خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پاسخ به ابهامات پست شرکت پکتوس در مسابقه میدون در محله نابینایان

سلام به هم محلی‌های عزیز

روز شنبه بود که میلاد نصرتی در
این پست
به حضور شرکت پکتوس در مسابقه میدون اشاره کرد و نقد‌هایی رو به این برنامه مطرح کرد.

ابتدا بخشی از برنامه مورد بحث رو می‌تونید در قالب یک فایل صوتی
از اینجا

 

و پاسخ من به این ابهامات رو هم از طریق
این لینک

 

دانلود کرده و گوش کنید.

۶۷ دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به ابهامات پست شرکت پکتوس در مسابقه میدون در محله نابینایان»

مهدی جان سلام. همونطور که در فایل صوتی گفتم، قیمت دستگاه سؤال دکتر مهرنوش بود و اشاره شد ۸۷ میلیون تومانه و گفتیم اعضای جامعه هدف ما توان خرید ندارند و درخواست کردیم از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام که بیان و مشارکت کنند اما متأسفانه بخش پرسش و پاسخ داوران ما به طور کامل حذف و تایمش به رقبای ما اختصاص داده شد.

امیر جان من پنجاه دقیقه جوابیه مستندت رو گوشیدم ولی هر کسی این کار رو نمیکنه. بهتر بود جوابیه رو از جنس خودش یعنی متنی می‌نوشتی نه اینکه صوتی بگی. به نظرم جدای از تعارض منافعی که برای جایگاهت طبیعیه؛ به یک پست کاملاً احساسی یک جواب منطقی دادی و عالی بود؛ اما مشکل بچه‌هایی که احساسی و جوگیرانه می‌نویسند اینه که هم به قول خودت ساختار‌ها خرابن، هم این نداشتن‌ها ممکنه خیلی‌ها رو عقده‌ای کنه و هم شما نمیدونم ولی به هر دلیلی هنوز نتونستید دل‌چرکین بودنِ جماعتِ نابیکور رو از گذشته خودتون پاک کنید. من ممکنه بتونم از وضعیت الان شما دفاع کنم ولی نمیتونم از وضعیت گذشته شما زمانی که خودم دانش‌آموز و دانشجو بودم و چیزی به اسم پکتوس رو نمی‌شناختی دفاع کنم. اینه که هم به شما حق میدم و هم به بچه‌ها. در ضمن، صفت عقده‌ای که توی دیدگاهم به کار بردم کلی بود. به هیچ کس حق نمیدم فکر کنه در مورد نویسنده پست یعنی میلاد و دیدگاه‌گذارانش چنین تصوری دارم. خود من زمانی خیلی دوست داشتم فرانسه بخونم ولی به دلیل فقر مالی و عدم حمایت نهاد‌های حمایتی هرگز یادداشت‌بردار بریلی برای این کار به دستم نرسید و هنوز غمگینم.

سلام مُجی. حقیقتاً حوصله و فرصت این‌که این حجم دیتا رو تایپ کنم نداشتم و احساس کردم به صورت صوتی بهتر حق مطلب ادا میشه. نکاتی که میگی درسته ولی درباره گذشته چون نبودم نمی‌تونم قضاوت کنم.
اما گذشته هر چی که بوده درست یا غلط، خوب یا بد، دیگه گذشته و باید نگاهمون رو به آینده باشه.
من به بچه‌ها حق می‌دم که به خاطر یک سری مسائل از ما ناراحت باشند. ولی چالش‌های ما رو هم در نظر بگیرند، ساختارهای فعلی جمهوری اسلامی رو هم مد نظر قرار بدن، بعد بیان بحث کنیم ببینیم دقیقاً مشکل و ریشه‌ها کجاست و چرا دچار یک سری آسیب‌ها شدیم.
الان در همین برجسته نگار هوشمند، ما می‌تونیم تیبل و یونی‌کد زبان بریل فرانسه رو هم اضافه کنیم و تو فارسی و فرانسه رو در کنار هم داشته باشی. ولی پیش‌فرض دستگاهی که عرضه می‌شه، فارسی و انگلیسی رو با هم داره.

درود. من فایلی که گذاشتی رو کامل گوشیدم.
یعنی الآن قاعدتاً شما نباید دیه با صدا و سیما همکاری داشته باشید. چون هم نکات مَد نظر شما از برنامه حذف شده و هم در عمل ازتون حمایتی نشده. درسته؟
من نمیگم چی درسته یا غلط. فقط میگم اگه همین نظر رو من بفرستم و بعدش بیام و بگم من فلان چیز هم نوشته بودم و نیومد واقعاً تو قانع میشی؟ تو بر اساس چیزی که فرستاده شده جواب منو میدی. مگه غیر اینه؟
منطق هم همینه که بر اساس چیزی که من گفتم جوابمو بدی.
به نظرم میلاد هم همین کار رو کرده. برنامه رو دیده و انتقاداتشو نوشته و آگاهیش هم در حد همون چیزی بوده که دیده و بر اساس آگاهیش مطلبش رو تنظیم کرده و فرستاده.
یادمه یه برنامه دیگه هم بود که گفته شد از نابیناها سر ماجرای بینایی یه بنده خدایی از نابیناها عذر خواهی شده ولی تو تدوین درومده و حذف شده.
به نظرت فکر نمیکنی برنامه هایی که امیر جان توشون شرکت میکنه و تدوینشون دچار مشکلاتی از این قبیل میشند داره خیلی زیاد میشه؟
من قضاوتت نمیکنم که بگم اعتمادی نیست یا هست و راست میگی یا دروغ.
فقط میگم چرا با شرکتت تو این برنامه ها هم خروجی این برنامه ها جامعه هدف رو از تو ناراحت میکنه و هم در عمل این برنامه ها نتیجه مثبتی واسه جامعه هدف نداره.
یا در جواب من بگو من کارمند شرکتم و موظفم طبق دستور کارفرمای خودم عمل کنم که من بهت خورده نمیگیرم، و یا اینکه نگو من چی گفتم و چه کردم و تو تدوین همش حذف شده.
تو که تو این حوزه رسانه تازه کار و بی اطلاع نیستی و تجربه داری، اگه میدونی یه همچین اتفاقاتی میفته و قطعاً آگاهی قبلی هم داری و داشتی که چه خبر هست، شرکت نکن دادا. شرکت نکن عزیزم.
آخه تا کی قراره تو تو هر برنامه ای شرکت میکنی بعدش بیای یه اصلاحیه بزنی که فلان جای برنامه حذف شد؟
دادا. ما از حوزه رسانه تو ایران اطلاع نداریم. شما که مطلعی چرا؟؟؟
شاد باشی و برقرار. باز هم موردی بود میگم یا میگند.

علی جان سلام.
خورده‌ی من به نوشته میلاد، اصل انتشار اون پست نیست. بلکه نوع ادبیاتِ در اون پُست هست که می‌خواد به مخاطب جهت بده و کار نکرده و قصد نداشته رو هم در ناخداگاه ذهنش بهت نسبت بده. دلیلی به این همه تندی و عصبانیت نمی‌بینم من.
اما در خصوص رسانه. نه برای اولین بار بوده و نه برای آخرین بار خواهد بود. اگر قرار بود اهالی رسانه به خاطر تدوین برنامه‌های تولیدی استعفا بدن و دیگه مشارکت نکنند که الان همه‌ی مجری‌ها و کارشناسان همکار با صدا و سیما باید کنار می‌کشیدند و تغییر شغل می‌دادند. این امر برای ما کاملاً عادی و قابل انتظاره. بارهای بار تو برنامه شش نقطه این اتفاق برامون افتاده. تازه در رادیو که حساسیت‌ها و تیغ سانسور خیلی کمتر از سیما هستش. ولی با این وجود داریم ادامه می‌دیم و باید بدیم. چون اگر کنار بکشیم یک حق از خودمون ضایع شده و اگر شش نقطه و برنامه‌های مشابه نابود بشه، به هیچ جایِ هیچ کس نیست.
اما اصلاً انتظار نداشتیم از تایم ۲۰ دقیقه‌ای پرسش و پاسخ داوران در یک مسابقه تلویزیونی که طبیعتاً یک ساز و کار مشخصی داره، بخواد بخش صحبت‌های ما کلاً حذف بشه و فقط ۳ الی ۴ دقیقه باقی بمونه. اما چرا با این وجود قبول کردیم که بریم. صادقانه بهت بگم. فقط به خاطر اون وام ۵ میلیارد تومانی با سود ۴ درصد و تنفس یک ساله‌ای که به ما وعده داده شده بود.
این نکته رو هم بگم که هیچگاه مدیران شرکت پکتوس در برنامه‌های اینچنینی، به من دیکته نمی‌کنند چی بگو و چی نگو. الحق بسیار انسان‌های شریف، روشن و دموکراتی هستند. اما تهیه کنندگان و سردبیر برنامه‌ها تا دلت بخواد بهت دیکته می‌کنند چی بگو و چیا نگو. ما هم بعضی وقتا نشنیده می‌گیریم و بعضی وقتا مجبوریم قبول کنیم.
اون ماجرای عصر جدید و احسان علیخانی هم عینه واقعیته. انتهای برنامه گفت من از جامعه نابینایان و خانواده‌هایی که تو این مدت امید واهی بهشون داده شده بود عذرخواهی می‌کنم. ولی مدیر شبکه ۳ مخالفت کرده بود این بخش حذف بشه. شایدم بعدش خودش به این نتیجه رسید حذف بشه چون یک عقبنشینی آشرکار و یک نکته منفی برای اون برنامه محسوب می‌شد. همون داستان برنامه عصر جدید انصافاً یک دستاورد بزرگ بود. اینکه ما مدیران شبکه ۳ رو مجبور کردیم برای یک آیتم ۱۵ ۲۰ دقیقه‌ای بیان و یک برنامه یک ساعته اونم تو تایم طلایی اختصاص بدن و از موضع خودشون حالا با همون سبک صدا و سیمای جمهوری اسلامی عقبنشینی کنند، اتفاق کمی نبود. اما ما چیجوری باهاش برخورد کردیم. چقدر همنوعان خودتون رو سرزنش و خوار و خفیف کردید و اصلاً به هدف اون برنامه توجه نداشتین که خانواده‌ها بدونن همچین عملی وجود نداره و برای رفتن به شیراز برنامه‌ریزی نکنند. اما ما چه کردیم. ببخشید درد و دلم باز شد.

سلام. منم فایلتون رو گوش کردم و اونقدر جالب و کامل و پر محتوا بود که به نظرم دیگه جای هیچگونه انتقادی رو باقی نمیگذاره هرچند به نظرم اصلا به کار شما انتقادی وارد نبود و کار شما صرفا معرفی محصولات و خدماتتون بود و اصلا راستشو بگم با پست آقای نصرتی موافق نیستم!
کامنتهای من و آقای نصرتی رو خوندین آیا؟ پاسخ ندادین برای همین همشو دوباره براتون اینجا میذارم.

