید.

ساختار کتاب

  • در فصل اول که به مباحث اولیه اختصاص یافته است ابتدا با PHP، مزایا و دستور زبان آن آشنا می‌شویم. سپس اولین پرونده PHP را بررسی می‌کنیم و بعد به نحوه استفاده از PHP روی یک سرویس میزبانی وب، تست کدهای PHP روی رایانه و استفاده از کامنت در PHP می‌پردازیم.
  • در فصل دوم که مربوط به متغیرها است ابتدا با مفهوم متغیر آشنا می‌شویم. سپس به نحوه ایجاد یک متغیر، نمایش مقدار یک متغیر، تعیین قلمروی متغیرها و کار با توابع echo و print می‌پردازیم.
  • در فصل سوم با عنوان ثابت‌ها ابتدا با مفهوم ثابت آشنا می‌شویم و سپس یاد می‌گیریم که چطور یک ثابت و یک آرایه ثابت را ایجاد کنیم.
  • در فصل چهارم که به انواع داده اختصاص دارد درباره مفهوم نوع داده و انواع داده رشته متنی، عدد صحیح، عدد اعشاری، بولین، آرایه، شی، مقدار null و منبع صحبت کرده‌ایم.
  • در فصل پنجم که کار با رشته‌های متنی عنوان دارد به چگونگی اطلاع از طول یک رشته، اطلاع از تعداد کلمات در یک رشته، معکوس‌کردن یک رشته، جستجو در یک رشته و جایگزینی در یک رشته می‌پردازیم.
  • در فصل ششم با اعداد آشنا می‌شویم. در این فصل درباره تغییر خودکار نوع داده، عدد صحیح، عدد اعشاری، مقدار بی‌نهایت، مقدار NaN، نحوه تشخیص عددی بودن یک مقدار، روش تبدیل اعداد اعشاری و رشته‌های عددی به عدد صحیح و چگونگی تبدیل اعداد صحیح و رشته‌های عددی به عدد اعشاری بحث می‌کنیم.
  • در فصل هفتم که به توابع ریاضی اختصاص یافته است چگونگی دریافت عدد پی، پیداکردن کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین عدد در لیستی از اعداد، دریافت قدر مطلق یک عدد، محاسبه جذر یک عدد، گردکردن یک عدد و تولید یک عدد تصادفی را یاد می‌گیریم.
  • فصل هشتم به عملگرها اختصاص یافته است. در این فصل ابتدا با مفهوم عملگر آشنا می‌شویم. سپس عملگرهای ریاضی، عملگرهای مقداردهی، عملگرهای مقایسه‌ای، عملگرهای افزایش و کاهش، عملگرهای منطقی و عملگرهای مربوط به رشته‌های متنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل نهم که دستورات شرطی عنوان دارد نخست مفهوم دستور شرطی را می‌آموزیم و سپس به نحوه کار با دستور if، دستور if…else، دستور if…elseif…else، دستور switch و عملگرهای مقداردهی شرطی می‌پردازیم.
  • فصل دهم مربوط به حلقه‌ها است. در این فصل با مفهوم حلقه و چگونگی کار با حلقه while، حلقه do…while، حلقه for، حلقه foreach، دستور break و دستور continue آشنا می‌شویم.
  • نهایتاً در فصل یازدهم که راجع به توابع است اول درباره مفهوم تابع صحبت می‌کنیم و سپس نحوه تعریف تابع، تعریف تابع دارای امکان دریافت آرگومان، تعیین نوع داده پارامترهای تابع، تعریف یک تابع دارای آرگومان‌های پیش‌فرض، تعریف تابعی که مقداری را برمی‌گرداند، تعیین نوع مقدار برگشتی و تعریف تابعی که متغیرها را با ارجاع به‌عنوان آرگومان می‌پذیرد را یاد می‌گیریم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • مرورگری که در کتاب از آن استفاده شده است مرورگر Google Chrome است.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • برنامه XAMPP که در کتاب از آن استفاده شده در پوشه Tools کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۳ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

محسن صدیقی مشکنانی، نصرالله رضائی

 

