خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

محسن و سعید و کادر بابت همه چی دمتون گرم

خب از کجا شروع کنم که درست شروع کرده باشم؟ از هیچ جا. مهم شروع کردنه. جاش مهم نیست. اولاً که حواسم به کامنت‌های پست خوشبختی نابینایان هست و هرچی کامنت بیاد آروم آروم جواب میدم چون خعلی مشغله دارم ولی دلم نیومد به دلیل مشغله داشتنم اون پست رو نزنم. در ادامه باید برم سراغ محسن و سعید و کل کادری که بیش از چهار سال هست با وجود تغییر دادن خط مشی سایت، به شدت روی همین خط مشی که خودشون پایه‌ریزی کردند پایبند هستند. یکی از اتفاقاتی که حین انتقال مدیریت سایت افتاد، حضور سوینا بود؛ گروهی که قرار بود برای ما باشه ولی ظریف‌کاری‌هایی رو رعایت نکرد و مورد اقبال قرار نگرفت. شبکه‌سازی که کادر انجام داد باعث شد اون نگاه بالا به پایینی که سوینایی‌ها به کل جامعه نابینایان فارسی‌زبان داشتند از ریشه بی‌اثر بشه. خودتون حساب کنید توی محله چه سریال‌ها، فیلم‌ها، انیمه‌ها و انیمیشن‌هایی که این چند سال با چه سرعتی توضیح‌دار نشدند. چه مستند‌ها که ساخته نشدند. البته که نقد بسیار هست و در جاش باید نقد هم بشه تا پیشرفت باشه؛ ولی نمیشه بی‌انصافی کرد. تولید محتوا به لحاظ ترجمه مکتوبات تخصصی نابینایان و توضیح‌دار کردن محتوا‌های تصویری که جریان روز هستند واقعاً کار کمی نیست؛ اونم واسه جایی که نه کمک دولت پشتشه و نه اسپانسری رسمی به معنای واقعی کلمه داره. خودم شاید زیاد وقت نکنم دان کنم استفاده کنم ولی بازخورد‌هاش به من می‌رسه که چه تعداد زیادی صفحات مربوط به آثار تصویری توضیح‌دار محله را نشانه‌گذاری کردند و مرتب استفاده می‌کنند. و این یعنی سوینا با هر تعداد بازیگر هم که به هر دلیلی فعالیت کنه نمیتونه فخر بفروشه و نگاه بالا به پایین داشته باشه. فقط میتونه اگه خواست همونطور که تا حالا فعالیت داشته به فعالیت‌هاش ادامه بده. در نهایت هم سلب مسئولیت کنم و بگم که این‌ها هیچ کودوم نظرات مدیران و اعضای سایت نیستند و صرفاً دیدگاه‌های خودمند؛ پس قرار نیست حرف‌های من پای کسی نوشته بشه. اینجا همیشه آزادی بیان بوده و انتشار چنین مطلبی هم صرفاً جلوه‌ای از همین اصله.

کشش نمیدم و درازش نمی‌کنم. قصد خاصی هم ندارم. فقط اومدم تشکر کنم چون مغز‌درد می‌گرفتم اگه یه جایی روی یه سکویی که وسط میدون شهرمون هست تشکر نمی‌کردم. نمیدونم چند نفر این پست رو می‌بینید؛ ولی میدونم خیلی‌ها از سایت و کانال صرفاً دانلود می‌کنن و افزایش اعضای کانال محله نابینایان هم بر همین پرطرفدار بودن محتوا‌های توضیح‌دار گواهی میده. اگه سایت نه در رقابت با شبکه‌های اجتماعی بلکه به عنوان جزوی از خط مشی خودش اون حالت اجتماعی بودن خودش رو حفظ می‌کرد که دیگه عالی می‌شد؛ ولی الانم اگه سعی بشه یه همچین اتفاقی بیفته بد نیست. من اصراری ندارم ما بشیم تلگرام و واتساپ و اینستا؛ که هرکی چنین رویکردی داشته باشه باید به دانشش از اصول حاکم بر فضای مجازی قویاً شک کرد؛ اما معتقدم میشه غیر از فضای تیمتاک که نمیدونم چقدر فعاله، اینجا هم اگر نه مثل سابق ولی به نحوی با نو‌آوری‌هایی اون حالت اجتماعیش فعال بشه.

از بحث اصلیم منحرف نشم و در نتیجه‌گیری انشام باید این دغدغه‌ام رو به اطلاع برسونم که شاید خود بچه‌هایی که دست‌اندر‌کارند منتظر تشکر نباشند؛ اما قطعاً تشکر‌ها و قدردانی‌های گاه و بی‌گاه میتونه بنزینی باشه توی ماشین پیشرفت بخش‌های مختلف سایت. منم نه زیاد ولی یکی دو لیتر بنزین داشتم در دبه‌ای از اخلاص آوردم بریزم توی باک. هرکی توی موتور‌خونه و کتابخونه و فیلم‌دونی و مستند‌بازار و آموزش‌کده و کلا اماکن و مؤسسات مختلف این محله فعالیت می‌کنی بدون که خیلی ایول داری چون به صورت داوطلبانه کار کردن چیزیه که خودم چندین سال تجربه کردم و میدونم با ناملایماتی که گاه و بی‌گاه سر راه قرار می‌گیرن چقدر سخته همیشه مثل روز اول باشی و ادامه بدی. ایول که هستی. مرسی که هستی.

دوستت داریم بیشتر از دیروز؛ کمتر از فردا!

۵ دیدگاه دربارهٔ «محسن و سعید و کادر بابت همه چی دمتون گرم»

سلام مجتبی. امیدوارم عالی باشی.
بابت پست و صحبت هایی که داشتی ازت ممنونم.
بی شک تموم تلاش ها در طول این ۵ سال، کنار هر نقطه قوتی که داشتن، نقطه ضعفی هم وجود داشته و این کاملا طبیعیه و مشهود.

هر مجموعه یا گروهی که کارهاش ارزیابی میشه، درستش اینه که نقاط قوت و ضعفش در کنار هم باشه که در متن تو این به درستی بیان شد.
شکل و رنگ مشکلات در محله توی این چند سال بی نهایت متفاوت بودن و تغییراتی که امروز دیده میشن، بی تاثیر از این مشکلات نیست.
طبیعتا مدیریت فضای محتوایی محله و هزینه ها رو خوب درک میکنی که چه قدر در این شرایط میتونه وحشتناک باشه.
هزینههای سرور های محله، رایزنی های عجیب و غریب به خاطر مشکلات متعدد، و پیش رفتن در شرایطی فرسایشی حاصل از تمام این موارد و بسیاری موارد دیگه، بی نهایت انرژی میگیره.
پیگیری و حضور مستمر در فعالیت هایی از قبیل پیشبرد بخش بزرگ توضیح دار کردن انیمیشن، فیلم های سینمایی و سریال ها. ترجمه مقاله های جهان آزاد و کتابخانه دانش آموزی، و همزمان مواجهه با مشکلات قابل انتظار و بیشتر از اون رویارویی با مشکلات دور از انتظار و ناگهانی، گاهی توان، انگیزه، صبر و قدرتی فراتر از تحمل لازم دارن.
عقیده من بر اینه که هر کاری و هر پروژه ای باید به یه ثبات برسه. اگه این ثبات وجود نداشته باشه پس فعالیت مورد بحث هنوز به جایی که باید نرسیده و در نتیجه تلاش برای شروع فعالیت جدید بی معنیه. به این دلیل که اگه کاری رو نصفه کاره رها کنی و بخواهی استارت کار دیگه رو بزنی متوجه میشی که دیگه هیچی برای ارائه نداری. از نظر من بهتره پیش از شروع موارد جدید، امکانات و انرژیمون رو برای رسیدن به موفقیت در کار و فعالیتی که پیش از این شروعش کردیم متمرکز کنیم تا اینکه بخواهیم همزمان چندین رشته ناتموم رو به دست بگیریم و چندین کار ناموفق رو شروع کنیم و با از این شاخه به اون شاخه پریدن های مدام بخواییم یک سری فعالیت پراکنده رو پیگیری کنیم.
طبیعتا حضور افراد جدید و شبکه ای که ازش حرف زدی هم همون نیرو محرکه ایه که میتونه نقطه ضعف های ما رو تا حد زیادی خوب پوشش بده. زمانی که ما عضو و جزو یه تیم بزرگ متشکل از مشارکت کننده های واقعی در تولید محتوای محله باشیم، میتونیم امیدوار باشیم که همین استراتژی رو در زمینه های دیگه هم به کار بگیریم و به نتایج خوبی برسیم.
سنگ بنای خوبی گذاشته شده.
توی گزارشی که پریسا از مرداد تا مرداد منتشر کرد چند نکته داشت که امیدوارم وقت گذاشته باشی و خونده باشیش.
طراحی وب سایت در مسیر خیلی خوبی داره پیش میره. از لحاظ گرافیکی و بصری سایت به درجه قابل قبولی خواهد رسید و کار دسته بندی های سایت و مرتب کردن مطالب رو به همین دلیل انجام دادیم.

بخش هایی از تغییرات که هنوز ناقص هستن و هنوز تا کامل شدن کمی راه در پیش دارن در بخشی از موارد دیده میشن ولی به امید خدا و به زودی وب سایت محله نابینایان بازطراحی میشه و این قول رو به همه میدم که وب سایت به شکیل ترین و دسترس پذیر ترین حالت خودش در دسترس خواهد بود.
چندین هدف خواهیم داشت که قطعا بزرگترینش تاثیر پذیری و تأثیر گذاری درست در جامعه هست. فرهنگ سازی ای که میتونیم از طریق وب سایت بهش دست پیدا کنیم بی اندازه خواهد بود.
امیدوارم که بعد از این تغییرات بتونیم با هدف گذاری مناسب و در کنار هم دیگه بیشتر و بهتر از اینی که هستیم پیش بریم. قطعا وظیفه محله نابینایان بعد از این تغییرات سنگین تر خواهد شد، چون لازمه که وب سایت جنبه کاری خودش رو در قالب جدید پیریزی کنه و مطالب بهتر و موثرتری رو برای ارائه به مخاطبینش داشته باشه.

سلام. به طور کلی با محتوای این پست موافقم. نقدهایی به یه سری رویه ها در سایت و تیمتاک وارده ولی تلاش دوستان در بخشهای مختلف این مجموعه قابل تقدیره.
به طور کلی امیدوارم هرکس هرجا قدم مثبتی برمیداره موفق و موفقتر باشه.
سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید