خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه خودآگاهی جنسی، لمس سلامتی، شماره 2. مدیریت عادت‌ماهانه برای بانوان نابینا و کم‌بینا

سلامی شکوفه‌باران به دوستان محله نابینایان.

امید که در هر حال و هر جا و هر موقعیتی که هستید، بهاری باشید!

 

گاهی در مواجهه با مواردی قرار می‌گیریم که در حالت عادی اصلا مشکل به حساب نمیان ولی شاید برای بسیاری از ما که نمی‌تونیم از چشم‌هامون برای دیدن و ارزیابی شرایط کمک بگیریم دردسرهای بزرگ و جدی درست کنن که چه بسا زندگیمون‌رو واسمون به جهنمی از استرس و ترس مبدل کنن.

برای گذر از این موارد و اثرات منفیشون، چاره‌ای جز پیدا کردن راهکارهای جدید نیست. راهکارهایی که می‌تونن به سادگی کلید حل مشکلات اینچنینیمون باشن و از حس آزاردهنده حاصل از نگرانی‌ها خلاصمون کنن و در نتیجه یاریگرمون در داشتن لحظات و روزهای بهتر، آرامتر و شادتری در زندگی باشن.

 

اجازه بدید بیشتر از این توضیح ندیم و باقی مطلب‌رو در عنوان و محتوای این پست بخونیم و بدونیم.

توصیه ما به خصوص به بانوانی که با آسیب‌های بینایی دست‌به‌گریبانن اینه که این بخش‌رو از دستش ندید. چه بسا که کلید یکی از قفل‌های بزرگ آرامشتون درست همینجا و در لابلای سطرهای همین پست باشه!

با آرزوی دوام همیشگی لبخندهای شما!

 

مشخصات نشریه:

 

 

  • نام مقاله: MANAGING PERIODS WHEN YOU HAVE A VISUAL IMPAIRMENT
  • مدیریت عادت‌ماهانه برای بانوان نابینا و کم‌بینا.
  • مترجم: میثم امینی.
  • منبع:

Menstrual Matters

 

 

یادداشت سردبیر:

 

وب‌سایت (menstrual-matters.com) یک وب‌سایت غیر‌انتفاعی در زمینه سلامت و حقوق مربوط به قاعدگی است. این وب‌سایت یک نظرسنجی را از زنان نابینا در زمینه مدیریت عادت‌ماهانه انجام داده و نتایج این نظرسنجی را در قالب یک مقاله ارائه کرده است. در ادامه می‌توانید ترجمه این مقاله مفید را مطالعه کنید.

دقت داشته باشید که این مقاله بر اساس فرهنگی دیگر نوشته شده است و شما می‌توانید با توجه به ملاحظات اجتماعی و مذهبی از همه یا بعضی از توصیه‌های این مقاله استفاده کنید.

 

چرخه پریود خود را دنبال کنید و با تغییرات بدن خود آشنا شوید

 

دشوارترین موضوع در مورد عادت‌ماهانه برای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ما دانستن این بود که پریود آنها چه وقت شروع می‌شود. همه آنها پیشنهاد کردند که زمان شروع عادت‌ماهانه خود را بنویسید تا بتوانید طول معمول یک چرخه پریود را محاسبه کنید. با این کار، بعضی توانسته‌اند الگویی را پیدا کنند که با استفاده از آن بتوانند زمان پریود بعدی خود را تخمین بزنند:

«برای من معمولاً چرخه بعدی کمی بعد از ماه قبل شروع می‌شود؛ بنابراین مثلاً اگر در ۱۲ نوامبر پریود شوم، در دسامبر پریودم کمی دیرتر خواهد آمد.»

توجه داشته باشید که طول چرخه پریود در هر چرخه معمولاً بین ۲ تا ۴ روز متغیر است؛ بنابراین این روش می‌تواند فقط یک تاریخ شروع تقریبی را ارائه دهد.

برای دیگران، این موضوع پیچیده‌تر است: «بعضی از چرخه‌های پریود من بسیار طولانی بود و برخی اوقات بسیار کوتاه.». در چنین موقعیت‌هایی، یا صرفاً برای داشتن روشی دقیق‌تر برای پیش‌بینی یک چرخه، شرکت‌کنندگان ما متوجه شده‌اند که توجه‌کردن به تغییرات فیزیکی که در روزهای قبل از وقوع پریود تجربه می‌کنند و دنبال‌کردن این تغییرات کارآمدترین روش تشخیص زمان وقوع پریود است. از این گذشته، همان‌طور که یک نفر به ما گفت، «بدن من معمولاً در سرنخ‌دادن به من در این مورد بسیار خوب عمل می‌کند.»

«من معمولاً می‌دانم که پریودم نزدیک است، چون احساس دل‌درد می‌کنم. وقتی این دل‌درد خیلی بد است می‌دانم که پریودم دارد از راه می‌رسد. همچنین تمایلات جنسی‌ام خیلی بیشتر از معمول می‌شود که این هم یک سرنخ دیگر است.»

«وقتی پریود من نزدیک می‌شود پستان‌هایم بسیار حساس می‌شوند، بیش از معمول می‌نوشم و در روزهای آخر قبل از پریود ممکن است زودتر از معمول عصبانی شوم.»

«من چند روز قبل از پریودم هوس می‌کنم کاکائو بخورم و صورتم لک می‌زند. همچنین به زمان پریود که نزدیک می‌شوم دل‌درد می‌گیرم و احساس خستگی می‌کنم.»

 

از حواس دیگر خود استفاده کنید

 

حتی اگر بدانید چه زمانی باید منتظر پریود خود باشید، وقتی دارای آسیب بینایی هستید تشخیص اینکه آیا واقعاً خونریزی دارید یا نه ممکن است دشوار باشد. بسیاری از ما زمانی که فکر می‌کنیم پریودمان شروع شده است احساس «خونریزی کاذب» را تجربه کرده‌ایم، اما معلوم شده که چیزی نیست یا فقط مقداری ترشح شفاف بوده است. همچنین ممکن است متوجه شوید که لباس زیرتان خیس شده است، شرکت‌کنندگان ما به ما گفتند که تشخیص اینکه آیا این خیسی خون است یا ترشح بدون دیدن رنگ آن اغلب دشوار است.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ما دریافته‌اند که ساده‌ترین راه برای تشخیص این دو از هم بوییدن یا چشیدن آن است. مایع پریود (به سبب آهن موجود در گلبول‌های قرمز خون)، مزه یا بوی فلزمانند دارد درحالی‌که ترشحاتی که مربوط به قاعدگی نیستند شور / تند است.

توجه داشته باشید که انجام این کار چیز بد یا عجیبی نیست. مایع قاعدگی یک محصول دفعی مانند ادرار یا مدفوع نیست، بنابراین مواد زائد یا سموم را از بدن دفع نمی‌کند. این مایع فقط سلول‌های پوشش داخلی رحم شما که  (بسیار شبیه سلول‌های موجود در داخل گونه شماست) به همراه  مقداری خون و سایر مایعات «پاک» است.

 

به یاد داشته باشید که همه نشت خون پریود را تجربه می‌کنند

 

ما علاقه‌مند بودیم بدانیم که آیا افراد دارای آسیب بینایی نسبت به افراد بینا بیشتر، کمتر یا به همان اندازه تحت‌تاثیر شرم ناشی از نشت خون پریود قرار می‌گیرند.

متأسفانه به نظر می‌رسد که پریود ممکن است بار مضاعفی را بر دوش شرکت‌کنندگان ما قرار دهد: آنها در مورد تحقیر احتمالی نشت خون پریود ابراز نگرانی کردند، زیرا تشخیص شروع جریان قاعدگی و هر گونه لکه برای یک فرد نابینا یا کم‌بینا دشوارتر است. به‌علاوه آنها در جریان انجام اقدامات اضافی برای محافظت در برابر نشت با هزینه‌های اضافی مالی و عاطفی مواجه می‌شوند.

برای مثال، بسیاری از شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند با استفاده از یک یا گاهی بیش از یک نوار بهداشتی قبل از پریود احتمال نشت خون پریود را به لباس یا نشت آن روی سطوح دیگر را کاهش دهند. «این کار ممکن است چند نوار بهداشتی را هدر دهد، اما آدم را از خجالت اینکه کسی متوجه نشت خون شود نجات می‌دهد». برخی نیز ترجیح می‌دهند در روزهای منتهی به قاعدگی خود لباس تیره یا دو لباس زیر بپوشند.

برخی از شرکت‌کنندگان ما همچنین خاطرنشان کردند که یک لایه شرم اضافی هم وجود دارد که از متکی بودن به دیگران برای مطلع‌شدن از نشت ناشی می‌شود:

«گاهی اوقات افراد بینا اگر ببینند شما خونریزی داشته‌اید یا نشت را تجربه کرده‌اید ممکن است بی‌ملاحظه  باشند. آنها نیز این تجربه را داشته‌اند، اما چون شما نابینا هستید، برخی افراد فکر می‌کنند که باید با شما به‌شکلی تحقیرآمیز رفتار کنند یا بیش از حد نگران شما باشند.»

ازآنجایی‌که افراد دارای آسیب بینایی ممکن است هرگز از تجربه نشت توسط شخص دیگری آگاه نباشند، ممکن است احساس کنند که این مشکل خاص آنهاست. «کمی مثل این است که وقتی افراد بینا غذا را روی لباس‌هایشان می‌ریزند ما این موضوع را نمی‌بینیم و بنابراین ممکن است به‌عنوان یک فرد  نابینا این تصور را داشته باشیم که این اتفاقات فقط به این دلیل برای ما رخ می‌دهند که نابینا هستیم.»

درک این موضوع که نشت می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و چیزی نیست که مایه شرمساری شود بسیار مهم است. یکی از شرکت‌کنندگان به یاد می‌آورد که شخصی به او گفته بود که وی نشت خون پریود دارد: «این من را خجالت‌زده کرد، اما همچنین می‌دانستم که این اتفاق برای افراد دیگر هم می‌افتد، بنابراین آسمان به زمین نیامده است.»

 

در مورد پریود صحبت کنید

 

در حقیقت چیزی که به بسیاری از شرکت‌کنندگان ما کمک کرده است، یادگیری بیشتر در مورد سلامت قاعدگی و توانایی صحبت با دیگران در مورد این موضوع است.

«حدود سال ششم در مدرسه با پریود آشنا شدم. با این‌حال در خانه هم با مادرم درباره آن صحبت کردم و یک کتاب بریل درباره بلوغ داشتم که حاوی بخشی درباره پریود بود. احساس می‌کردم در مورد این موضوع مطلع هستم و می‌دانستم چگونه آن را مدیریت کنم. چیزی را که به من گفته شده بود درک کرده بودم و آسیب بینایی‌ام در این زمینه مانعی برایم نبود.»

«هرچه در مورد پریود بیشتر یاد می‌گیرم این موضوع را شگفت‌انگیزتر و الهام‌بخش‌تر می‌دانم. این واقعاً به من کمک کرد قاعدگی‌ام را درک کنم. شنیدن صحبت‌های زنان ورزشکار حرفه‌ای درباره پریودشان واقعاً برایم الهام‌بخش بود و مرا تشویق کرد که سعی کنم بدن خودم را بیشتر درک کنم.»

درحالی‌که دوستان نزدیک و خانواده اغلب اولین نقطه تماس هستند، شرکت‌کنندگان ما بیان کردند که توانایی صحبت با سایر اعضای جامعه آسیب‌دیدگان بینایی برای یادگیری نحوه رسیدگی به مسائل خاص بسیار مهم است. در واقع یکی از شرکت‌کنندگان ما از طریق یک بحث آنلاین یاد گرفت که با چشیدن خون قاعدگی خود بررسی کند که آیا خونریزی دارد یا خیر.

 

بهبود آموزش قاعدگی و امکانات عمومی

 

شرکت‌کنندگان ما به‌خصوص برای یادگیری در مورد محصولات پریود مختلف و نحوه استفاده از آنها ارزش قائل بودند. یکی از شرکت‌کنندگان ما به یاد می‌آورد که مادرش به او یاد می‌داد که از نوار بهداشتی به‌صورت دست روی دست استفاده کند: «تصادفات زیادی رخ داد، اما در نهایت قلقش دستم آمد». با این‌حال، این درسی است که از نظام آموزش عمومی غایب است. بسیاری از افرادی که در نظرسنجی ما شرکت کردند ابراز تمایل کردند که با طیف وسیع‌تری از محصولات پریود آشنا شوند و به آنها فرصتی داده شود تا آنها را در مدرسه امتحان کنند.

نیازهای خاص زنان دارای اختلالات بینایی که دوران پریودشان را سپری می‌کنند همیشه برآورده نمی‌شود. یکی از مشکلات بزرگ برای چندین شرکت‌کننده عدم دسترس‌پذیری سرویس‌های بهداشتی عمومی بود. همه سرویس‌های بهداشتی عمومی دارای سطل‌آشغال نیستند یا سطل‌آشغالی که تمیز باشد و رسیدن به آن با لمس‌کردن آسان باشد یا حتی در فاصله‌ای نزدیک به سنگ توالت باشد را ندارند. همچنین پیدا‌کردن و استفاده از دستگاه‌هایی که محصولات پریود را توزیع می‌کنند دشوار است، چیزی که با ارائه محصولات پریود رایگان در توالت‌های عمومی به‌راحتی حل می‌شود.

مدیریت قاعدگی با وجود اختلال بینایی چالش‌های خاصی را به همراه دارد که گاهی نیازمند راهکارهای نوآورانه می‌باشد، اما این اطلاعات برای افرادی که عادت ماهانه دارند و همچنین به طور گسترده‌تر برای جنبش سلامت قاعدگی مفید است. از اعضای (VI Talk) به سبب اینکه باب این بحث را گشودند و پاسخ‌های خردمندانه آنها سپاسگزاریم.

 

یادداشت‌ها:

 

menstrual-matters.com:

VI Talk: سازمان خیریه ثبت شده‌ای در انگلستان که از افراد نابینا و کم‌بینا، خانواده‌ها و دوستانشان حمایت می‌کند. این سازمان همچنین برای افرادی که در زمینه اختلالات بینایی فعالیت می‌کند، از جمله معلمان، مددکاران اجتماعی و متخصصان چشمپزشکی مفید است. این سازمان طیف وسیعی از خدمات و پشتیبانی از جمله اطلاعات و مشاوره، حمایت گروهی، فعالیت‌های اجتماعی، حمل و نقل را به نابینایان و کم‌بینایان ارائه می‌دهد.

یک پاسخ به «نشریه خودآگاهی جنسی، لمس سلامتی، شماره 2. مدیریت عادت‌ماهانه برای بانوان نابینا و کم‌بینا»

دیدگاهتان را بنویسید