فهرست کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد اول

مقدمه

فصل 1. مباحث اولیه

1-1. PHP چیست؟

1-2. چرا از PHP استفاده کنیم؟

1-3. آشنایی با دستور زبان PHP

1-4. اولین پرونده PHP

1-5. استفاده از PHP روی یک سرویس میزبانی وب

1-6. تست کدهای PHP روی رایانه

1-6-1. آشنایی با نرم‌افزار XAMPP

1-6-2. نصب نرم‌افزار XAMPP

1-6-3. استفاده از سرور محلی XAMPP برای تست کدهای PHP

1-7. کامنت

فصل 2. متغیرها

2-1. متغیر چیست؟

2-2. ایجاد یک متغیر

2-3. نمایش مقدار یک متغیر

2-4. قلمروی متغیرها

2-4-1. قلمرو چیست؟

2-4-2. متغیرهای سراسری

2-4-3. متغیرهای محلی

2-4-4. متغیرهای ایستا

2-5. توابع echo و print

فصل 3. ثابت‌ها

3-1. ثابت چیست؟

3-2. ایجاد ثابت

3-3. ایجاد آرایه ثابت

فصل 4. انواع داده

4-1. آشنایی با انواع داده

4-2. رشته متنی

4-3. عدد صحیح

4-4. عدد اعشاری

4-5. بولین

4-6. آرایه

4-7. شی

4-8. مقدار null

4-9. منبع

فصل 5. کار با رشته‌های متنی

5-1. اطلاع از طول یک رشته

5-2. اطلاع از تعداد کلمات در یک رشته

5-3. معکوس‌کردن یک رشته

5-4. جستجو در یک رشته

5-5. جایگزینی در یک رشته

فصل 6. اعداد

6-1. تغییر خودکار نوع داده

6-2. عدد صحیح

6-3. عدد اعشاری

6-4. مقدار بی‌نهایت

6-5. مقدار NaN

6-6. تشخیص عددی بودن یک مقدار

6-7. تبدیل اعداد اعشاری و رشته‌های عددی به عدد صحیح

6-8. تبدیل اعداد صحیح و رشته‌های عددی به عدد اعشاری

فصل 7. توابع ریاضی

7-1. دریافت عدد پی

7-2. پیداکردن کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین عدد در لیستی از اعداد

7-3. دریافت قدر مطلق یک عدد

7-4. محاسبه جذر یک عدد

7-5. گردکردن یک عدد

7-6. تولید یک عدد تصادفی

فصل 8. عملگرها

8-1. عملگر چیست؟

8-2. عملگرهای ریاضی

8-3. عملگرهای مقداردهی

8-4. عملگرهای مقایسه‌ای (قسمت اول)

8-5. عملگرهای مقایسه‌ای (قسمت دوم)

8-6. عملگرهای افزایش و کاهش

8-7. عملگرهای منطقی

8-8. عملگرهای مربوط به رشته‌های متنی

فصل 9. دستورات شرطی

9-1. دستور شرطی چیست؟

9-2. دستور if

9-3. دستور if…else

9-4. دستور if…elseif…else

9-5. دستور switch

9-6. عملگرهای مقداردهی شرطی

فصل 10. حلقه‌ها

10-1. حلقه چیست؟

10-2. حلقه while

10-3. حلقه do…while

10-4. حلقه for

10-5. حلقه foreach

10-6. دستور break

10-7. دستور continue

فصل 11. توابع

11-1. مقدمه

11-2. تعریف تابع

11-3. تعریف تابع دارای امکان دریافت آرگومان

11-4. تعیین نوع داده پارامترهای تابع

11-5. تعریف یک تابع دارای آرگومان‌های پیش‌فرض

11-6. تعریف تابعی که مقداری را برمی‌گرداند

11-7. تعیین نوع مقدار برگشتی

11-8. تعریف تابعی که متغیرها را با ارجاع به‌عنوان آرگومان می‌پذیرد

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

۹ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد اول.»

سلام رفقا. موج نوریا دمتون گرم! گازشو بگیرین، فقط راه درازه یه نمه دنده رو سبکترش کنین. برین رو دویست تا. به فکر معکوس نباشین، برین تا C++ و بقیه رو هم سوار کنین. جوونی، شور و نیروی میثم، همراه با تجربه و درایت مهندس رضایی و البته همیاری همه جانبه اسماعیل‌خان رفاهی و بقیه دوستان گرامی نتیجش میشه یه کتابخونه مَشتی که همیشه به داد جامعه نابینایان و حتی غیر نابینایان می رسه، و درخت دانش‌شونو هرچه پربار‌تر می‌کنه. دمتون گرم و البته سرتون خوش باد. بای‌تا‌های.

درود، سپاس‌گزاریم؛ امید که مفید باشد؛ آنچه در انجمن انجام می‌شود؛ چیزی نیست جز انجام وظیفه و از صمیم قلب به خاطر همه کاستی‌ها پوزش می‌خواهیم. به امید روزی که نابینایان و کم‌بینایان فارسی‌زبان با تکیه بر توانمندی‌های خود بتوانند کوه مشکلات را تا رسیدن به قله موفقیت فتح کنند و آن هنگام جامعه باور خواهدکرد که این قشر از جامعه نیز توانمند و پرتوان مثل بقیه افراد می‌توانند به صورت برابر در اداره جامعه کمک‌کننده باشند. موفقیت روزافزون شما و دیگر دوستانی که به دنبال کسب علم و آگاهی هستند؛ آرزوی ما است.

سلام
خیلی کتاب خوبیه حتماً ادامه بدید
راستی به نظر من بهتر بود در کتاب به جای xamp wamp رو برای شروع معرفی میکردید چون کارش ساده تر از xamp بود
و تازه xamp سازگاری خوبی با nvda نداره: وقتی که میخوایم php و Apache و my SQL رو فعال کنیم باید یکمی باهاش ور بریم, ولی توی wamp به صورت پیشفرض فعاله یه اینتر هم روش میزنی راحت میاد بالا
راستی من یک پیشنهاد هم دارم
در جلدهای بعدی این کتاب و یا کتابهای دیگه مربوط به برنامه نویسی, به نظر من آخرش برای جمعبندی و یادگیری بهتر یکی دو تا پروژه رو در نظر بگیرید و به عنوان کار عملی اون رو انجام بدید, دقیقاً مثل کتاب BGT
مثلاً برای همین کتاب میتونید به عنوان کار عملی یک فرم حرفه ای رو طراحی کنید و با php اطلاعاتشو ضخیره کنیدو به کاربر نشون بدید, یا یک برنامه ی کوچیک با همین php بنویسید
حتماً به کارتون ادامه بدید خیلی عالیه
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید