خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد سوم

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد سوم به صورت صوتی-متنی شامل مقدمه، ۱۲ فصل، ۱ ضمیمه  و واژه‌نامه، آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این محصول مقدمه و فهرست آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ به جز روزهای تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

در بستر واتساپ و فقط با ارسال پیام متنی یا صوتی و با ارائه نام و نام خانوادگی به شماره 00989304424149  نیز می‌توانید درخواست تهیه این محصول را ارائه کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد سوم

به نام خداوند جان و خرد

PHP یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین زبان‌های طراحی وب server-side است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی طراحان وب می‌توانند بخشی از وبسایت را که روی سرور اجرا می‌شود طراحی کنند. این زبان نسبت به اکثر زبان‌های دیگری که در این زمینه ارائه شده‌اند ساده‌تر است و بین برنامه‌نویسان تازه‌کار و حرفه‌ای از محبوبیت بالایی برخوردار است.

بعضی از مشهورترین سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله WordPress، Joomla و OpenCardt با PHP نوشته شده‌اند و یکی از کاربردهای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی امکان سفارشی‌کردن این سیستم‌های مدیریت محتوا است.

برای یادگیری PHP دانش کافی از HTML، CSS و JavaScript ضروری است.

در کتاب پیش رو که جلد سوم و آخر از مجموعه سه‌جلدی خودآموز مبانی PHP برای نابینایان است شما با اصول این زبان برنامه‌نویسی آشنا می‌شوید.

ساختار کتاب

  • در فصل بیست و چهارم که به کوکی‌ها اختصاص یافته ابتدا با مفهوم کوکی آشنا می‌شویم. سپس روش ایجاد، دریافت، تغییر و حذف یک کوکی و بررسی فعال‌بودن یا نبودن کوکی‌ها را یاد می‌گیری.
  • در فصل بیست و پنجم که به session اختصاص دارد ابتدا با مفهوم session آشنا می‌شویم. سپس نحوه شروع session و ذخیره مقادیر مورد نظر در آن، دریافت مقادیر ذخیره‌شده در session، تغییر یک مقدار ذخیره‌شده در session و پایان یک session را می‌آموزیم.
  • در فصل بیست و ششم که فیلتر و پاک‌سازی عنوان دارد، ابتدا با امکان فیلتر PHP آشنا می‌شویم و سپس به نحوه پاک‌سازی tag‌های HTML از یک رشته متنی، اعتبارسنجی یک عدد صحیح، اعتبارسنجی یک آدرس آی‌پی، پاک‌سازی و اعتبارسنجی یک آدرس ایمیل و پاک‌سازی و اعتبارسنجی یک آدرس اینترنتی می‌پردازیم.
  • در فصل بیست و هفتم مباحث پیش‌رفته‌تری را در زمینه فیلتر و پاک‌سازی یاد می‌گیریم. در این فصل چگونگی اعتبارسنجی یک عدد صحیح با تعیین گستره مجاز، اعتبارسنجی یک آدرس آی‌پی نسخه ۶، اعتبارسنجی یک آدرس اینترنتی دارای رشته استعلام و پاک‌سازی یک رشته از کاراکترهای با کد ASCII بالاتر از ۱۲۷ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • در فصل بیست و هشتم که درباره JSON است، اول با مفهوم JSON و سپس با نحوه تبدیل یک مقدار PHP به یک رشته JSON و تبدیل یک رشته JSON به یک مقدار PHP آشنا می‌شویم.
  • در فصل بیست و نهم که به خطاها اختصاص دارد اول با مفهوم خطا آشنا می‌شویم. سپس به چگونگی ایجاد یک خطای سفارشی، مدیریت خطاها با دستور try…catch، مدیریت خطاها با دستور try…catch…finally و دریافت اطلاعات از یک شی خطا می‌پردازیم. نهایتاً انواع اشیای خطا را بررسی می‌کنیم.
  • در فصل سیم که مربوط به برنامه‌نویسی شی‌گرا است ابتدا با مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌گرا، کلاس و شی آشنا می‌شویم. سپس مباحثی شامل چگونگی تعریف یک کلاس، روش ایجاد یک شی، کار با ویژگی‌ها و متدهای یک شی و استفاده از کلیدواژه $this را بررسی می‌کنیم.
  • در فصل سی و یکم مبحث برنامه‌نویسی شی‌گرا را دنبال می‌کنیم. در این فصل نخست بررسی می‌کنیم که آیا یک شی از نوع یک کلاس خاص است یا خیر و بعد در مورد متد سازنده، متد نابودکننده و تغییردهنده‌های دسترسی صحبت می‌کنیم.
  • فصل سی و دوم به ارث‌بری در برنامه‌نویسی شی‌گرا اختصاص دارد. در این فصل اول با مفهوم ارث‌بری آشنا می‌شویم و در ادامه فصل روش ارث‌بری از یک کلاس، جایگزینی متد ارث‌بری‌شده، کار با کلیدواژه final، ایجاد ثابت کلاس، تعریف متد ایستا و ایجاد ویژگی ایستا را مورد بحث قرار می‌دهیم.
  • در فصل سی و سوم با عنوان کلاس انتزاعی، interface و trait در برنامه‌نویسی شی‌گرا با مفهوم، روش ایجاد و چگونگی استفاده از امکانات کلاس انتزاعی، interface و trait آشنا می‌شویم.
  • در فصل سی و چهارم که به فضای نام اختصاص دارد اول با این مفهوم آشنا می‌شویم و پس از آن به نحوه تعریف یک فضای نام، حل مشکل ایجاد خطا در هنگام ایجاد فضای نام، تعریف فضای نام تو در تو، استفاده از موارد موجود در یک فضای نام و تعیین نام مستعار برای یک فضای نام یا یکی از موارد آن می‌پردازیم.
  • فصل سی و پنجم که آخرین فصل از این کتاب است مبحث iterable را در PHP مورد بحث قرار می‌دهد. در این فصل اول با این مفهوم آشنا می‌شویم. بعد یاد می‌گیریم که چطور iterable را به‌عنوان نوع آرگومان یا مقدار برگشتی یک تابع تعریف کنیم. سپس به نحوه تعریف کلاسی برای ایجاد شی iterable می‌پردازیم و نهایتاً با مرجع PHP وبسایت com آشنا می‌شویم.
  • بلاخره در ضمیمه ۱ کتاب می‌توانیم لیست خطاهای PHP را مشاهده کنیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

توجه در استفاده

لطفاً در استفاده از کتاب به نکات زیر توجه فرمائید:

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • ویرایشگر به‌کار رفته در این کتاب برنامه Notepad می‌باشد.
  • مرورگری که در کتاب از آن استفاده شده است مرورگر Google Chrome است.
  • پرونده نمونه هر قسمت دارای بخش عملی در پوشه Examples کتاب قرار دارد.
  • برنامه XAMPP که در کتاب از آن استفاده شده در پوشه Tools کتاب قرار دارد.
  • بهتر است در هر قسمت، پس از تمرین و تسلط نسبی به قسمت بعدی بروید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۳ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنیم؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می‌بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در قالب‌های docx، html و pdf ارائه شده که می‌توانید آن را در پوشه کتاب بیابید. می‌توانید برای خواندن نسخه docx از برنامه Microsoft Word، نسخه html از یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox و برای مطالعه نسخه pdf از برنامه Adobe Reader استفاده کنید.

قدردانی

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

محسن صدیقی مشکنانی، نصرالله رضائی

فهرست کتاب خودآموز مبانی PHP برای نابینایان جلد سوم

مقدمه

فصل 24. کوکی‌ها

24-1. کوکی چیست؟

24-2. ایجاد یک کوکی

24-3. دریافت یک کوکی

24-4. تغییر مقدار یک کوکی

24-5. حذف یک کوکی

24-6. بررسی فعال‌بودن یا نبودن کوکی‌ها

فصل 25. Session

25-1. Session چیست؟

25-2. شروع session و ذخیره مقادیر مورد نظر در آن

25-3. دریافت مقادیر ذخیره‌شده در session

25-4. تغییر یک مقدار ذخیره‌شده در session

25-5. پایان یک session

فصل 26. فیلتر  و پاک‌سازی

26-1. فیلتر چیست؟

26-2. پاک‌سازی tag‌های HTML از یک رشته متنی

26-3. اعتبارسنجی یک عدد صحیح

26-4. اعتبارسنجی یک آدرس آی‌پی

26-5. پاک‌سازی و اعتبارسنجی یک آدرس ایمیل

26-6. پاک‌سازی و اعتبارسنجی یک آدرس اینترنتی

فصل 27. فیلتر و پاک‌سازی پیش‌رفته

27-1. اعتبارسنجی یک عدد صحیح با تعیین گستره مجاز

27-2. اعتبارسنجی یک آدرس آی‌پی نسخه ۶

27-3. اعتبارسنجی یک آدرس اینترنتی دارای رشته استعلام

27-4. پاک‌سازی یک رشته از کاراکترهای با کد ASCII بالاتر از ۱۲۷

فصل 28. JSON

28-1. JSON چیست؟

28-2. تبدیل یک مقدار PHP به یک رشته JSON

28-3. تبدیل یک رشته JSON به یک مقدار PHP

فصل 29. خطاها

29-1. خطا چیست؟

29-2. ایجاد یک خطای سفارشی

29-3. مدیریت خطاها با دستور try…catch

29-4. مدیریت خطاها با دستور try…catch…finally

29-5. شی خطا چیست؟

29-6. دریافت اطلاعات از یک شی خطا

29-7. انواع اشیای خطا

فصل 30. برنامه‌نویسی شی‌گرا در PHP (قسمت اول)

30-1. برنامه‌نویسی شی‌گرا چیست؟

30-2. آشنایی با مفاهیم شی و کلاس

30-3. تعریف یک کلاس

30-3-1. ایجاد کلاس

30-3-2. افزودن ویژگی به کلاس

30-3-3. افزودن متد به کلاس

30-4. ایجاد یک شی

30-5. کار با ویژگی‌ها و متدهای یک شی

30-6. کلیدواژه $this

فصل 31. برنامه‌نویسی شی‌گرا در PHP (قسمت دوم)

31-1. بررسی اینکه آیا یک شی از نوع یک کلاس خاص است یا خیر

31-2. متد سازنده

31-3. متد نابودکننده

31-4. تغییردهنده‌های دسترسی

فصل 32. ارث‌بری در برنامه‌نویسی شی‌گرا

32-1. ارث‌بری به چه معناست؟

32-2. ارث‌بری از یک کلاس

32-3. ارث‌بری و تغییردهنده دسترسی protected

32-4. جایگزینی متد ارث‌بری‌شده

32-5. کلیدواژه final

32-6. ثابت کلاس

32-7. متد ایستا

32-8. ویژگی ایستا

فصل 33. کلاس انتزاعی، interface و trait در برنامه‌نویسی شی‌گرا

33-1. کلاس انتزاعی

33-1-1. کلاس انتزاعی چیست؟

33-1-2. ایجاد یک کلاس انتزاعی

33-2. interface

33-2-1. Interface چیست؟

33-2-2. ایجاد یک interface

33-2-3. پیاده‌سازی یک interface

33-3. Trait

33-3-1. Trait چیست؟

33-3-2. ایجاد یک trait

33-3-3. استفاده از trait‌ها

فصل 34. فضای نام در برنامه‌نویسی شی‌گرا

34-1. فضای نام چیست؟

34-2. تعریف یک فضای نام

34-3. حل مشکل ایجاد خطا در هنگام ایجاد فضای نام

34-4. تعریف فضای نام تو در تو

34-5. استفاده از موارد موجود در یک فضای نام

34-6. تعیین نام مستعار برای یک فضای نام یا یکی از موارد آن

فصل 35. Iterable‌ها در برنامه‌نویسی شی‌گرا

35-1. Iterable چیست؟

35-2. تعیین iterable به‌عنوان نوع آرگومان یا مقدار برگشتی یک تابع

35-3. تعریف یک کلاس برای ایجاد شی iterable

35-4. آشنایی با مرجع PHP وبسایت w3schools.com

ضمیمه ۱: لیست خطاهای PHP

واژه‌نامه

تماس با ما

محصولات دیگر

دیدگاهتان را بنویسید