خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بررسی مشکلات دسترس پذیری نابینایان

همراهان عزیز محله نابینایان

به دلیل مشکلاتی که اپلیکیشن‌های ایرانی برای کاربران دارای معلولیت دارند، پرسشنامه‌ای در جهت کشف و شناسایی این مشکلات طراحی شده است.

خواهشمندیم با پر کردن این پرسشنامه، برای ایجاد شرایط مطلوب در استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی برای افراد دارای معلولیت مشارکت کنید.

پرسشنامه دارای سوالات مختلفی است که قبل از هر سوال به دقت برای شما تشریح خواهد شد تا جواب دقیق تری را ثبت کنید.

در صورتی که در پر کردن پرسشنامه مشکلی داشتید، با آی دی زیر در تلگرام در ارتباط باشید:

@Accessibility_supoort

سپاس از همراهی شما

 

لینک پرسشنامه

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «بررسی مشکلات دسترس پذیری نابینایان»

با سلام،
من فرم رو پر کردم.
فقط کسی که این فرم رو طراحی کرده یه چیز رو رعایت نکرده و اونم عدم شرکت یک نفر برای چند بار هست.
یعنی من الان میتونم ۲۰۰۰۰ بار شرکت کنم و هیچکی نیست جلوم رو بگیره.
خب با این شرایط تحقیقات شما در جهت رسیدن به یک نتیجه و حصول یک راه حل به قول غربیها Invalid یا به قول خودمون موثق نیست.
چون شاید من مریض باشم و نخوام این برنامه دسترسپذیر بشه پس میرم و در این فرم میگم همه چیز گل و بلبل هست.
البته این فقط یه فرضیه هست.
فقط خواستم بگم با این شرایط data collection شما یا همون جمع آوری داده شما غیر معقول و غیر واقعی هست.
در مورد این قصه هم فکری کرده اید؟
البته که نه
اگر کرده بودید که من نمیتونستم و نباید میتونستم ۱۰ بار شرکت کنم.
این فقط یه نظر از طرف یه کاربر عاشق محله بود.
شما میتونی جدیش بگیری، میتونی سر کاری فرضش کنی.
موفقتر از پیش باشید.

از طرف آقای کشاورزی، مدیر مسئولیتهای اجتماعی دیوار:
پاسخ به کامنت اول
manchester
—-
کاربر منچستر عزیز، بهترین روش برای این کار، اجرای تخقیق تلفنی بود که با هر مخاطب فقط یک بار تماس گرفته می‌شد و بینش‌های مخاطب از ایشان دریافت می‌شد. اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای دسترسی به شماره تماس افراد دارای معلولیت وجود داشت، این پرسشنامه به صورت اینترنتی برگزار شد. این امکان وجود داشت که ثبت شماره موبایل یا ایمیل هم الزامی شود ولی به دلیل رعایت برخی موارد، در پرسشنامه اول، این الزام صورت نگرفت.
این پرسشنامه در کنار روش‌های تحقیقی دیگر، از جمله تحقیقات گروه کانونی، جلسات یک به یک و تست کاربردپذیری و … تلاش دارد تا علاوه بر پیاده سازی دسترس پذیری طبق استاندارد WCAG نظرات کاربران هدف را نیز به طور کامل بررسی کند.

تا جایی که من دقت کردم، این فرم توسط فرم گوگل ساخته شده بود. پس میشد حد اقل یه ایمیل از طرف میخواستید تا اگر ۱۰۰۰۰۰ بار هم با همون ایمیل شرکت کرده بود، اولی رو لحاظ میکردید. ضمن اینکه در فرم گوگل تو بخش تنظیمات گزینه ای بود که میگفت هر آیپی یک بار بیشتر شرکت نکند.
میتونستید اون رو لحاظ کنید.
ضمن اینکه فکر نمیکنم گرفتن شماره تلفن مشکلی به وجود میاورد. جامعه هدف حتی کد ملی خودش رو هم به راحتی در اختیار سازمانهای خیریه قرار میده چه برسه به تلفنش. البته منظورم عموم جامعه هدف بود نه همه.

پاسخ به کامنت دوم
manchester
——
این پرسش ابتدا از شما به عنوان کاربر آگهی بیننده پرسیده می‌شود و در صورتی که اعلام کنید در سایت یا اپلیکیشن، آگهی ثبت کرده‌اید، این سوال از کاربر اگهی گذار هم پرسیده می‌شود.
دلیل این موضوع، تفاوت مسیر کاربر در این دو فرآیند است تا با دقت بیشتری موضوع بررسی شود.
سپاس از دقت نظر شما

این فرم نقطه ضعفهای زیادی هم داشت. مثلاً به جای اینکه بگی کدوم نرم افزارها از نظر شما دسترسپذیر هست، میومدید و ۲۰ ۳۰ برنامه معروف رو میذاشتید و از بچه ها میخواستید تا از بین اونا برنامه هایی رو که باهاش کار کردن و راحتن رو تیک بزنن. چون بر فرض مثال، من برنامه هایی که باهاش راحت بودم به لحاظ دسترسپذیری رو نوشتم ولی خب انسان هستم. شاید یه برنامه معروفی رو قبلاً باهاش کار کرده باشم و راضی هم باشم ولی چون الان روی گوشیم دیگه نیست، فراموشش کرده باشم. چیزی که اصلاً تو این فرم بهش اهمیت داده نشده بود بحث دسترسپذیر کردن همراه بانکها بود که از نون شب برای نابینا واجبتر هست.
آدم بدون دیوار هم میتونه زندگی کنه ولی بدون همراه بانک تقریباً خیر.
این رو از این جهت عرض کردم که خیلی روی دیوار مانور داده شده بود.
البته که دیوار هم به جای خودش باید دسترسپذیر بشه، ولی ما نابیناها بلد نیستیم که از اعم به اخص بریم.
قطعاً دسترسپذیری همراه بانکها اعم تر از دیواری هست که صد بار پرسیده نظرت رو در یک پاراگراف بنویس و یا بر اساس رضایت امتیاز بده.
ولی در کل متشکرم از هر کسی که برای راحتی جامعه هدف قدمی برمیداره حتی به اندازه دسترسپذیر کردن برنامه خاصی مثل دیوار

پاسخ به کامنت سوم
manchester
———
دلیل اینکه برای سوال مورد نظر شما گزینه طراحی نشده بود، به این دلیل است که می‌خواستم ببینیم چه برنامه‌ای در ذهن مخاطب از منظر دسترس پذیری ملکه ذهن است. این یک روش مرسوم و متدوال در طراحی و سنجش پرسشنامه ها است و با گذاشتن گزینه، عملا امکان دریافت این بینش از مخاطب وجود ندارد.
دلیل تمرکز این پرسشنامه بر دیوار نیز به این دلیل است که این پرسشنامه، کاری از تیم دسترس پذیری دیوار برای تسهیل کار افراد دارای معلولیت در استفاده از دیوار است. قطعا همه اپ های ایرانی باید این مسیر رو آغاز یا تقویت کنند.

نه دوست عزیز، میتونستید رایجترین برنامه ها رو بذارید و بعد مثل فرم خودتون که تو یه بخش گفته بود انتخاب کنید و زیرش یه edit box گذاشته بود و گفته بود اگر نظر دیگه ای هم هست بنویسید. شما هم این ۳۰ ۴۰ برنامه مطرح رو میذاشتید و زیرش یه edit box میذاشتید و میگفتید اگر برنامه دیگری هم هست که تو لیست نیست و شما باهاش راحت هستید، اون رو تو این قسمت بنویسید.
در کل فکر میکنم این پرسشنامه خیلی یهویی و بدون در نظر گرفتن خیلی مسائل بوده.
بازم میگم این فقط نظر من هست و قضاوتی در خصوص درست یا غلط بودنش وجود نداره.
احساس کردم با نوشتم نظراتم بتونم کمکی بکنم.
بازم اگر کمکی از من بر بیاد دریغ نمیکنم.
شاید زبونم تند باشه ولی نیتم خیر هست.
این رو مدیریت مجموعه، جناب صالحی میتونن تأیید بفرمایند.

راستی ای کاش خود جناب عالی پاسخگوی مستقیم صحبتهای ما بودید. این حس بهتری به مخاطب میده.
خیلی دوست دارم بدونم در دنیای واقعی به چه شکل میشه با شما ارتباط داشت تا نظرات به شکل بهتری منتقل بشه. چون وقتی نظرات مستقیم و در فضای غیر مجازی مطرح میشه، هم سوءِ تفاهمات رو کاهش میده و هم میشه تبادل نظر کرد در مورد صحبت گفته شده.

سلام وقت بخیر این اقدام بشدت جای تقدیر داره
فقط این که ایا این فقط صرفا به دیواره؟ای کاش برای سایر نرم افزار ها نظیر پیام رسان های داخلی مثل ایتا و دیگر اپ ها هم پیگیری های لازم میشد البته برخی از اپ های موبایلی تا حد زیادی قابل دسترسه مثلا همین ایتا ولی خب ضعف هایی هم دارن اما نسخه ویندوزی همهگیشون تا جایی که من میدونم قابل استفاده نیست که ای کاش اون ها هم فکری براش میشد

پاسخ به کامنت چهارم از آقای کشاورزی، مدیر مسئولیت های اجتماعی دیوار:

ریحان
——-
ضمن تشکر از توجه شما به این پرسشنامه،
با توجه به سوال اول پرسشنامه که در مورد بهترین اپی که از نظر مخاطب دسترس پذیر هست، سوال می کند، نیاز هست که مخاطب قبل از این پرسش، در مورد اینکه این پرسشنامه رو چه برندی تهیه کرده، اطلاع نداشته باشد، تا پاسخ درست و غیر جهت دار داده شود. اما ما در دیوار، در حال تکمیل تست های دسترس پذیری هستیم تا اپ بدون مشکلی برای کاربران دارای معلولیت قابل استفاده شود. امیدوارم که دیگر اپ ها و وب سایت های ایرانی نیز این گام را بردارند.

سلام. به نظر من که خیلی فرم خوبی بود. با اینکه هنوز گوشی ساده دارم و با اندروید مقدار کمی کار کردم ولی به راحتی تونستم به همه سؤالات پاسخ بدم و فرم رو براتون ارسال کردم. فرم هیچ مشکل خاصی نداشت و همونطوری که عرض کردم برای منِ مبتدی هم خیلی ساده و راحت بود. با تشکر مجدد از شما.

با اینکه من برنامه نویس یا متخصص نیستم
ولی خوشحال میشم اگه کاری ازم بر میاد برای کمک به دسترسپذیر کردن برنامه های داخلی و حمایت از محصولات کشورم انجام بدم و برای همین قسمت آخر که سؤالات اختیاری بود هم کامل پر کردم و شماره تماس هم گذاشتم خوشحال میشم بتونم کمکی کنم!

خب من از فرم و نحوه سؤالات راضی بودم و ایراداتی که شما در کامنتهای قبلی فرمودین به نظرم به پرسشنامه وارد نبود و به همین شکل خوب بود.
فقط ای کاش راه ارتباط مستقیم با توسعه دهندگان داشته باشیم رو باهاش موافقم.
برای نرم افزارهایی که دسترسپذیر هستند هم خب من چون کار با اندروید رو زیاد بلد نیستم راحت فقط سه چهار تا برنامه ای که تست کرده بودم و ازشون راضی بودم رو نوشتم. و قطعا وقتی با برنامه های مختلف کار نکردم نمیتونستم پاسخ درستی هم بدم درباره برنامه هایی که آشنایی باهاشون ندارم.
ولی اینطوری یه کاربر مبتدی مثل من که به صورت تفریحی و صرفا آشنایی با اندروید هم کار کرده راحت میتونه پاسخگوی سؤالات باشه.

سلام و خدا قوت.
به طور کلی با نظرات جناب manchester موافقم. صادقانه بگم هنوز فرم رو بررسی و تکمیل نکردم ولی فعلا نظرم رو در قسمت دیدگاههای همین پست میگم و ان شاء الله به پرسشهای فرم هم پاسخ میدم.
علاوه بر همراه بانک و پیامرسانها، یکی از نرم افزارهای دیگه که نیاز به دسترس پذیری داره، نرم افزارهای مربوط به خرید و مطالعه کتاب مثل فیدیبو هست. نسخه های قبلی تا حدی دسترس پذیر بود ولی هفته پیش که بروز شد نه نسخه ویندوزی و نه اندرویدی هیچ کدومشون رو نتونستم وارد بشم و استفاده کنم.
سربلند باشید.

فرم تکمیل و ارسال شد. بعد از بررسی فرم باز هم معتقدم حق با جناب manchester هست.
در قسمتی که سؤال شده کدوم نرم افزار رو دسترس پذیرتر میدونیم، برام انتخاب واقعا مشکل بود که بین نرم افزارهایی که باهاشون کار کردم کدوم رو انتخاب کنم. چون به نظرم اکثرشون تقریبا سطح دسترس پذیری و مشکلاتشون مشابه هست.
سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید