خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

توصیف طراحی و قالب جدید وب سایت محله نابینایان

سلامی از جنس دل به تمام عزیزان اهل دل محله نابینایان.

امید که ساز روزگار همواره به کام دل‌هاتون بزنه!

 

همونطور که احتمالا خیلی از شما می‌دونید، چند وقت پیش وبسایت محله نابینایان نیازمند  کمی نوسازی شد و در نتیجه طرح و مدلش کمی تغییر کرد. از اونجایی که یکی از اهداف این مجموعه تلاش برای همگامی هرچه بیشتر اعضای نابینا با دوستان بیناست و از اونجا که حیفه همراهان نابینامون  از دیدن تغییرات و شکل جدید وبسایت خودشون بی‌بهره بمونن، قرار شد شکل جدید وبسایت گوش‌کن به زبان کلام توصیف بشه تا همه دوستان محله، چه بینا و چه نابینا بتونن تصویر دقیقی ازش داشته باشن.

 

سعی شده که این توصیف کلامی هرچه کاملتر و گویاتر انجام بشه تا تجسم و ترسیمش برای عزیزانی که برای تماشا از راه‌هایی جز دیدن با چشم استفاده می‌کنن هرچی سادهتر، دسترسپذیرتر و به واقعیت نزدیکتر باشه. نمی‌دونیم در این امر تا کجا موفق بودیم، ولی از صمیم دل امیدواریم که درصد موفقیتمون در ترسیم یک تصویر حقیقی و ملموس از طرح و شکل جدید وبسایت محله نابینایان بر صفحه ذهن شما یاران بالا بوده باشه.

 

نتیجه این تلاش چندی پیش در هات‌گوش‌کن شماره 25 محله نابینایان که به مناسبت نوروز 1403 برگزار شده بود به صورت یک آیتم ارائه شد، اما به منظور رضایت خاطر و راحتی بیشتر دوستانمون تصمیم گرفتیم این آیتم‌رو در پستی مجزا یعنی همین پست حاضر تقدیمتون کنیم.

به امید شادکامی همیشگی تمامی شما و با تشکر از عزیزانی که در تدوین و تنظیم این برگ سبز کوچولو بهمون کمک کردن، نویسنده متن پریسا جهانشاهی، راوی توضیحات خانم مریم امینی، و تدوین‌کننده آقای میلاد نصرتی، به باکس دانلود همراه با پخش آنلاین محتوای این پست می‌پردازیم.

روز و روزگارتون به رنگ صبح.

 

باکس دانلود همراه با پخش آنلاین

 

دانلود توصیف قالب جدید وب‌سایت محله نابینایان

 

 

 

فایل متنی توصیف طراحی و قالب جدید وب سایت محله نابینایان

 

گاهی دلت می‌خواد چشم‌هات‌رو به یه تماشای سیر مهمون کنی، حتی اگر نوری در کار نباشه و شبیه خیلی از ما با انگشت‌هات، با خیالت و با ذهنت ببینی.

دعوتیم به یه تماشای رنگارنگ در محله نابینایان. دروازه ورودش حسابی رنگ و تصویری شده. میایی بریم تماشا؟

 

به محض ورود، رویاهای رنگیت روی یه پس‌زمینه که حاصل بازیگوشی چندتا رنگِ بالا و پایین می‌پرن. تا حالا چیزی از رنگ‌های اوکر و کله‌غازی شنیدی؟ رنگ‌های جالبی هستن.

کله‌غازی نتیجه پیوستگی تصویر سبز و آبیه. تصور کن این نتیجه دیدنی با یه سایه تیرهتر مخلوط بشه. اگر باز هم تصورت باهاش غریبی کرد، مجسم کن که اندازه یه پروانه سبک شدی و رفتی بالا، اونقدر بالا که تونستی از بالای سر یه دسته غاز پرواز کنی. حالا به بالای سرهای جنبنده و زیباشون نگاه کن. داری با چشم‌های پروانه‌ای، مستقیم به یه موج رنگ کله‌غازی نگاه می‌کنی.