من بالاخره بعد از جستجوهای زیاد، فایل رو از خود شبکه سه دانلود و گوش کردم و هیچگونه نقطه ضعف خاصی پیدا نکردم که چنین پستی براش زده بشه!
بازم میگم نظرم طبق فایل تصویریه که گوش کردم و هیچگونه مشکلی نداشت. فقط امکانات شرکت پکتوس مثل برجسته نگار و صدای امید درش بود که نشون داده ما چطوری با صفحه خوان از اینترنت استفاده میکنیم!
لینک دانلود فایلی که پیدا کردم اینجا میذارم خودتون قضاوت کنین. به نظر من که خیلی هم عالی بود و هیچ مشکل خاصی درش پیدا نکردم.
https://cdn2.iribtv.ir/16/original/2023/08/28/638288354985870180video.mp4
پاسخ به زهرا آیت
میلاد نصرتی:
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در ۱۶:۲۲
سلام. بله خب البته از نظر شما استفاده از ویندوز xp در سال ۲۰۲۳ هم مشکلی نداره. راجع به اینم که اصل مشکل رو برای مشکل نداشتن مثال زدید حرفی نمیزنم. لابد شما به قدری توانایی مالی دارید که تبلیغ یک محصول چند ده میلیون تومنی با ضعف فراوان براتون اهمیتی نداره. فقط میشه بفرمایید اگر برجسته نگار و پک جاز ابزار مفید برای وبگردی هستند چرا خودتون ازش استفاده نمیکنید؟ البته کاش راجع به مضمون برنامه هم قدری توجیه بودید که دیگه اینطوری نظر ندید.
پاسخ به میلاد نصرتی
از نویسنده نوشته
زهرا آیت:
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در ۱۶:۳۶
من نه درباره قیمتش نظر دادم نه مزایاش نه مشکلاتش. ولی پستتون اونقدر نقدهاش تند بود که برام عجیب بود آقای سرمدی که خودشون خبرنگار هستن و این همه پادکست و محتوا تولید میکنن مگه چه جملات اشتباه یا دروغ و غیر قابل توجیهی بیان کردن که چنین پست تندی براشون زدین؟!
بعد که فایل رو گوش کردم متوجه شدم هیچ چیز خاصی نیست جز بیان امکانات شرکتشون. مثل اینکه مثلا شرکت سازنده پارسآوا یا ماهور یا هر شرکت دیگه ای بیاد بیان کنه من فلان محصول رو ساختم و فلان کار رو انجام دادم!
اینکه دیگه نباید مشکلی باشه.
اگه خیلی بخوام تلاش کنم که به زور هم که شده یک مشکل درش پیدا کنم، فقط این مورد رو میتونم بنویسم که مثلا بیان نکردن برنامه های دیگه ای هم هست که کار تبدیل متن به گفتار رو انجام بده. البته اصلا بیان نشده بود که ما فقط چنین کاری کردیم! که اگه اینطوری بود طبیعتا باید میپرسیدیم که خب پس ای اسپیک و پارسآوا و ماهور و آریانا یا هر tts انگلیسی دیگه ای مگه در جهان وجود نداره؟
منظورم اینه که بیان کردن ما این محصول رو تولید کردیم ولی نگفتن فقط ما بودیم که چنین محصولی تولید کردیم! خب وقتی کلمه داخل پرانتز فقط ما بودیم در جملاتشون وجود نداره، خب طبیعتا خیلی از انتقادهایی هم که نوشتین به کارشون وارد نمیدونم.
پاسخ به زهرا آیت
زهرا آیت:
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در ۲۰:۰۱
امیدوارم در کامنتهای قبلی تونسته باشم منظورم رو بیان کنم. ولی به نظرم رسید توضیحاتم رو بیشتر بنویسم که جای ابهامی باقی نباشه.
ببینین یک شرکت دانش بنیان اومده یک محصول سخت افزاری به نام تبلت برجسته نگار هوشمند و نرم افزاری شامل پکجاز و نوید ساخته.
حالا اومده تو یک برنامه تلویزیونی کار با پکجاز رو نشون داده و از امکانات تبلت هم صحبت کرده.
خب نه صحبتهاش طوری هست که ما بگیم این شرکت ادعا کرده من انحصارا این محصول رو ساختم.
نه حرفی از دیگر شرکتها زده و از محصولات بقیه انتقاد کرده.
نه اومده گفته محصول من هیچگونه عیب و نقصی نداره و صد درصد کامله!
فقط اومده گفته ما چنین محصولاتی ساختیم!
خب اینکه اصلا چیز عجیبی نیست هر شرکت دیگه ای هم محصولی تولید کنه میتونه بیاد صدا و سیما دربارش توضیح بده.
نکته مهم اینه که این اولین بار نیست که این شرکت با صدا و سیما مصاحبه داشته و بارها خودم مصاحبه هاشون رو در سایت پکتوس شنیدم و چیز جدیدی به نظرم نیست که یک شرکت بیاد محصولاتش رو معرفی کنه!
شاید تنها نکته جدیدش بین بقیه مصاحبه هایی که ازشون شنیدم همین باشه که از داوران خواستن با چشم بسته توی نت گوشی تایپ کنن و کلمه قسطنتنیه هم که کلمه سختیه من خودمم نوشتنش رو اصلا بلد نبودم و صفحه خوانم اشتباه خوند نمیدونم چطوری باید بنویسمش!
پس همونطوری که گفتم یک شرکت محصولی ساخته اومده معرفیش کرده و قبلا هم این کار رو کرده بود و با رادیو و تلویزیون مصاحبه داشت و اصلا چیز عجیب و غیر قابل باوری نبود!

همونطوری که گفتم به صحبتهای شما در فایل صوتی و این برنامه نصفه نیمه ای که شنیدم که انتقادی وارد نمیدونم.
ولی فقط یکی از انتقادهای آقای نصرتی درباره خود محصول به نظرم درست بود و شما بهش پاسخ ندادین. اونم این بود که:
“ای کاش میگفتید که سیستم عامل لینوکسی که رویش گذاشتید کلکسیونی از میانبرها را دارد که یک رساله راهنما فقط برای آموختن آنها لازم است.”
خب طبیعیه کاربری که همیشه با ویندوز کار کرده کلیدهای میانبر لینوکس رو بلد نباشه!
یک فایل آموزشی ۱۵ دقیقه ای در سایتتون گذاشته بودین درباره برجسته نگار هوشمند که اون رو گوش دادم.
اونقدر کلیدهاش سخت بود که اگه چنین محصولی رو کسی رایگان هم به من بده نمیتونم ازش استفاده کنم چون همیشه با لپتاپ و با ویندوز کار کردم، ولی محصول شما کلیدهاش خیلی محدود بود و مثلا مینوشتین به جای home باید از فلان کلید ترکیبی استفاده کنیم که لیست کلیدها رو هم بلد نیستم!
آقای نصرتی ازم پرسیدن اگه این محصول خوبه چرا خودم ازش استفاده نمیکنم؟
خب جدای بحث قیمت که چنین پولی رو نمیتونم پرداخت کنم، وقتی همیشه با کیبورد کامل کار کردم نه کلیدهای ترکیبی
وقتی با شش نقطه بریل نمیتونم تایپ کنم و صفحه کلید مرسوم کامپیوتر رو به هر نوع کیبوردی ترجیح میدم که سالهای ساله باهاش زندگی کردم و باهاش انس گرفتم
وقتی حتی نوشتن با ماشین پرکینز رو بلد نیستم و نوشتن با لوح و قلم هم برام سخته و تایپ با افزونه بریل nvda و کیبورد بریل اندروید رو بلد نیستم
خب طبیعیه که هرچند خودم علاقه مند باشم ولی امکان استفاده از محصول شما رو ندارم!
ای کاش کیبوردش کامل بود و حروفش کامل بود عین کامپیوتر و سایر کلیدها رو هم داشت و ترکیبی نبود اونوقت راحت میتونستم کار باهاش رو یاد بگیرم و اونوقت میتونستم دربارش نظر بدم و پیشنهاد بدم برای بهتر شدنش و بالاتر رفتن کیفیتش. اما نه مثل الآن که اگه چنین دستگاهی کسی بهم بده طبق اون آموزش ۱۵ دقیقه ای شما، کاری جز خاموش روشن کردن دستگاه ازم بر نمیاد!

سلام مجدد. بله حق با شماست. این بخش رو فراموش کردم پاسخ بدم.
البته مشکل از سیستم عامل لینوکس نیست و فراوانی کلید‌های میانبر، به خاطر محدودیت کلید‌ها در کیبورد بریله. مثلا اگه شما بخواین تب بزنید باید جهتنمای چپ و راست و اگه بخواین اسکیپ بزنید، جهتنمای بالا و پایین رو فشار بدین.
مگر نه فرمان‌ها در لینوکس عمدتاً مثل همون ویندوزه.
• Ctrl + A : گرفتن همه موارد
• Ctrl + C : کپی گرفتن از گزینه های انتخاب شده
• Ctrl + V : انتقال گزینه های کپی شده
• Ctrl + N : ساخت سند جدید
• Ctrl + O : باز کردن یک سند جدید
• Ctrl + S : ذخیره سند فعلی
تو لینوکس هم دقیقاً همینطوره. فقط فرقش اینه که شما در صفحه کلید فول و بینایی، برای مثلاً CTRL +C دوتا کلید رو فشار می‌دین ولی در صفحه کلید بریل باید CTRL +نقاط ۱ و ۴ رو فشار بدین تا حرف C در نظر گرفته بشه. در ۹۵ درصد نمایشگرهای بریل در دنیا هم همینطوره و صفحه کلید فول‌کیبورد ندارند. به خاطر اینکه حجم و وزن دستگاه زیاد می‌شه.
البته این مشکل هم به راحتی قابل حله. شما می‌تونید یک کیبورد بینایی رو از طریق درگاه USB به نوت‌تیکر پکتوس متصل کنید و تمامی فرمان‌ها رو مانند ویندوز، رو صفحه کلید کامل داشته باشید و خودتون رو درگیر کلید‌های میانبر و ترکیبی نکنید. هر چند این ماجرا هم بعد از یک مدت کار کردن برای فرد تبدیل به عادت می‌شه.

خیلی تشکر میکنم وقت گذاشتین پاسخ دادین. خیلی برام جالب بود. فکر میکردم لینوکس کلا کلیدهاش هم متفاوته و یه کاربر باید همه چیز رو از صفر یاد بگیره!
حالا خب نمیشد کیبورد کامل بذارین و بعد امکانی قرار بدین هرکس خواست بریل تایپ کنه از شش نقطه استفاده کنه مثل بریل کیبورد اندروید و افزونه nvda که من انصافا با هیچ کدومشون بلد نیستم کار کنم.

نه امکان اضافه کردن فول کیبورد به خاطر حجم و وزن اضافه‌تری که به دستگاه تحمیل می‌کرد نبود. برای مادربرد ما امکان نصب ۲۰ کلید وجود داره و اگر می‌خواستیم ۲۰ کلید دیگه اضافه کنیم، باید یک بُرد دیگه اضافه می‌کردیم و این باعث می‌شد دستگاه حجم بزرگتری پیدا کنه، وزنش سنگین‌تر بشه و مصرف باتریش بالا‌تر بره.
همونطور که پیش‌تر گفتم، اکثر بریل نوت تیکر‌های دنیا هم به همین شکله و من فقط سراغ دارم شرکت humanware یک نوت فول کیبورد روانه بازار کرده باشه که ۳۲ سلول بریل داره و بالای ۶۰۰۰ یورو قیمتشه. زبان فارسی رو هم نداره و تازه بحث عدم پشتیبانی فنی در داخل ایران هم مطرحه که بسیار بسیار مهمه. ولی دوستان کلاً شیفته نمونه‌های خارجی هستند. بدون اینکه اطلاعات دقیقتری از اون‌ها داشته باشند و از نزدیک باهاشون کار کرده باشند.

سلام.
نکته ی جالبی بود اینکه خودشون دعوت کنن، بعد بیان یک توضیح و یک آیتم رو به کلی حذف کنن.
من با تمام حرفهایی که زدید موافقم. همشو هم قبول دارم. من اصلا به بریل خوانی علاقه ای ندارم و کلا از همون اول دنبال این بودم که کل کتابامو به فایل های txt تبدیل کنم و با espeak توی گوشیم بخونم. برای همین توی مدرسه که بودیم تا معلم میگفت امتحان یا میدونستیم که زنگ بعد امتحانه، از توی گوشی با تاکبک یا کامنتری خط به خط موارد یادداشتی رو میخوندم و خیلی هم برام لذتبخشتر بود تا اینکه بخوام از روی بریل بخونم.
اما امیر جان از حق نگذریم. Eloquence پکتوس از کجا اومده؟ شما اومدید eloquence طراحی کردید؟ علیرغم اینکه با تمام حرف هات توی به پا داشتن برجسته نگار ها و نت تِیکر ها موافقم و همه رو قبول کردم، به tts واقعا انتقاد میکنم. گفتی در باره این نرم افزار کلا هزینه ای دریافت نمیکنید. آیا همین قضیه باعث نشده که دیگه دست به آپدیتش نزنید؟ سعی نکنید هماهنگیش با متن های انگلیسی رو افزایش بدید؟ فکر کنید tts طوری باشه که هم متن های فارسی رو بخونه و هم انگلیسی. سخت هست ولی توی ۳ ۴ سال نمیشد انجامش داد؟ همیشه توی این قضیه ما نقص داشتیم. هیچ tts فارسی درست نشد که بتونه متن های انگلیسی و فارسی رو درست بخونه. اینقدر توی این مسئله تنبل هستیم که مایکروسافت باید بیاد دلآرام و فرید رو بسازه و ی روز صبح پا بشیم و ببینیم ِ مردم دارن برای ی چیز خوشحالی میکنن، بعد بفهمیم مایکروسافت اومده tts فارسی ساخته. علت اینکه این رو مثال زدم اینه که الآن اگر شما برید و اونا رو امتحان کنید، متوجه میشید که هم فارسی میخونن و هم انگلیسی. بحث من اینه که چرا روی این نرم افزار که کار زیادی روش انجام نشده بیشترین مانور رو دادید. که البته خودت هم گفتی که ظاهرا اینطور نبوده و اون قسمت ها حذف شده. اما بهتر نبود از اون اول وارد این قضیه نمیشد؟ چرا؟ چون کیفیتش از نظر اکثر جامعه هدف خوب نیست؟
من به توانایی شرکت ایمان دارم. میدونم که اگه میخواست میتونست این کارو (ساخت tts جدید) بکنه. این نکته رو به خاطر این گفتم که توی فایل اشاره کردی مهندسی معکوس و کپی برداری از هیچ چیزی انجام نشده. البته با فرض اینکه شما بودید که eloquence رو ساختید، این قضیه هم درست محسوب میشه.
پینوشت: به هیچ وجه قصد توحین و مسخره کردن از سوی نویسنده وجود ندارد. هدف از نوشتن این کامنت تنها انتقاد به بخشی از حرف های گفته شده در فایل میباشد.

سلام محمدحسین. به هر حال موقعیت رقیب ما باعث شد دو سوم تایم به اون‌ها اختصاص پیدا کنه و دوستان از این نظرها بحث نمی‌کنند که چقدر حق ما تضییع شد.
قربونت برم کجا پکتوس ادعا کرده Eloquence برای این شرکته. ما فقط یک نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار فارسی نوشتیم که روی صفحه‌خوان jaws و NVDA خروجی می‌ده. شاید عدم بروزرسانی مجدد پکجاز یکی به خاطر مهاجرت مدیر فنی شرکت به کشور سوئد و قطع همکاری ایشون با پکتوس باشه. دلیل دیگه مهندسان جدید شرکت تشخیص دادند زبان برنامه‌نویسی پکجاز که بر پایه دلفی بوده دیگه قدیمی شده و در حال حاضر در دنیا جایی نداره. نظر مهندسان و مدیرعامل فعلی شرکت اینه که یک TTS جدید بر پایه هوش مصنوعی با روش دیپ لرنینگ طراحی بشه که مقدمات این کار یک ساله در شرکت شروع شده و به نتایج خوبی هم رسیده.در حال حاضر این نرم‌افزار در حال یادگیری و توسعه هستش و شخصاً امیدوارم سال آینده به بهره‌برداری برسه. طراحیه اولیه بر این مبناست که TTS جدید پکتوس در هر سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و اندروید کار کنه که به این شکل بر روی برجسته نگار هوشمند نیز نصب خواهد شد.
محمد جان. همین حالا هم پکجاز متون فارسی و انگلیسی توأمان رو می‌خونه و اون مشکل تداخل زبان فارسی و انگلیسی تا حد بسیار زیادی برطرف شده. ما بعد از سال ۹۴ یک بروزرسانی دیگه هم در سال ۹۶ دادیم که به خاطر ایده‌آلگرایی شخص من هیچوقت به صورت رسمی منتشر نشد. مگر نه الحق شرکت بعد از اون آپدیت سال ۹۴، دو سال دیگه هم رو بهبود پکجاز کار کرد. از اون مواردی که من مشخص کرده بودم باید برطرف بشه تا ما بروزرسانی چهارم پکجاز رو منتشر کنیم، سه چهار مورد مونده بود که در این حین دیگه کارهای مهاجرت مهندس بحری درست شد و از ایران رفتند. اما من بروزرسانی غیر رسمی چهارم رو برای کسانی که کاربر همیشگی پکجاز بودند تو این سالها همواره ارسال کردم و در این ورژن ما دیگه چیزی تحت عنوان تداخل فارسی و انگلیسی و روی هم افتادن اونها مانند سابق نداریم.

سلام مجدد.
امیر جان، همونطور که خودت میدونی، بیشتر وقت برنامه صرف توضیح دادن tts شد. در کل اصل مطلب روی tts تولیدی شرکت میچرخید. صرفا شما فقط یک اشاره کوچیک به تولیدات دیگه شرکت کردید. صحبت من اینه که وقتی tts، اون کیفیت مطلوبی که اکثر نابینایان دنبالش هستند رو نداره، چرا باید ازش توی برنامه استفاده بشه. به نظر خودت، کیفیت tts شما در مقابل tts منیژه که به تازگی توی نرم افزار نشان و آی‌گپ داره استفاده میشه چطوره. اگر یک نابینا دو تا انتخاب داشته باشه بین پکتوس و منیژه، کدوم رو انتخاب میکنه؟
من نگفتم eloquence رو شما ساختید. من گفتم خودت داری توی فایل میگی همه چیزو خودمون تولید کردیم. خب آفرین. دمتون هم گرم. علیرغم اینکه افراد خیلی کمی میتونن از محصولات شما استفاده کنن، بالاخره شما تلاش خودتونو کردید. شما ی حرفی برای گفتن در مقابل کسانی که فقط ادعا میکنن دارید. اما واقعا چقدر سر پکتوس تلاش کردید. اونقدری بود که بتونید بهش قابلیتی اضافه کنید که بدون استفاده از eloquence, tts ساخت شرکت خارجی، متون انگلیسی رو هم با همون صدای خودش بخونه؟
پیشنهاد میکنم ی سری به دلآرام و فرید بزنی. ی سری هم به منیژه بزن. قشنگ بودن ماجرا اینجاست که این شرکت ها اصلا برای نابینایان نیستند که tts هایی با این کیفیت تولید کردن. درسته نمیشه به صورت مستقل ازشون استفاده کرد؛ اما همین کیفیت اگر بیاد بیرون، خیلیا مطمئنا کنار espeak ازشون استفاده میکنن. حالا این کیفیت ها رو بذار کنار پکتوسی که داخل برنامه استفاده شد.
جای تحصین داره که دارید روی یک tts deap learning کار میکنید. قطعا پروژه خوبی میشه. فقط حواستون به کیفیت های مطلوب هم باشه. سعی کن خودت رو جای یک تازه کار و ی کسی که مدت ها با سیستمها کار کرده بذاری و ببینی که اونا ترجیح میدن با کدوم کار کنن. ای اسپیک؟ پارسآوا؟ داریوش؟ یا پکتوس جدید. حالا اگر tts های منیژه و دلآرام و فرید هم بیرون بیاد که باید اونا رو هم مقایسه کنی.
برای شنیدن صدای منیژه که بهش اشاره کردم، میتونید از لینک زیر استفاده کنید.
https://aipaa.ir/demo/voice-analysis?tag=tts
موفق باشید.

سلام. صحبتهاتون رو شنیدم. بالاخره نفمیدم پکتوس که برنده شد چی جایزه گرفت خخخ! اتفاقا واسه منم سؤال بود چرا اسمی از نرم افزارهایی که اون بنده خدا درست کرده برده نشد؟ کلا چرا انقدر بین اجرای این دو گروه تفاوت بود؟ واسه همین دیشب تو دیدگاهم نوشتم کلا رویه غلط بوده! بازم میرسیم به همین نتیجه که: خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج!
البته بگم که: در مورد گروه رقیب نمیتونم قضاوتی داشته باشم چون ایشون هم ممکنه واقعا نقدهایی رو وارد بدونند و حرفی واسه گفتن داشته باشند.
در مورد فیدیبو هم جالبش اینجاست که وقتی بالاخره تونستم وارد بشم، یکی از موارد ارتقای نرم افزار رو نوشته بود بهبود دسترسی برای افراد نابینا و کمبینا!
در مورد فلسفه مالیات دولت هم دقیق چیزی نمیدونم طبیعتا قضاوتی نمیکنم. در ضمن: همه دولتها مالیات میگیرند!
به طور کلی امیدوارم هممون همه جا جانب انصاف رو رعایت کنیم.
سربلند باشید.

نازنین خانم سلام. هیچی در نهایت جایزه‌ای نصیب پکتوس نشد. یک معرفی‌نامه به ما دادند برای صندوق کارآفرینی امید که بتونیم سه میلیارد وام بگیریم. ولی ظاهراً قانونش اینه که به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان اگر بخوایم از حداکثر سقف وام استفاده کنیم، باید یک نفر رو استخدام رسمی شرکت کنیم. اما پکتوس اصلاً شرایط اینکه ۱۰ نفر جدید رو استخدام کنه نداره و نیروی کار متخصص هم در این زمینه در بازار وجود نداره. اینه که کلاً بیخیالش شدیم.
در خصوص مالیات هم بله. مالیات رو همه می‌گیرند دولت فخیمه جمهوری اسلامی هم از حقوق ما مالیات میگیره. در این بحثی نیست. اما برای خرید تجهیزات توانبخشی که دولت خودش هیچ کمکی نمی‌کنه نباید مالیات مستقیم از مددجویان نهاد‌های حمایتی مانند بهزیستی بگیره که.
الان همین ۹ درصد مالیات ارزش افزوده میشه حدود ۸ میلیون تومان و قیمت دستگاه رو به ۹۵ میلیون می‌رسونه. این ۸ میلیون اضافه، تو جیب پکتوس نمیره و اگر حذف بشه هیچ نفعی برای شرکت نداره. عملاً فقط دارن از جیب من و شما به خاطر این دستگاه ۸ میلیون اضافه می‌گیرند که پولش مستقیم به حساب دولت واریز می‌شه که قطعاً رویه درستی نیست.

درود.
من هم پست قبل رو کامل خوندم، هم فایل رو کامل گوش دادم.
خب پس طبق چیزی که می گی امیر جان علت و انگیزه اصلی رفتن شما به اون برنامه وامی بود که قولش رو داده بودن.
البته کاملا هم حق داری و من هم اگر بودم برای منافع شرکت چنین کاری می کردم.
اما سوال من اینه که آیا حداقل شرکت نمی تونست بلافاصله بعد از پخش برنامه در صدا و سیما اطلاعیه ای بیانیه ای چیزی صادر کنه که فلان بخش های برنامه حذف شدن تا بچه ها چنین واکنش هایی نشون ندن؟
امیر جان اگر کل گفته هات رو بخوایم در یک جمله خلاصه کنیم، این می شه که شما رسما قربانیِ ممیزی شدین که در رسانه جمهوری اسلامی ایران بسیار هم اتفاق می افته.
ولی به هر حال شرکت می تونست نسبت به این قضیه اعتراض کنه و حتی اگر اعتراض هم هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته باشه، می تونست خودش به صورت مستقل اطلاعیه ای در این زمینه منتشر کنه که بچه ها بدونن دقیقا چه اتفاقی داره می افته.
همونطور که علی هم گفت ما شنونده چیزی بودیم که توی رسانه ملی پخش شده، و به قول مجتبی نه پکتوس و نه هیچ نهادِ دیگه ای که در زمینه نابینایان فعالیت می کنه با توجه به گذشته ای که داشتن چندان بهشون دلخوش نیستیم.
امیدوارم بتونی درک کنی.
به هر حال توضیحاتت کاملا ارزشمند و حداقل برای من راضی کننده بود.
ولی امیدوارم از این به بعد اگر اتفاقات مشابهی افتاد، زود تر از اینکه کسی بیاد پستی بزنه و انتقادی بکنه، از طریق روابط عمومی شرکت اگر هست و یا خودت یا سایر دوستان اینجور مسائل اطلاعرسانی بشه.
برقرار باشید.

سلام به امیرمحمد. این نقدت کاملاً به ما وارده که چرا خودمون اطلاعیه ندادیم.
اتفاقاً قصد چنین کاری رو داشتم و می‌خواستم یادداشت مدیر‌مسئول این شماره از ماهنامه نسل مانا رو به همین مسئله اختصاص بدم و نقد مسابقه میدون رو بهانه‌ای قرار بدم برای حضور اعضای جامعه هدف در برنامه‌های ۲۳ مهر امسال صدا و سیما که بیشتر مراقب باشند.
اما از اونجایی که همیشه سعی کردم کسی حس نکنه من از جایگاه خودم در نشریه نسل مانا دارم حسن استفاده می‌کنم، بیخیال این مسئله شدم. در این سه سال هم که از انتشار ماهنامه نسل مانا می‌گذره، هیچوقت حتی یک خط در خصوص مزایای نوت تیکر یا سایر محصولات شرکت ننوشتم. با اینکه اونها یکی از حامیان ما هستند، تا به حال دو نقد علیه پکتوس در نسل مانا منتشر شده.
اما خب می‌تونستیم این مسئله رو در وبسایت شرکت و شبکه‌های اجتماعی اون بازتاب بدیم ولی این کارو نکردیم.
بگذارید رو حساب کم‌کاری من.
موفق باشی.

اینکه عرض کردم همه دولتها مالیات میگیرند؛ و خودتون هم تأیید کردید؛ خواستم اینو بگم که: مالیات فلسفه داره. همین آلمان که فرمودید پنج سال یک بار نابینایان از طریق بیمه و مددکاری بهزیستی میتونند این دستگاه رو بخرند، هزینش از کجا تأمین میشه؟
نکته دیگه هم در مورد صد میلیون که بهزیستی داد و پکجاز رو خرید و فرمودید این خیلی تو چشم بود. عین عبارت رو نگفتم نقل به مضمون کردم. اگه درست خاطرم مونده باشه فرمودید بودجه اون سال بهزیستی حدود ۸ میلیارد تومان بوده که صد میلیون واسه پکجاز بوده! خب نکته همینجاست! خیلی هامون خیلی جاها همین مدلی هم دیگه و دیگران رو قضاوت میکنیم! بودجه ای که برا قشری از جامعه در نظر گرفته میشه، خیلیها نمیسنجند چند درصد از بودجه کل کشور رو شامل میشه! کشورهای دیگه اگه مالیات میگیرند طبیعیه منطقیه و همینا! اما دولت جمهوری اسلامی به هیچ وجه از هیچ قشری نباید مالیات بگیره و همین انتظاراتی که داریم و البته اینو تأکید مؤکد عرض کنم خیلیهاش هم واقعا حقمون هست ولی اینو فکرشو نمیکنیم از کجا تأمین بشه؟ اینو قبول دارم که یه جاهایی اخذ مالیات ناعادلانه هست ولی اینو اصلا موافق نیستم که کل این قضیه زیر سؤال بره.
ممکنه بفرمایید صحبتم در این دیدگاه با دیدگاه قبلی قدری تناقض داره. اینکه بالا عرض کردم نمیدونم فلسفه مالیات چیه و اینجا طور دیگه ای نوشتم. با قدری تفکر و تأمل به نتیجه ای که الآن نوشتم رسیدم.
وام هم اسمش روشه دیگه! کارافرینی! طبیعیه که چنین شرطی گذاشته باشند. اینکه شرکت پکتوس فعلا شرایطش طوری نیست که کارمند جدید استخدام کنه درست. ولی کارافرینی دقیقا یعنی همین! شمای نوعی بتونی برای دیگران هم ایجاد اشتغال کنی.
بارها و بارها هم به تجربه بهمون ثابت شده چیزی که جلوی دوربین و به منظور تبلیغات رخ میده با چیزی که در واقعیت هست خیلی متفاوته. حالا اتفاقا جالبه خود صدا و سیما هم در همین زمینه فیلم و سریال تولید میکنه خخخ! مثلا یه بنده خدایی که اتفاقا خیلی به فلان جایزه میلیونی نیاز داره، تو قرعه کشی برنده میشه ولی بالاخره یه بهونه ای جور میشه که به این جایزه نرسه.
به نظرم اینا رو میشه به عنوان تجربه بهش نگریست و خیلی چیزا رو شنید و باور نکرد مگر اینکه واقعی واقعی اتفاق بیفته و تجربه کاملا ملموس ازش ببینی!
شرمنده طولانی شد. بعید نیست ممکنه بازم بیام بنویسم. سربلند باشید.

درود بر شما. با اصل فلسفه مالیات که کسی مشکلی نداره.
مشکل اینجاست که ساختارها و زیرساخت‌ها و نگاه‌ها به زندگی مردم و خیلی مسائل دیگه در جمهوری اسلامی با یک زندگی عادی و نرمال فاصله بسیار داره. وقتی مردم می‌بینن با اینکه ازشون مالیات گرفته می‌شه ولی هیچوقت به اون رفاه و یک زندگی نرمال که حق هر بنی بشری هست نمی‌رسند، وقتی مردم می‌بینند گیر یک مشت حاکم نالایق افتادن که هیچ درک درستی از مناسبات بین‌المللی و شیوه حکمرانی صحیح ندارند و خیلی اوقات آزادی‌های مشروع اونارو زیرپا می‌گذارند و نادیده می‌گیرند، مردم هم از سر لجبازی با سیاست‌هایی که برای اداره امور کشورها امری واجب هست رو نادیده می‌گیرند و با حکومت تا جایی که جا داشته باشه همراهی و همکاری نمی‌کنند.
یکی از اون مسائل بحث مالیاته. اما مالیات ارزش افزوده از تجهیزات کمک‌توانبخشی ماجرای دیگه‌ای داره که بحث مِن‌باب این موضوع مفصله.
درباره وام هم درست می‌گین. ولی اینکه قبلش اعلام بشه بی‌قید و شرطه و بعدش وارد پیچیدگی‌های اداری و قوانین سفت و سختگیر بشه دیگه اخلاقی نیست.
اگر پکتوس یا هر شرکت دیگه‌ای بتونه به ازای هر ۳۰۰ میلیون یک شغل مستقیم ایجاد کنه خودش می‌تونه مستقیم از صندوق کارآفرینی امید استفاده کنه. دیگه نیازی به جایزه میدون و این همه تبلیغات رسانه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و این حرف‌ها نداره که.

با سلام و تحیت
, , احتمالا یخورده این کامنت وقت گران بهاتون رو بگیره پیشاپیش ازتون بابت وقتی که گذاشتید قدردانی میکنم
, , خیلی کوتاه خودم رو معرفی میکنم
, , و چند جمله خطاب به آقای نصرتی عزیز و آقای نصیری بزرگوار و بقیه ی دوستان عرض میکنم
, , ، حقیر محمد بهرامی هستم در حال حاضر خادم
, , ،قاری
, , و مواذن رسمی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا هستم
, , .
, , , راستشو بخواید از وقتی به عنوان یکی از اولین نفراتی بودم که با دستگاه محبوب نوتیکر آشنا شدم خیلی از آرزو ها و رویاهای محالم با این اَبَر دستگاه
, , , به تحقق پیوست
, , به عنوان مثال دوست داشتم کل قرآن رو یکجا داشته باشم در یک جلسه
,
, , نه یک تریلی کتاب های بزرگ و گرد و خاکی رودکی
, , بگذریم
, , .
, , , واقعا کم لطفیه که حتی یک درصد به این چشم دوم نابینایان انتقادی بشه
, , .
, , , چه کسی حاضره آبروی خودش رو بین هزاران نفر به خطر بندازه و بیاد با این دستگاه قرآن یا دعا یا زیارات یا مداحی و روضه خوانی،انجام بده
, , .
, , , من همه ی این کار ها رو در جاهای مختلف
, , ، ارگان های رسمی
, , و اداری و البته حرم امام رضا
, , به مدت, سه سال است
, , , انجام داده ام
, , حتی یک کندی و هنگ کردن و اشکالی در این دستگاه محبوب برام پیش نیومده
, , ،واقعا کم لطفیه که آدم زحمات شرکت خوب و بدون نقص پکتوس را اینطور مورد هَجمه ی نا عادلانه قرار بده
, , .
, , , بفرمایید ببینم،کتابخوان ایی پاپش مثل برق کار نمیکنه
, , یا فایل خوانش
, , ؟
, , , یا قران به این تَروتمیزیش
, , یا باتری خوبش که من تو این چند سال حتی یکبار به مشکل باهاش بر نخوردم یا از ویرایش گر متنش میخواید ایراد بگیرید یا واژه نامه ی چهار زبانش
, .
, , , عزیزان جان تورا بخدا،تورابه مُقدساتتون،تورابه هرکی که میپرستید.
, , , بعد از هزار سال یه شرکتی اومده یه کار خیری برای دوستان نابینا انجام داده،
, , , دلسردشون نکنید به پیر و پیغمبر پول دادم نوتیکر خریدم پول دادم
, , آخه یه بنده خدایی چند سال پیش از ماهور و شرکت گاتا تعریف کرد گفتن سه تا کد فعالسازی نرم افزار بهش دادند خخخخخ
, , ،برای ادعا هام حاضرم در هر پیامرسانی که گفتید یا حضوری در هر شهری که گفتید بیام و همه ی این کارهایی که گفتم با دستگاه انجام بدم،میتونم با سرعت افراد بینا براتون هر کتاب فارسی یا عربی بخونم
, بدون هیچ وقفه ای
, ،اگر نشد آب دهن به صورتم بندازید.
, , , التماستون میکنم،شرکت پکتوس رو از خودمون ناامید نکنیم
, فرمودید سرعت پردازنده ضعیفه
, مگه میخوایم سوارش بشیم که میگید سریع نیست
, واقعا چندش آوره که ازین دستگاه به عنوان اجاق استفاده کردید البته شرکت پکتوس آنقدر قوی هست که می‌تونه برا اینکه دلتون نشکنه یه اجاق نیمرو پز هم کنار مانیتور نوتیکر براتون جاساز کنه
,
,
, خدا وکیلی نزارید نعمت از کفمون بیرون بشه
, ایراد بنی اسراییل نگیریم
,
, , , و ازش با تمام وجود عذر خواهی کنیم
, , , دوستان و عزیزان
, , , من اهل تملقگویی نیستم اگر اینکاره بودم
, , , بعداز اینکه رتبه ی اول مسابقات بین المللی قرائت قران نابینایان را در سال ۹۶ کسب کردم،الان به نان و نوایی رسیده بودم یا یکبار مصاحبه ای از من در سایت های نابینایان خودمان میدیدید.
, , , خداوند در روز قیامت مرا رُسوا کند اگر حتی یک درصد راجب این دستگاه و شرکتش تعریف اضافه کردم.
, , , من به نوبه ی خودم و از طرف چند تن از دوستانم که اگر لازم دیدم اسمشون رو براتون میارم.
, , , دست تک تک افراد شرکت پَکتوس را میبوسیم.
, , , و من الله توفیق

سلام مجدد. زیارت قبول. التماس دعا. دعا کنین منم زود طلبیده بشم بیام حرم.
منم خیلی مشتاق بودم این برجسته نگار رو داشته باشم ولی هم پولشو نمیتونم پرداخت کنم
هم نمیتونم با کلیدهای ترکیبی و با شش نقطه بریل کار کنم.
وگرنه حامی محصولات داخلی و هر شرکت یا شخصی که به پیشرفت کشورمون کمک میکنه هستم.

جناب بهرامی عزیز و بزرگوار درود بر شما.
در ابتدا جا داره از صبوری شما تشکر کنم. اون زمانی که شما ۵ سال پیش نوت‌تیکر رو خریداری کردین، انصافاً ایراد و مشکل کم نداشت. به ویژه در حوزه کاری شما. ولی صبورانه پیگیری کردین و مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شد. هم قرآن اصلاحاتی در رسم‌الخط بریلش ایجاد شد، فایلخوان بروز شد و الان هم با وجود نرم‌افزار کتابخوان که فرمت‌های epub و html رو با یک سرعت عالی پشتیبانی می‌کنه باعث شده این دستگاه برای شما و هم‌صنفان شما به یک ابزار کاربردی مبدل بشه.
پکتوس هیچوقت ادعا نکرده عیب و نقص نداره. اما در مواجهه با نقد، بین بشین، بتمرگ و بفرما تفاوت بسیار زیاده. نوع ادبیات نقد خیلی مهمه. اینکه در نقدت تا چه اندازه منصف باشی یا با حب و بغض قضاوت کنی بسیار اهمیت داره. متأسفانه برخی از دوستان بدون اینکه تا به حال نوت‌تیکر رو از نزدیک لمس کرده باشند یا بدون اینکه یک دقیقه از برنامه مسابقه میدون رو دیده باشند، میان و اظهار نظر می‌کنند. چنان قیافه حق به جانب می‌گیرند که اگر کسی ندونه فکر می‌کنه این جماعت چه اِشرافی بر روی موضوع دارند.
امیدوارم فرهنگ گفتگوی منطقی و نقد آزاد و منصفانه در جامعه نابینایان نهادینه بشه.
من به عنوان روابط عمومی شرکت، مسئول پاسخ به همین نقد‌ها هستم. ولی همون دوستانی که برای پاسخ ما عجله داشتند و دیر جواب دادن ما رو مساوی با زمان خریدن قلمداد می‌کردند، حالا ازشون خبری نیست. بیان بگن بالاخره قانع شدند یا نه.
اگر نه چرا. اگر آره هم که بیان بگن.

شرکت هم اگه قرار بود با این نقد‌ها دلسرد بشه، الآن ۳۲ سال از فعالیتش نمی‌گذشت.
امیدواریم شرایط جامعه اجازه بده بتونیم رضایت کاربرانمون رو با سرعت و کیفیت بیشتری جلب کنیم. موانع بسیاری وجود داره که اگر اعضای جامعه هدف ازش آگاهی داشتند، شاید قضاوت هامون الآن طور دیگه‌ای بود.

امیر جان سلام.
نقد آزاد یعنی اینکه کسی که داره نقد میشه بتونه پاسخ بده و حالا پاسخ داده. من هیچ حب و بغضی تو پست میلاد یا کامنت خودم نمیبینم. تو کامنت قبلیم هم نوشتم که قانعع شدم. دلیل این هم که به پست خیلی دیر سر زدم و کامنت گذاشتم، مشغله های شروع سال تحصیلی بوده.
اگر تو میگی میلاد بد قضاوت کرده الان خودت هم درگیر همین مسأله شدی.
ضمنا من سال گذشته که از نوت تیکر استفاده کردم قرآنش مشکل داشت. آیات یه سوره داخل یه سوره دیگه جا به جا بود. حالا نمیدونم تو بروزرسانی جدیدش درست شده یا نه

بهنام جان سلام. منظور من شما نبودی. بلکه نویسنده پست بود که در نقدش پر از عبارات و طعنه‌های توهینآمیز بود.
بله قرآن کلاً رسم‌الخطش تغییر کرده و امکانات جالبی به این نرم‌افزار اضافه شده. از جمله صفحه‌بندی بر اساس قرآن عثمان طه که به قاریان و حافظان قرآن اجازه می‌ده در مسابقات بتونند به همون صفحه‌ای که داور می‌گه سرچ بزنند و در کسری از ثانیه بهش برسند. اون رسم‌الخط بریل قرآن رودکی تغییر کرده و شبیه قرآن‌های چاپ شده در اصفهان شده.

سلام. چون گفتی نصیری منم پاسخ بدم.
مشکل همینه دیگه عزیزم. پول دادی، گرفتی. کجای کامنت من توهین به شرکت پکتوس بود؟
این که شما ما شاء الله متمول هستی تونستی پولش رو جور کنی خب منم پولش رو داشتم میخریدم.
نقد ما بر نحوه اجرای این برنامه بود که حالا با فایل صوتی امیر یه کمی قانع شدم.
ولی خود شما هم به این فکر کنید که همه مثل شما ثروتمند نیستند بتونند این دستگاه رو خریداری کنن. امیدوارم متوجه این دیدگاه من شده باشید

با سلام و احترام
به خدا قسم نه من ثروتمندم و نه چیزی از خودم دارم
فقط حرفم اینه میگم چرا باید با شرکتی که انقدر برای ما زحمت کشیده و علی رغم تمام تحریم‌هایی که بر علیه کشور ما هست تونسته یه ابر دستگاه بدون عیب و نقص به ما تحویل بده چپ بیفتیم
و با پتانسیل بالای این بزرگواران با � بی‌رحمی تمام بازی کنیم
به خدا قسم روز قیامت باید جواب تک تک این حرف‌های ناعادلانه که راجع به این شرکت و دستگاهش زده شده در پیشگاه الهی داده بشه
ای کاش اونایی که پست گذاشتن وجودشو داشته باشند نه � تو این کامنت‌ها و این سایت
بلکه حضوری برن از عوامل این شرکت عذرخواهی کنن
,

و این هم اضافه کنم
به نظرم دیگه بحث کردن راجع به این قضیه راهیست که پایانی نداره
حالا من هی بگم خوبه شما � بگید بده
بی‌فایده است
من دلم برا کسی نمی‌سوزه که عوضی راه میره
دلم برا کسی می‌سوزه که راه رو عوضی میره
از این ناراحت نیستم که کسی خوابه
از این می‌سوزم که کسی خودشو به خواب بزنه
حالا ما هی بیایم بگیم حلوا شیرینه
کو گوش شنوا
اگر به کسی �بی ادبی کردم همین جا عذرخواهی می‌کنم
و دستش رو برادرانه می‌فشارم
خدا می‌داند قصد من زدن حرف حق راجع به شرکت محبوب پکتوس بود ولاغیر
سخن پایانی این حقیر حرفیست که مطمئنم به مذاق خیلیا خوش نمیاد
شرکت پکتوس حق است
شرکت پکتوس و عوامل مومنش رو من می‌ستایم
شرکت پکتوس شرکتی است که با همه بی‌مهری‌های مسئولین تونسته به اینجا برسه
کدام مسئول رو � دیدید که بیاد از این تولید بی‌نقص ملی حمایت کنه یه وام خواستن بهشون بدن که اونم به قول خودشون مالید

عوامل شرکت پکتوس یعنی نماد تولید ملی
هرکی هر حرفی راجع به بنده حقیر خواست بگه حرفی نیست همین جا ندید می‌گویم شما درست می‌گویید قبول است
من قصدم گفتن حقیقت بود

خدانگهدار ‌

درود مجدد.
امیدوارم خوب بوده باشی امیر جان.
راستش امیر جان پردازنده مغز من از پردازنده دستگاه شما هم ضعیفتره.
آخه هر چی فکر میکنم، میبینم که سکه ها که نمادین بودند، وام هم که هیچی رو هوا بوده، و تازه گذشته از همه اینا، تدوین برنامه هم که اون طوری شده.
نمیدونم دیگه باید چه اتفاقی پیش بیاد تا یکی قید یه همچین نهادی رو بزنه، ولی من با همین پردازنده ضعیفم به این نتیجه ی اشتباه میرسم که راهی جز این واسم نمیمونه.
مورد بعدی بحث اطلاع رسانیه که امیرمحمد عزیز بهش اشاره کرد.
اگه خودت رو جای جامعه هدف میذاشتی و موضوعو از نگاه اونا میدیدی، اون وقت خودت میومدی برنامه رو نقد میکردی و با آگاهی هم که از پشت پرده ماجرا داشتی، موضوع رو تدوین میکردی و جامعه هدف رو اقناع میکردی.
نه اینکه دست رو دست میذاشتی تا یکی بیاد یه پستی بزنه و تازه اونم بر اساس صرفاً چیزی که شنیده مطلبش رو تدوین کرده.
تو که تو حوزه رسانه فعالی خوب معنیه روایت اول رو بهتر از من متوجه میشی و میدونی روایت اول هست که به افکار عمومی جهت میده.
پس ای کاش اون روایت اول از خودت میبود و با اطلاعات و آگاهیهایی که داشتی، هم این مورد رو مدیریت میکردی، و هم جامعه هدف رو اقناع میکردی.
امیدوارم یه روزی برسه که این وسیله با کیفیتترین در نوع خودش بشه و در اختیار عموم جامعه هدف قرار بگیره.
چون واقعاً با داشتن یه همچین دستگاهی کلی از مشکلات نابیناها حل میشه.
به نظرم سیستم عاملش رو به اندروید تغییر بدید که دستتون واسه گسترش دادنش بازتر باشه.
باز هم موردی بود میگم یا میگند.

درود مجدد. به هر حال از سکه، وام، تدوین و همه این‌ها که بگذریم حضور در مسابقه میدون می‌تونست یه تبلیغی برای ما باشه. اونم در شبکه‌ای مثل شبکه ۳. هر چند مخاطبان صدا و سیما به نسبت چند سال پیش به شدت کاهش پیدا کرده، ولی بعد از برنامه چندین تماس از همنوعان نابینا داشتیم که تازه برای اولین بار فهمیده بودند دستگاهی هم به اسم برجسته نگار هوشمند هست.
در خصوص روایت اول و عدم اطلاعرسانی پس از پخش هم که پیش‌تر اشاره کردم حق با شماست و این اشتباه رو می‌پذیریم.
در خصوص سیستم عامل اندروید در حال حاضر به خاطر مسائل فنی و عدم تغییر سخت‌افزار و قالب امکان‌پذیر نیست. از نظر فنی، بر روی لینوکس مشکلی نداریم و دستمون روی توسعه محصول بازه. از نظر امکانات سخت‌افزاری ولی به فکر تقویت پردازنده و رم هستیم و این مسئله با سیستم عامل فعلی هم امکان‌پذیره.
ممنون از بیان نظرت. بازم اگر خواستی بگو تا بگم.

دو مورد نخست که امکان‌پذیر نیست. اما برای تست و مشاهده دستگاه، می‌توانید هر روزی که مد نظر داشتین، دو سه روز قبلش با من هماهنگ کنید تا در شرکت قرار بگذاریم و چندین ساعت نوت‌تیکر دستتون باشه و باهاش کار کنید.
اگر هم سؤالی داشتید در خدمتم.

جناب بهرامی بزرگوار! خوشبختانه در حال حاضر قرآن و کتب زیارتنامه بریل در برخی جاهای حرم مطهر موجود هست و افراد نابینا نیاز نیست کتاب با خودشون ببرند و میتونند مراجعه کنند امانت بگیرند.
به طور کلی هر بزرگواری تونسته این دستگاه رو بخره و ازش به نحو احسن استفاده کنه خوش به حالش!
شخصا در حال حاضر قدرت خرید یه پرکینز رو هم ندارم چه برسه به همین دستگاه! ولی خدا رو شُکر با نداشتنش درمونده هم نشدم.

با سلام و احترام
بنده منظورم فقط صرفاً حرم مطهر نبود جلساتی و مسابقاتی و جاهایی که می‌رفتیم بود
و قصد پز دادن که من تونستم این دستگاه رو بخرم هم نداشتم
زمانی که من این دستگاه رو خریدم ۸ میلیون پولش بوده
فقط خواستم از این دستگاه خوب دفاع کرده باشم
سر صحبتم با اون‌هایی است که ادعای نابینا دوستی و همنوع دوستیشون میشه اما خیلی راحت همه زحمات یک شرکت خوب و سرافراز رو زیر پا می‌ذارند

و بد نیست که خدمتتون عرض کنم اگر خودم رو با عناوینی معرفی کردم
, جهت این بود که خیالتون راحت بشه از اینکه بنده تجربه کافی رو در کار کردن با این دستگاه داشتم
, خدایی نکرده قصد این نبوده که خودم رو پشت یک سری عناوین پنهان کنم و جلو بیام
, بزرگترین فرشته الهی که عزازیل نام داشت
, یک بار گفت من و خداوند اون رو از بهشت به سمت زمین فرستاد
, و شد ابلیس
, امثال من که به گرد پای ازازیل قبلی نمی‌رسیم که من من کنیم

کاش منصف بودیم شرکت پکتوس داره کار خودشو انجام می ده. از همون ابتدای ساخت این وسیله در جریان امور شرکت بودیم سخت کار کردن با تمام محدودیتها نواقص رو رفع کنن ولی متاسفانه روند تورمی روی قیمت این وسیله تاثیر منفی گذاشته است. و با تاسف بیشتر باید تایید کنم اون قسمت از صحبتهای آقای سرمدی رو که سازمان بهزیستی چند سالیست زیاد از شرکت خرید نداشته و اگر هم تلاشی می شد که وسیله ای خریداری بشه و یا وسایل قبل رو بروز رسانی کنن بودن افرادی که رای مدیران رو بزنن که این کار صورت نگیره و بعضا با این تهمت به کسانی که می خواهن با شرکت معامله کنن دنبال حق کمیسیون هستن و از این حرفای مفت. اصلا این شرکت تاجر بی انصاف و گرون فروش مگه می خواد از جیب ما بره سازمانها و نهادها باید طبق وظیفه خرید کنند مجبور هستن هزینه کنن چرا ما خودمون جلوی کار رو می گیریم. فردا روزی که می خواد کنکور الکترونیکی بشه آیا فکر کردید چطور باید دانشآموزان و دانشجویان آزمون بدن؟ باید شرکت وارد مذاکره با وزارت علوم و سازمان سنجش بشه تا این امکانات هم برای دانشجویان و دانشآموزان نابینا فراهم بشه تا بتونن در آزمون شرکت کنند. دیگه از شر منشی های ناشی و بی اعصاب راحت بشن. من نه این وسیله رو دارم و نه نون خور شرکت هستم ولی به عنوان یه فرد نابینا باید از همین آب باریکه که در کشور هست دفاع کنم
صدا و سیما هم که تکلیفش مشخصه ممیزیش از خنجر برنده جلاد تیز تره و مصلحت خودشون رو در نظر می گیرن… اگه همین فایل صوتی برنامه رو گوش بدید معلومه حرفها رو برش دادن و بعضا مطالب از نصفه شروع می شه یا قطع میشه.

سلام بر شما.
دقیقاً همینطوره. سال ۱۴۰۰ صندوق رفاه وزارت علوم می‌خواست ۷۳ دستگاه برای ۱۸ دانشگاه کشور که بخش نابینایان دارند نوت تیکر رو خریداری کنه، اما همین جماعت رفتند بدون ادله منطقی بر خلاف مصلحت جامعه نابینایان رأی مدیران وزارتخانه رو زدند و در نهایت چیزی هم عاید خودشون نشد. حالا هم نه تنها شرمسار اقدامات غلطشون نیستند، بلکه با افتخار هم ازش یاد می‌کنند.
بسیاری از دانشجویان هستند که به شرکت مراجعه می‌کنند و افسوس می‌خورند که چرا دانشگاهشون چنین ابزارهایی رو خریداری نمی‌کنه در اختیارشون بگذاره. اون سال قرار بود بخش عمده‌ای از هزینه نوت تیکر رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت کنه، ولی الآن چی. حتی اگر وزارت علوم هم بخواد آیا همون حمایت‌ها پابرجا هست؟
در خصوص بهزیستی هم که خدا رو شکر خود شما در جریان کامل مسائل هستید و می‌دونید رفتار مدیران و کارشناسان سازمان در این سال‌ها در خصوص تجهیزات به چه شکل بوده.

آقای سرمدی گرامی من ترجیح می دهم در این بحث ها در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی که از نظر کیفیت و یا صداقت تفاوتی با دیگر ساخته های سیما ندارد نظری ندهم. اما آنجا که نوشته اید بریل دیسپلی های خارجی فارسی ندارند و نمونه تولید داخل از نظر کیفیت چیزی از نمونه های خارجی آن کم ندارد باید به شما متذکر شوم من به عنوان کارشناس که در تهیه فریم ورک دیسپلی های خارجی سهیم بوده و به عنوان مشاور نیز برای افزودن زبان فارسی به بریل دیسپلیهای خارجی معتبر جهانی سهیم بوده ام. می توانم با اطمینان بگویم. ادعای شما درست نیست. چندین بریل دیسپل معتبر جهانی در حال حاضر زبان فارسی را پشتیبانی می کنند. و از آنجا که زبان فارسی به کتابخانه های بریل با همت دوست من آقای محمدرضا راشاد و همکاری ناچیز من اضافه شده است به تدریج با بروز رسانی جداول بریل در دستگاه های دیگر یا تولیدات جدید، دیگر بریل دیسپلیها نیز زبان فارسی را پشتیبانی خواهند کرد. در ضمن کیفیت این بریل دیسپلیها با نمونه های ایرانی قابل مقایسه نیست. چه از نظر دوام و مقاومت دستگاه، عمر باطری، سرعت پردازنده، دمای سخت افزار، حافظه و غیره. اگر هم هر شرکت ایرانی ادعای دیگری دارد، می تواند یک دستگاه تولید خود را به علاوه هزینه های بررسی و بنچمارکینگ در اختیار یک موسسه بی طرف بین المللی قرار دهد تا داده های دقیق توانایی و کیفیت نرم افزاری و سخت افزاری دستگاهشان مورد ارزیابی قرار گرفته و بشکل عمومی منتشر شود. نمودارهای تستهای تهت فشار دستگاه گویای همه چیز خواهد بود. . البته قطعا منظورم از موسسات بین المللی معتبر، شرکتهای معظم چینی شرکای برخی شرکتهای داخلی نیست. اونها که باید بدانند منظور حرف من را می فهمند.
از این گذشته با خواندن این بحثها برای من یک سوال ایجاد شد چرا هیچ کس از مثلا شخصی مثل آقای راشاد برای زحماتش که بی جیر و مواجب بوده و مشکل زبان فارسی را یک بار برای همیشه بدون منفعت طلبی مالی حل کرد تقدیر نمی کند یا معرفی نمی کند. اما تا دلتان بخواهد شرکتهای ب اصطلاح دانش بنیاد پر مدعا در ایران سبز شده اند که هر یک می گویند مشکلی از مشکلات ایران یا جهان را حل کرده اند و پشته سر هم در حال تقدیر شدن هستند. و مردم ایران که تمام مشکلاتشان را شرکتهای دانش بنیان حل کرده اند و الان دیگه از فرت بی مشکلی دچار افسردگی شده اند، چندتا شرکت دانش بنیان نیاز دارند که چندتا مشکل کوچولو موچولو بی آزار برایشان درست کنند که حوصله ی شان سر نرود.
آقای سرمدی پیشا پیش عرض کنم نفرمایید، به دلیل بی اطلاعی است که در همین چند نمونه رسانه ای که شما و دیگر نابینایان حضور داشته اند قطعا مشکل کمبود اطلاعات نبوده است.

درود به شادیار عزیز. طبیعتاً من و شما قصد فریب و دروغ گفتن به مخاطبمون رو نداریم. عصر حاضر هم دنیایی نیست که شما بتونی هر ادعایی رو به خورد مخاطبت بدی و آب از آب تکون نخوره. اونقدر منابع بین‌المللی هست که همه چیز با یک سرچ ساده در اینترنت مشخص می‌شه.
من در فایل صوتی و کامنت‌ها نگفتم بریل دیسپلی‌های خارجی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. بلکه صحبت از برجسته نگار هوشمند به عنوان یک PDA بود و مقایسه با همسطحان خودش به عنوان یک بریل نوت‌تیکر. من عرض کردم در حال حاضر هیچ یک از بریل نوت‌تیکرهای دنیا از زبان فارسی چه به عنوان ورودی و چه خروجی پشتیبانی نمی‌کنند.
مگر نه در زمینه بریل دیسپلی با اقدامات ارزشمند جناب راشاد با درایور NVDA و لویی، زبان فارسی در دسترس هستش. در زمینه صفحه‌خوان جاز هم البته به صورت ضعیف‌تر و بیشتر در خروجی این امکان فراهم هستش.
اما شما گمونم عضو تیم طراحی زبان فارسی برای نوت‌تیکر سیکا شرکت تلسافت در ایران بودید که نماد فناوری اون رو وارد می‌کرد. آیا در نهایت زبان فارسی چه در ورودی و چه خروجی به سیکا در حالت بریل نوت‌تیکر اضافه شد؟ یا به همون حالت بریل دیسپلی بسنده کردید؟
البته این نکته رو هم بگم این مسئله لزوماً دانش خیلی خاص و فناوری خارق‌العاده‌ای نداره. اینکه بریل نوت‌تیکرهای دنیا در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند، به این خاطر هست که بازاری در دنیا ندارند و به سمتش نرفتند. قیمت تموم شدشون هم برای اهالی فارسی‌زبان در دنیا مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کنه.
در خصوص جناب راشاد هم باید بگم ایشون به عنوان یک هم‌نوع، برای من و تمامی کسانی که از صفحه‌خوان NVDA استفاده می‌کنند همیشه قابل احترام بودند و هستند و زحمات بی‌دریغشون بر کسی پوشیده نیست.
حالا اگر اسمی از ایشون در این مباحث برده نشد، بگذارید به حساب بی‌معرفتی ما.
موفق باشید.

من نه تنها برای شرکت ژاپونی کار کرده ام، بلکه مشاور همان شرکتهای دوست و برادران چینی هم بوده ام. دوست من اگر منظور شما از ورودی و خروجی فارسی نوشتن فایل بریل است. در واقع خط بریل اصولا برچسب زبانی ندارد. و فایلهای بی آر اف، و بی آر ال بدون برچسب زبانی ذخیره می شوند. همان طور که روی کاغذ هم فقط بریل می نویسید و مهم نیست که به چه زبانی بنویسید. اگر منظورتان چنین حالتی است تمام بریل دیسپلیهای دنیا آن را پشتیبانی می کنند. اما اگر منظورتان این است که مثلا شما فایل تی اکس تی بنویسید و ذخیره کنید فقط با کمک یک بریل دیسپلی. اینکار را بریل دیسپلی ها فقط در صورتی می توانند انجام دهند که شما جدول لیب لویی مرتبط با آن زبان را انتخاب کنید که اصولا این قبیل کارها را اسکرین ریدرها بر عهده دارند مگر این که یک بریل دیسپلی سیستم عامل داشته باشد مانند پکتوس که خیلی هم معمول نیست. چون به دلایل متعدد سیاست دولتها این نیست که نابیناها یک ابزار عجیب و قریب داشته باشند که جای کامپیوتر استاندارد را برای آنها بگیرد و ارتباطشان با تکنولوژی محدود شود به یک وسیله خاص. این ربطی به بازار ندارد. یا مشتریهای فارسی. البته این کار غیر ممکن نیست، قبل از این که دوستان بگویند می شود کانورتر نوشت که این کار را به عهده بگیرد بگویم. بله شدنی است. اما چون فرض این است که کاربر نابینا به کامپیوتر دسترسی دارد می تواند این کانورت را با کامپیوتر انجام دهد. بریل دیسپلی یک وسیله کمکی است نه یک کامپیوتر. نوت تیکر هم از نام اش مشخص است. یاداشت نویس است کامپیوتر نیست. یعنی فرض شرکتها یا دولت ها فعلا این است. به هر حال این سیاستها هیچ مزیت خاصی را برای یک شرکت ایجاد نمی کند. نتیجه این کارها را هم که می بینید یک وسیله که نه کامپیوتر درست حسابی است نه یک نوت تیکر درست حسابی. فقط بی خود گران تر شده است و حساس تر .

درود مجدد. پاسخ من شفاف بود عزیز.
تکلیف BRF که مشخص است و هیچ ربطی به زبان فارسی ندارد.
BRF files مخفف (Braille Ready Format) است و نوت تیکر پکتوس نیز از این قابلیت چه برای نوشتن فایل به صورت BRF و چه خواندن متونی که با DBT با این فرمت تنظیم شده است، پشتیبانی می‌کند.
منظور من بریل نوت‌تیکرهایی هستند که بتوان با آنها به صورت فارسی تایپ کرد، نوشته را با فرمت استاندارد ورد ذخیره کرد و فایل ذخیره شده را بتوان به صورت بینایی پرینت گرفت. یا در حالت خروجی، بتوان نوشته‌های فارسی با فرمت‌های رایج و پر‌کاربرد مانند TXT DOC Docx EPUB و HTML را مطالعه کرد. تمامی قابلیت‌های فوق را نوت‌تیکر پکتوس دارا است و هیچ نوت‌تیکری در دنیا نیست که به این شکل از زبان فارسی پشتیبانی کند.
تکلیف بریل دیسپلی‌ها که نیز مشخص است و به کمک صفحه‌خوان‌ها پوشش فارسی را تا حد زیادی دارند. اما چیزی که یک تبلت بریل را برای کاربر فارسی‌زبان کاربردی و به یک ابزار همه جانبه تبدیل می‌کند، آن است که بتواند فایل کتاب‌ها و مقالات را از اینترنت با فرمت‌های ذکر شده از طریق فلش داخل دستگاه کپی کند و به صورت صوتی و بریل بخواند. یا یک دانشآموز و دانشجوی نابینا بتواند جزوات خود را یادداشت برداری کند و نوشته‌های خود را برای استاد یا معلم خود بفرستد. در غیر این صورت و تنها با تکیه بر فرمت brf که دسترسی نابینایان به منابع مطالعاتی محقق نمی‌شود. گویی یک ماشین پرکینز در اختیار شماست و فقط به جای کاغذ بریل الکترونیک را در اختیار دارید.
لذا در زمینه مقایسه بریل نوت‌تیکرها در دنیا، ادعای ما آن است که نوت‌تیکر پکتوس در حال حاضر تنها ابزاری است که به صورت کامل، از ورودی و خروجی فارسی پشتیبانی می‌کند. اگر نمونه‌ی دیگری سراغ دارید معرفی کنید تا اطلاعات ما افزایش یابد.

حالا اجازه دهید همین موضوع را از جهت دیگری هم بررسی کنیم. در یک سو بریل دیسپلی های معمولی را داریم که یک وسیله کمکی هستند که به کامپیوتر یا لپتاب متصل می شوند، و در سوی دیگر یک به قول شما تبلت نابینایی داریم. هرچند از نظر ظاهر هم خیلی شکل تبلت نیست تبلت یا لوح یا تخته یک معنی مشخصی در انگلیسی دارد. قوطی را که نمی توان تبلت نامید. باید مثلا گفت جعبه یا هر نام با معنای دیگری. بگذریم. شما پس از چند سال لپتاپ خود را ارتقاع داده یا کلا عوض می کنید و یک دستگاه جدیدتر تهیه می کنید اما دلیلی ندارد اگر از بریل دیسپلی خود راضی هستید و سالم است آن را هم با هزینه گزاف تعویض کنید. اما وقتی یک به اصطلاح تبلت نابینایی دارید باید کل آن را پس از چند سال بیندازید در سطل زباله و یک تبلت نابینایی جدید بخرید که مثلا قابلیت اجرای برنامه های جدید را داشته باشد. از این هم بگذریم. شما بریل دیسپلی خود را به هر لپتاب یا کامپیوتری با هر سیستم عاملی مک لینوکس ویندوز و غیره می توانید نصب کنید فقط اگر درایور آن موجود باشد. اما با یک تبلت نابینایی لینوکسی فقط می توانید نرم افزارهای لینوکس را استفاده کنید و این در حالی است که در کشور ما بیشتر کاربران عادی ویندوز دارند پس شما حسابی به دردسر خواهی افتاد. حالا سوال این است چرا یک شرکت انحصاری تصمیم گرفته است بجای یک بریل دیسپلی معمولی یک دستگاه تبلت نابینایی بسازد. برای مشتریانی که هزینه همان بریل دیسپلی را هم نمی توانند پرداخت کنند؟ البته حالا کسی نگوید تبلت نابینایی فلان کشور یا فلان شرکت قبلا ساخته. شما می توانید کلنگ و بیل نابینایی هم تولید کنید و کسی هم جلوی شما را نباید بگیرد، بحث اینجا است که این راه کار خیلی متداول نیست گران است و خیلی زود غیر قابل استفاده می شود. در فلان کشور تنها انتخاب آن تبلت نابینایی نیست بریل دیسپلی معمولی هم در دسترس است و ثانیا قیمت آنها هم خیلی بالا نیست یا کلا دولت هزینه آن را می پردازد. و مشکلی هم ندارد که هر چند سال یک بار آن را برای نابینای خود مجدد خریداری کند. این چه ربطی به وضعیت بی در و پی کر کشور ایران دارد؟ و چه نسبتی به مشتری ایرانی دارد که یک دستگاه معمولی بریل دیسپلی را هم نمی تواند بخرد.

وقتی در خصوص دستگاهی اطلاعات کامل نباشد، نتیجه آن هم ارائه این تحلیل اشتباه می‌شود.
اولاً نام برندینگ نوت‌تیکر پکتوس، برجسته نگار هوشمند است و اصطلاحاً به تبلت بریل معروف شده است.
نکته بعدی آن‌که از زمان طراحی کیسینگ برجسته نگار هوشمند، تمامی جوانب امر از نظر ارتقا مد نظر بوده است. در حال حاضر تمامی برنامه‌ها و بخش نرم‌افزاری دستگاه ارتقا یافته و کاربران به صورت اینترنتی می‌توانند برنامه‌های خود را به‌روز کنند. یا اگر در اتصال به اینترنت دچار مشکل شوند، کارشناسان ما به وسیله اِنی‌دِسک به سیستم کاربر متصل شده و در هر جای دنیا که باشند، برنامه‌ها را برای آنها به‌روز می‌کنند. از نظر سخت‌افزاری نیز امکان ارتقا وجود دارد که پس از گذشت ۵ سال، شرکت در حال بررسی ارتقای سخت‌افزاری این دستگاه نیز هست. در این حالت نیز کاربر نیاز نیست دستگاه خود را در سطل آشغال بیندازد بلکه دستگاه خود را به شرکت فرستاده و پردازنده و سایر تجهیزات سخت‌افزاری وی ارتقا خواهد یافت. البته هنوز زمان ارتقای سخت‌افزاری مشخص نیست. اما ارتقای نرم‌افزاری همواره در سالهای اخیر انجام شده و هر روز امکانات جدیدی به دستگاه اضافه می‌شود.
اما در خصوص بریل دیسپلی. شرکت پکتوس از سال ۱۳۷۶ اقدام به تولید بریل دیسپلی در ایران کرده است. کاربران سالهای سال درخواست داشتند دستگاهی ساخته شود که به صورت همراه بتوان از آن استفاده کرد و دیگر نیازی نباشد برای حضور در سازمان‌ها و مراکزی همچون دانشگاه، لزوماً یک لپتاپ همراه فرد باشد. با توسعه تکنولوژی در دنیا و فعالیت سایر شرکت‌های دنیا در این عرصه، شرکت پکتوس نیز پس از ۴ سال کار تحقیقاتی اقدام به تولید یک بریل نوت‌تیکر کرد. از آنجا که شما فعلاً بریل دیسپلی را به بریل نوت‌تیکر علیرغم مزایای بسیار کمتری که دارد ترجیح می‌دهید، باید خدمت شریفِ‌تان عرض کنم برجسته نگار هوشمند پکتوس هر دو قابلیت را دارا است. یعنی در حالت روشن با وجود سیستم عامل نقش یک نوت‌تیکر را ایفا می‌کند و در حالت خاموش، می‌توان آن را به عنوان یک بریل دیسپلی با درایور جاز و nvda به کامپیوتر متصل کرد تا به قول شما کاربران ایرانی برای کار در محیط ویندوز نیز بتوانند از آن استفاده کنند. برای کاربرانی مانند شما که بریل دیسپلی را ترجیح می‌دهند، در راستای تنوع محصول، کاهش آسیب‌پذیری و قیمت تمام شده کمتر، دستگاه دیگری توسط پکتوس با نام برجسته نگار ورژن ۴ نیز ساخته شده است که صرفاً یک بریل دیسپلی است و بر خلاف نمونه‌های قبلی پکتوس که امکانات خاصی نداشتند، درگاه USB اسپیکر و خروجی هدفون را نیز دارا است. وزن آن نیز بسیار کمتر شده و از نظر زیبایی و ارگونومی در طراحی، بسیار شکیل‌تر شده است.
در خصوص چرایی استفاده از سیستم عامل لینوکس به جای ویندوز یا اندروید هم خود شما که برنامه‌نویس هستید، باید بهتر آگاه باشید که از دید یک برنامه‌نویس برای توسعه نرم‌افزاری دستگاه و سایر مسائل فنی مرتبط با آن، چرا سیستم عامل لینوکس انتخاب شده است.
اما ما حقیقتاً تصور نمی‌کردیم کارشناسانی اهل فن که اعتقاد به استفاده از بریل برای نابینایان هم دارند، روزی بخواهند شرکت پکتوس را بابت تولید یک بریل نوت‌تیکر برای نابینای فارسی‌زبان، ملامت کنند.
آنطور که از سخنان شما متوجه شدم، عرض کردید نابینای ایرانی که پول خرید یک بریل دیسپلی را هم ندارد را چه به داشتن یک بریل نوت‌تیکر دارای سیستم عامل. بدون اینکه به مخاطبمان بگوییم علت گران‌قیمت بودن این دستگاه‌ها به خاطر تکنولوژی هایتِک سلول‌های بریل آن است. به هر حال این هم در نوع خودش یک نگاهیست.
به جای آنکه مسئولان بی‌لیاقت این کشور و نظام حاکم بر آن و ساختار‌های حمایتی از معلولان را به چالش بِکِشیم و از آنها مطالبه کنیم مانند کشورهای توسعه یافته که اگر مددکار ضرورت داشتن یک بریل دیسپلی یا بریل نوت‌تیکر برای یک فرد با آسیب بینایی را تأیید کند، بی‌قید و شرط این دستگاه به صورت رایگان در اختیار او قرار می‌گیرد، چنین سیستم‌های حمایتی در ایران نیز رواج یابد، از محققان کشورمان شکایت می‌کنیم که اساساً چرا بریل نوت‌تیکر تولید کردید؟ این محصول بسیار گران است و به درد ما که پولش را نداریم، نمی‌خورد.
بدون آنکه در نظر بگیریم چه کسانی این بلا را در ۵ سال اخیر سر ما آوردند که یک نوت‌تیکر ۸ میلیون تومانی به ۸۷ میلیون تومان رسیده است. یا یک گوشی میان‌رده از یک میلیون تومان به ۱۵ میلیون و یک لپتاپ با کیفیت، از پنج میلیون تومان به ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان رسیده است. ساختارها در حوزه معلولان آنقدر معیوب است که هم تولید کننده در این عرصه شاکی است و امکان توسعه و تولید محصولات متنوع ندارد و هم مشتری، امکان تهیه آن.
در هر حال، شخصاً از همنوعی همچون شادیار خدایاری انتظار بیشتری داشتم که با استدلال‌های قویتری مباحثه کند.

سلام خدمت آقای خدایاری ازتون سؤالی داشتم.
زحمات شما و آقای اسماعیلی و آقای راشاد و همه دوستانی که در فارسیسازی ای اسپیک و آقای راشاد و شما که برای فارسی کردن کتابخانه های بریل تلاش کردین و مشکل فارسی رو برای کاربران ایرانی برای همیشه حل کردین که قطعا سر جای خودش محفوظه و فراموش هم نمیشه.
و nvda مورد علاقه خودم که همیشه استفادش میکنم و آپدیتش نکردم همون ۲۰۱۷.۳ هست که آقای راشاد بریل فارسی رو بهش اضافه کردن! اینم لینکش.
https://github.com/nvaccess/nvda/issues/7367

ولی سؤالم اینه که یعنی برجسته نگارها با تلاشهای شما فقط بریل فارسی دارند یا تبلتهای نابینایان هم میتونن بریل داشته باشن؟
سؤال دیگه ای هم الآن یادم اومد اونم اینکه:
من سال نود تا ۹۲ دانشگاه اصفهان بودم و اونا جاز استفاده میکردن و میگفتن برجسته نگار داریم و میتونیم متون رو بریل بخونیم. هرچند من نتونستم باهاش کار کنم چون هشت نقطه بود به جای شش نقطه و تا بهش دست میزدم صفحه سریع حرکت میکرد و نتونستم کار باهاش و خوندن متن باهاش رو یاد بگیرم.
میخواستم بپرسم این امکان که در جاز بوده تفاوتش با بریلی که آقای راشاد برای nvda 2017.3 به بعد برامون فراهم کردند چیه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایین منم که وارد نیستم بتونم آشنا بشم!

اول در مورد این بریل هشت نقطه، برخلاف ظاهرش چیز ترسناکی نیست. و اگر کاربران بریل دیسپلی ها کار با آنها را یاد بگیرند مفید است. در واقع از هشت نقطه استفاده می شود تا سلولهای کمتری مصرف شود و خواندن راحتتر شود. مثلا بجای این که یک سلول مصرف شود تا نشان دهد حرفی که در سلول بعد نوشته شده است حرف بزرگ انگلیسی است، می آیند برای آن حرف یک نقطه شماره ۷ روشن می کنند. در مورد بریل دیسپلی که هشت نقطه بوده است نیز شما همیشه می توانید در تنظیمات دستگاه انتخاب کنید که متن را با شش نقطه نشان دهد یا هشت نقطه. اگر شما نتوانستید با آن دستگاه کار کنید قصور یکی از این دو مرجع بوده است یا آن مسئول کتابخانه باید بلد بوده است با بریل دیسپلی کار کنند و باید به شما هم آموزش می داده است یا خود او هم بلد نبوده و وظیفه آن شرکتی بوده که آن بریل دیسپلی را تولید کرده است که آن کارمند را آموزش دهد کتابچه بریل آموزشی به همراه آن تحویل می داده است به تعداد مورد نیاز، فایل صوتی آموزشی و فایل متنی آموزشی برای آن تهیه می کرده است و در اختیار می گذاشته است. که ظاهرا این کارها انجام نشده است. یک دستگاه بوده که باید فروخته می شده و پول اش را می گرفتند بقیه اش هم اصلا مهم نیست. مگر قرار است این دستگاه ها کاربر هم داشته باشد. خود اگر قرار باشد کسی به آنها دست بزند خراب می شود. دکور کتابخانه به هم می ریزد.
موفق باشید.

در همین دانشگاه اصفهان سالهای سال با نمونه‌های مختلف برجسته نگار پکتوس و در سالهای اخیر نوت‌تیکر، دوستان کتب بریل را ویراستاری می‌کردند و می‌توانید از آقای هادیان جویای این امر باشید.
برای برجسته نگار هوشمند و برجسته نگار ۴، کاتالوگ بریل، راهنمای متنی برای تک تک اپلیکیشن‌ها، راهنمای صوتی و خودآموز تصویری کار با برنامه‌ها نیز عرضه می‌شود و اگر کاربری توان کار با یک ابزار را نداشته باشد، این به معنای عدم پشتیبانی شرکت نیست. اما ظاهرا گارد شما نسبت به پکتوس و محصولات آن از جنس دیگریست که در ادبیات گفتمانی شما نیز کاملا مشخص است. لذا دیگر دلیلی بر ادامه این بحث نمی‌بینم.
موفق باشید.

آقای سرمدی گرامی واژه یا خیلی روشن در متنی که من نوشته بودم آورده شده است.. من نوشته بودم “قصور یکی از این دو مرجع بوده است یا آن مسئول کتابخانه باید بلد بوده است با بریل دیسپلی کار کنند و باید به شما هم آموزش می داده است یا خود او هم بلد نبوده و …” معنی یا هم برای همه پارسی زبانها مشخص است. بجای اینکه من را متهم به چیزی کنید. بفرمایید شما چرا این واژه یا را که دو بار در یک متن آمده است نادیده گرفته اید؟ اتهام زدن به اشخاص کار سختی نیست، هنر نیست. مثلا: آیا شما عمدا معنی این جمله را تغییر دادید؟ دیدید سخت نبود! بگذریم. به هر حال معنی آن برای همه مشخص است. کسی شرکت مطبوع شما را متهم نکرده است. که اینقدر خود را ناراحت می کنید که حتی جمله نوشته من را هم به معنی دیگری برداشت می کنید. سخت نگیرید. دنیا دو روز است. ارزشش را ندارد.

خدمت دنبال کنندگان این پست باید عرض کنم، آن چیزی که برای من بسیار جای تعجب دارد، آن است که چرا هیچ کس از جمله عزیزی که در پست دیگری چراغ این مباحث را روشن کرد، خواهان توضیحات ما شد و خود در مباحث مشارکت نکرد، چرا با پیشنهاد این جانب مبنی بر برگزاری یک جلسه حضوری برای بررسی فنی دستگاه برجسته نگار هوشمند، موافقت نمی‌کنند. اگر واقعاً دغدغه نابینایان را دارید و مسائل اینچنینی برای شما حائز اهمیت است، چرا حاضر نمی‌شوید در یک نشست رو در رو، مسائلی همچون: مزایا و معایب برجسته نگار هوشمند، نکات مثبت و منفی، امکاناتی که باید در آینده به دستگاه اضافه شود و هر گونه ابهامی که در این ارتباط دارید را بررسی کنید؟ حتماً باید در کامنت‌ها در سر و کله هم بزنیم و دست آخر هم به نتیجه‌ای نرسیم؟
خب در یک جلسه حاضر شوید، ادعا‌های ما را بررسی کنید، حرف‌های خود را مستدل بزنید، از پیشنهادات منطقی و عملی خود دفاع کنید و مطالبه‌گر باشید که اگر الان این دستگاه مطابق میل یا نیاز شما نیست، محصولی توسعه یابد که بیشتر نیاز‌های شما را پوشش دهد.
آن نشست را ضبط کنید و برای آگاهی همگان در همین پایگاه منتشر کنید.
در غیر این صورت، صحبت‌هایی که باید مطرح می‌شد، زده شد، در حد توان نیز به سؤالات و ابهامات پاسخ دادم.
اگر هم کسی افزون بر این سؤالی دارد با شرکت یا بنده تماس بگیرد در خدمتم.
همگی موفق باشید.

آقای سرمدی این پاسخ را به متن شما می نویسم نه برای پاسخ به شخص شما برای بالا بردن اطلاع عموم، چون تصور می کنم شما خود به این مسائل آگاه هستید. اول من از هر شرکت ایرانی که محصولی را برای مردم ایران فراهم می کند حمایت می کنم. بودنش بهتر از نبودنش است. البته با انحصار موافق نیستم. امیدوارم در هر زمینه ای رقابت اقتصادی وجود داشته باشد تا به نفع مصرف کنندگان باشد. دوم فرموده بودید کاربران بیایند نقطه نظر های خود را بگویند. باید متذکر شوم در بقیه دنیای متمدن وقتی شما کالایی را میخرید زمانیدر حدود یک ماه البته حدودی کشور به کشور متفاوت است، فرصت دارید از کالا استفاده کنید تست کنید و اگر راضی نبودید کالا را پس بفرستید. البته که در مورد نوشابه و چیپس یا کالاهای بهداشتی صحبت نمی کنم. منظور دستگاه ها ماشینها و کالاهای الکترونیکی است. خوب در ایران این امکان وجود ندارد. یعنی یک کاربر می آید حدود ۱۰۰ میلیون می پردازد یک دستگاه می خرد بعد خوب اگر راضی نبود چه می شود؟ هیچی دست به مهره بازی است. دیگه خریده.می خواست نخره. بعد می آیید می گویید بیایید در یک جلسه نقطه نظرهایتان را بگویید. خوب شرکت می تواند یک ماه فرصت بازگشت کالا بدهد. و از کاربرهایی که می خواهند کالا را پس بفرستند نظر سنجی کند، که مشکل چه بود؟ بعلاوه همه محصولات بخش فیدبک دارند و کاربران آن دستگاه که دستگاه را خریده اند با شرکت در تماس هستند و نظر خود را می گویند. که حتما شرکت پکتوس هم بخش فیدبک و نظرسنجی دارد.
راستی قبل از اینکه کسی بگوید در شرکت امکان تست دستگاه فراهم است، پاسخ بدهم بقیه دنیای متمدن دیوانه نیستند که این قانون را گذاشته اند، بسیاری از مشکلات یک دستگاه با نیم ساعت یا حتی یک روز استفاده مشخص نمی شود. برای کاربرهای کمتر آشنا مثلا یک مشکل در شارژ یا باطری یک موبایل یا یک لپتاپ یا بریل دیسپلی با چند ساعت مصرف مشخص نمی شود. به چند روز مصرف و چند بار شارژ دستگاه نیاز دارد.
از این گذشته فرموده بودید “خب در یک جلسه حاضر شوید، ادعا‌های ما را بررسی کنید، حرف‌های خود را مستدل بزنید، از پیشنهادات منطقی و عملی خود دفاع کنید ”
آقای سرمدی شما خود بهتر می دانید، بررسی یک دستگاه پیچیده کار یک تیم کارشناسی است نه کاربر احتمالا کمتر آشنا و یک بار دیگر هم عرض کردم بهترین و بی طرفانه ترین روش ارزیابی یک دستگاه تستهای بنچمارک است که موسسات بین المللی زیادی این کار را انجام می دهند. و حتی می توانند نتیجه این تستها را در مقایسه با دستگاه های مشابه از برندهای دیگر اعلام کنند تا یک شرکت دقیقا متوجه شود در رقابت با دیگر رقبا در چه جایگاهی است. نیازی به جلسه یا بگو مگو یا به قول شما در سر و کله زدن نیست.حالا چرا شرکت یا شما دوست دارید جلسه های متعدد بگذارید در حالی که نتیجه کارشناسی ندارد دیگر من به منفعتش آگاه نیستم.
موفق باشید.

سلام مجدد آقای خدایاری.
ممنونم که لطف کردین به کامنتم پاسخ دادین.
اونا که خودشون بلد بودن با برجسته نگار کار کنن و آقای هادیان اتفاقا خودشون از طرفداران محصولات پکتوس هستند و خودشون اون موقع فقط پکجاز داشتند و پارسآوا.
برجسته نگار هم خودشون استفاده میکردن ولی من کار باهاش رو بلد نبودم و خواستم تست کنم ببینم چطوریه و فکر میکردم میتونم مثل کتاب بریل راحت بخونمش که به خاطر هشت نقطه بودن و شایدم ثابت نبودن خطوط بریل و حرکت کردنشون نمیتونستم بخونم و کار با دستگاه رو یاد نگرفتم.
خب حالا ممنون میشم کار ارزشمند آقای راشاد که هیچوقت فراموش نمیکنم رو هم دربارش توضیح بدین و بفرمایین دقیقا چه مشکلاتی از بریل فارسی برطرف کردن؟
خیلی خوشحال میشم بیشتر با خدمات دوستان همنوع آشنا بشم و بیشتر قدر این ورژن۲۰۱۷.۳ nvda رو بدونم که هم کیفیت صداش عالیه هم بریل فارسی رو کامل پشتیبانی میکنه.

سلام.
احساس میکنم این کامنت یه خورده میخواد طولانی ، تند و شاید جنجالی بشه که همون اول معذرت میخوام
(تو این کامنت هم منظورم با هیچ شخص خاصی نیست و بودن مثال ها برای اینکه بخوام منظور برسونم. پس اگه اسمتون رو آوردم که ناخواسته ناراحت شدید بازم همینجا معذرت میخوام).
چندتا نکته:
اول اینکه چند درصد از نابینا ها (چه داخل ایران ، چه داخل کل دنیا) دارن از وسیله ای به اسم نوت تیکر استفاده میکنن؟
دوم اینکه این آمار و استنادات از کجا میاد؟
سوم:
قطعا وقتی یه بیزینس (پکتوس و …) میاد یه دستگاه ، نرم افزار ، محسول و هر چی میخواید اسمش رو بزارید رو دیزاین میکنه ، به بازار هدفش نگاه کرده دیگه. درسته؟
خب درسته.
آفرین. پس به درآمد جامعه هدفش هم نگاه کرده. بازم درسته؟
شاید درسته. (ولی اینجا درست نیست!. چرا که شما از همون زمان اولی که این دستگاه قیمت گزاری شد رو نگاه کنید بالغ به ۸۰ درصد افراد اونم تو خوشبینانه ترین حالتش نمیتونن این دستگاه رو بخرن)!.
خب شاید بگید چرا شخصی مثل محمد بهرامی عزیز اون موقع خرید؟ جوابش اینه که من نگفتم همه افراد نمیتونن یه دستگاهو بخرن. و اینطوری میشه که یه بیزینس میاد یه محسول تولید میکنه که هزینه های تولیدش میچربه به هزینه های درآمدش. چرا؟ چون بیشتر اون جامعه هدف (بازار) که روش سرمایه گزاری کرده پشیزی برای اون دستگاه ارزش قائل نیست.
آره تورم تو مملکت هست. ولی اینکه یه بیزینس باید باهاش دست و پنجه نرم کنه فقط و فقط و فقط و هزاران بار فقط مشکل خوده اون بیزینسه. اونم بیزینسی که به انواع و اقسام روش های سامورایی از سازمان های مختلف پول دریافت کرده (برگردیم به قبل: پک جاز و …).
خب شاید بگید برای پکجاز دریافت کرده. چه ربطی به نوت تیکر داره؟ جواب اینه که شما شاید با یه محسول بتونی مخ یه نهاد حقوقی رو (چه به دلیل نبود اطلاعات کافی چه با خوب بودن محسول) بزنی!. ولی این به هیچ عنوان دلیل نمیشه که این محسول یا محسول قبلیت خوب بوده. شایدم اون محسول قبلی که خریداری شده ، اون قدر بد و مزخرف بوده که طرف میگه بابا من یه بار از این خرید کردم فقط پولم رفت. دیگه نمیکنم. (حقیقی و حقوقی هم نداره این قضیه).
حالا سوال اینه که چرا مشتری از یه بیزینس خرید نمیکنه؟
چندتا جواب داره:
۱. اون بیزینس مشکلی رو حل نمیکنه یا مشکلی که داره حل میشه ، اصلا مشکل مهمی نیست پس بزار بمونه. میشه به قولی باهاش دیل کرد.
(ارجاعتون میدم به کامنت نازنین خانوم که گفتن نداشتنش منو به مشکل ننداخته).
۲. هزینه ای که بابت اون محسول دریافت میشه تا اون مشکل رو حل کنه به مراطب خیلی بیشتر از هزینه ایه که خوده اون مشکل تحمیل میکنه. (پس این بابا بیشتر مشکل درست کرده تا اینکه بخواد حل کنه).
(ارجاع به کامنت بهنام نسیری عزیز و میلاد نصرتی که بهنام به آقای بهرامی گفت شما متمولی میتونی بخری و میلاد که گفت من چند ماه باید کار کنم بتونم این دستگاه رو بخرم).
و انواع و اقسام جوابای دیگه.
و همه اینام به یه دلیل به شکست سنگین این شکلی میخوره:
اینکه شما اصلا ایده ساخت همچین محسولت از بیس اشتباه بوده.
حالا یه نکته دیگم در مورد این مسابقه هست! (کلا صدا سیما رو نگاه نمیکنم و این مسابقه رو هم ندیدم):
امتیاز دادن به یه محسول (سکه ، از ۱ تا ۵ ، ۰ تا ۱۰ و … همش باید توسط کاربرای اون محسول انجام بشن تا یه دید درست از این محسولات به دست بیاد).
اینکه یه نفر دکترا داره ، و مثلا به قول خودش سخت گیره ۶ تا سکه به یه محسول میده که نشد!. بین افرادی که استفاده کردن (یه درصدی از اون افراد که میشن یه جامعه آماری) رو شما اگه در نظر بگیری (۳۰ درصد ، این حدود افرادی که این محسول رو خریداری کردن و استفاده کردن) رو شما اگه در نظر بگیری ، ازشون نظر سنجی کنی تا حدودی با درصد خطا میتونی تعمیمش بدی به کل جامعه آماری ای که دارن از اون محسول استفاده میکنن. (البته این دلیل به این نمیشه که هیچ خطایی نیست).
حالا شما اگه یه همچین دیتایی رو داشته باشی (واقعی نه ساخته) ، اون وقت میتونی بگی اوکی من تا یه حدی خوب پیش رفتم و مشتری هایی که دارن از محسولم استفاده میکنن راضی تشریف دارن.
همینجا شما ببین ، بیشتر کامنتا از طرف افراد مختلف (حتی افراد فنی) ، دارن این محسول رو نقد میکنن ، که این بازم متاسفانه مشکل بیزینسه.
این از ساید بیزینسیش.
بریم سر ساید فنیش که خیلی کار داریم:
لینوکس: سورس کرنل لینوکسی که داره استفاده میشه کو!؟ کدوم ورژن؟ کدوم توضیع؟ با کدوم رابط دسکتاپ؟
پکتوس که نمیخواد احیانا کار لینوس توروالد و دوستان رو بدزده که!. خیلی طرف ناراحت میشه ها ، به هر حال هزاران هزار برنامه نویس کامیت نمیزنن که پکتوس بخواد برداره مادیفای کنه بدون اینکه سورسی که مال خودش نیست رو منتشر کنه؟
یا نه!. همون لینوکسه که ما مادیفایش نکردیم. پس نیازی به انی دسک اینا نیست ، نیازی هم نیست بخواد رو یه دیوایس با یه همچین قیمتی نصب بشه. یه پی سی با ۵۱۲ مگ رم هم ساپورتش میکنه. (تازه هر بلایی هم که دلت بخواد میتونی سرش بیاری بدون اینکه بخوای به کسی جواب بدی).
(در ضمن به اون دکترم تو صدا سیما بگین همچین پروداکتی با همچین بریچ لایسنسی بخواد بره پتنت بشه به داستان میخوره تو نهادای بین المللی. چه رسد به فروش و بازار یابی). پس این داستان صادر کردن اینارو کلا از سرتون بیرون کنین. (البته بزار داخل کشور بفروشه ، تا بعد به فروش بین المللی و ارز آوریش هم فکر بشه).
حالا کسی نمیره داستان کنه سرش ها ، ولی کلا داشته باشین خوبه که همچین داستانایی میتونه بپیش بیاد.
اما در مورد پشتیبانی از زبان فارسی باید خدمتتون عارض بشم که الآن اکثرا همه دیوایسا از زبان فارسی و rtl پشتیبانی میکنن اونم به خوبی و قشنگی هر چی تمام تر.
یه سرچ ساده تو گوگل به جوابای خوبی میرسونه.
ولی یه نکته جای بحث داره
اگه اضافه کردن زبان فارسی به نوت تیکر بازار داره که خب شرکتای مطرح و بهتر میرن دنبال اضافه کردن فارسی به دیوایسشون. به هر حال طرف این همه زبان رو اضافه کرده ، اضافه کردن یه تیبل مپینگ برای فارسی که دیگه واسش کاری نداره!. حتی هزینه آنچنانی هم نداره!. چون کاراکترای بریل به هر حال تعریف شدست و احتیاج آنچنانی به مینتننس (پشتیبانی و تغییر) نداره!.
اگه هم بازار نداره ، چرا پکتوس اومده سراغ همچین چیزی که اصلا بازاری براش نیست؟
اما در مورد تست دستگاه
بزارید با یه مثال این حرف رو بزنم:
وقتی یه شرکت ماشین میسازه ، برای تست فرستاده میشه. (از لحاض ایمنی ، چک میشه ، موتورش چک میشه ، و …). آیا نوت تیکر پکتوس برای تست بنچمارک فرستاده شده؟ (البته نباید به نهادی فرستاده بشه که تست خودرو رو انجام میده!. بلکه نهاد خودش رو داره که بیزینسی که تو این حوزه ها کار میکنه قاعدتا باید بدونه کجا برای چه تستی چی رو به همراه چه داکیومنتی و با چه معیاری بفرسته!)!.
در مورد گوشی ، هواپیما ، ماکروفر و … هم این صدق میکنه ها ، صرفا یه دیوایسه خاص نیست.
حالا یه نهاده ، یا یه بنچمارکه که حتی خوده همون شرکت میتونه انجام بده. ولی آمارش مهمه.

آقای سرمدی یک کامنتی نوشته بودین که نمیدونم پاسخ به من بود یا نه.
البته اگه به من پاسخ دادین که تعجب کردم چون من جزو معدود افرادی بودم که از کارتون دفاع کردم و گفتم خب یک شرکتی یک محصولی تولید کرده و اومده دربارش توضیح داده و این اصلا کار عجیبی نبوده که از طرف آقای نصرتی بخواد براش پست زده بشه و این همه بهش انتقاد بشه!

دیدگاهتان را بنویسید