رنگ اوکر داستان دیگه‌ای داره. گاهی رنگ‌ها هوس می‌کنن از مسیر همیشگیشون خارج بشن تا تنوع ایجاد کنن. شبیه همه ما. رنگ آجری این دفعه دلش خواسته قدم‌زنان راهش رو کج کنه و به جای رفتن به خونه قرمز، یه سری به قهوه‌ای بزنه. و حاصل این تغییر مسیر رنگ آجری رنگ اوکره. آجری‌ای که به جای رفتن به سمت قرمز به طرف قهوه‌ای متمایل میشه.

این دوتا رنگ ترکیبی در قابی که پس‌زمینه صفحه مقابلت‌رو تشکیل میده با هم ترکیب میشن و دست‌در‌دست همدیگه صفحه‌رو تکمیل می‌کنن.

 

ترکیب رنگ‌هایی که صفحات محله مجازی ما‌رو تشکیل میدن، برای سهولت استفاده کمبیناها از تیره به تیرهتر پیش میرن. مثلا، هدر و فوتر که به ترتیب بالا و پایین صفحه‌رو زینت دادن هردو سفیدن. و فونت‌ها در خیلی موارد مشکی و در باقی موارد سفید.

اینجا رنگ خام پیدا نمی‌کنی. همه جا رنگ‌ها با هم ترکیب شدن و با پیوستگی‌های موزونشون حسابی چشم رویاها‌رو نوازش می‌کنن. استفاده از طیف‌های میان دو یا چند نقطه، نگاه‌رو به بازی سایه‌ها دعوت می‌کنه و وقتی به خودت میایی، می‌بینی که خودت‌رو سوار بال‌های نگاه در سبکبالی این بازی رنگارنگ رها کردی و همچنان پیش میری.

 

روی پس‌زمینه در موجی از کله‌غازی پیش میری.

کله‌غازی رنگ روشنی نیست. هرچی پررنگتر بشه تیرهتره. چه تیرگی قشنگی!

از بالای صفحه و با روشنترین حالتش شروع میشه و هرچی بیشتر روی صفحه به طرف پایین سر می‌خوری، این ترکیب با مشکی بیشتر مخلوط شده و در نتیجه هرچی بری پایین تیرهتره.

آیکون‌ها و صفحات اما همه پذیرای رنگ اورک ترکیبی هستن.

تمام صفحات دارای هدرها یعنی سرصفحه‌ها و فوترها یعنی پاصفحه‌هایی هستن که اون بالا ازشون رد شدی.

 

هدر صفحه اول چشم خیالت‌رو صدا می‌زنه. متوقف میشی تا بهتر ببینی.

در مقابل یه کادر مستطیل سفید افقی ایستادی که لوگوی محله نابینایان درست بالاش نشسته.

اینجا هم رنگ‌ها کنار هم نشستن. رنگ اوکر تزئین کلمه «محله» و کله‌غازی زینت کلمه «نابینایان».

 

فونت نستعلیق روی کلمه «محله» که برای در بر گرفتن «نابینایان» کشیده شده حسابی جلوه می‌فروشه و کلمه بعدی یعنی «نابینایان» در آغوش «محله» جاگیر شده، به طوری که این دو کلمه تا تونستن به هم پیچیدن و و حاصل این پیچیدگی و ترتیب خاص قرار گرفتن نقطه‌های دو کلمه که یک عبارت‌رو ساختن، این پیوستگی‌رو تکمیل کرده.

 

با کلیک روی لوگو به صفحه هوم پیج یا صفحه اول پرتاب میشی.

به منظور دسترسی راحتتر به هوم پیج این در تمام صفحات تکرار میشه.

سه تا آیکون به صورت مستطیل‌های افقی اون بالاست که اولی ورود و ثبت نامه.

بعدی حمایت مالیه.

بعدی ارتباط با ماست.

اینها در واقع باتن یا دکمه هستن. کلیدهای ورود و تأیید و خلاصه حسابی به کار میان.

یه دکمه مربع با عکس رادیو هم هست. هر جای سایت که باشی دستت بهش می‌رسه و رادیو‌گوش‌کن‌رو هر جای محله که باشی می‌تونی روشنش کنی.

 

زیر اینها با فاصله کم یه کلید به شکل مستطیل افقی هم پیدا می‌کنی برای سرچ. یه مستطیل افقی به رنگ اوکر با یه علامت ذره بین به رنگ کله غازی در کنارش.

باتنهای ذکر شده همه به رنگ اوکر هستن و نوشته های روشون مثل ورود و ثبت نام یا حمایت مالی به رنگ سفید.

آیکون رادیو نوشته نداره و سفیده.

 

پایینتر زیر لوگو در یه خط افقی4تا دسته بندی به طرفداران دسته‌های مختلف چشمک می‌زنن.

آموزش، کتاب و نشریه، فیلم و سریال توضیح دار و سرگرمی.

این4تا دسته های اصلی هستن و باقی مطالب و دسته‌ها زیر مجموعه این4تا هستن.

واسه باز کردن هر کدوم از این درها و ورود به بخش مورد علاقه‌ات فقط با یک فشار انگشت بازش کن و وارد شو. تمام زیرمجموعه‌هایی که می‌خوایی همونجا منتظرت هستن.

 

پایینتر که بریم از هدر رد میشیم و صفحه اصلیه به رنگ کله غازی.

صفحه سایت یه مستطیل عمودی درازه که در صفحه اول بالاش یه مستطیل افقی سفیده و از اونجا به پایین یه مستطیل عمودی بلند بسته به مطلبی که در خودش جا میده کله غازیه و پایینش دوباره سفیده که میشه فوتر.

مستطیل عمودی شروع کله غازی و شروع فضای اصلی سایته. لبه بالاییِ گرد داره

پایینتر یه عکس بزرگ روی صفحه هست که در صفحه اول میبینیمش.

تصویر از شونه به بالای دختری با چشمان بسته و یه فضای کهکشانیه که بالای سرش جریان داره و تا روی سرش و تا بالای چشمهاش کشیده شده. یه کهکشان محو با ترکیب رنگهای آبی و فیروزه‌ای و یه جاهایی کرم و قهوه‌ای. این جمع پیوسته رنگها تا داخل سر دختر پیش رفتن و از کنار صورتش تا روی گردنش و روی شونهش ادامه دارن.

 

پایین این تصویر پیام خوشآمد محله به شماست.

-به محله نابینایان خوش آمدید-

 

با کلیک روی این خوشآمد خوانا وارد صفحه خوشآمد محله میشیم. معرفینامه اولیه سایت برای تازه واردها اینجاست.

این تصویر و این فضا با یه نوار تقریبا نازک توسیه خیلی کم‌رنگ از فضای بعدی، یعنی فضای عکس از فضای بعدی جدا میشه.

زیر این خط توسی اخبار و اطلاعیه‌هاست.

 

اینها بخش های همیشگی صفحه اول هستن واسه اونهایی که نمیخوان جای دیگه برن و همینجا موارد و اخبار رو بخونن.

سمت راست تیتر اخبار و اطلاعیه هاست.

زیرش یه کادر مربعه که جای آخرین خبر سایته و البته کامل نیست و فقط از موضوع کلی آگاهت می‌کنه و اگر بخوایی بیشتر بدونی و بخونی یه اشاره به گزینه ادامه مطلب در پایین این کادر کافیه.

 

سمت چپ دقیقا رو‌به‌روی تیتر اخبار و اطلاعیه‌ها، تصویری نقاشی شده از چندتا دست با میکروفونهای مختلف با نوشته «نیوز. المانی» روی میکروفون‌ها می‌بینی که نشون میدن اینجا قراره از اخبار و اطلاعیه‌ها صحبت بشه. نقاشی دست های مختلف با میک های مختلف به نمایندگی از اخبار متعدد در موضوعات متفاوت.

 

بعد از پیمایش این محوطه خبری، دوباره به مرز نازک طوسی کمرنگ می‌رسیم.

زیر این نوار توسی منطقه مطالب جدیده و درست عکس اون بالاست. اینجا سمت چپش نوشته و سمت راستش تصویره.

به منظور شکیلتر شدن فضای تصویری و کمی تفریح چشم.

 

در بخش بالایی سمت چپ این منطقه جدیدترین مطالب و تیتر آخرین مطلب داخل مربع و همچنین گزینه ادامه مطلب که در پایین کادر به ورود و خوندن فرا می‌خوندت.

 

رو‌به‌روی مطالب جدید تصویری از یه صفحه مبایل با یه فضای محو شبیه فضای اینستاست، با عکسی در بالا و کپشنی با طراحی کمی ناکامل و با وضوحی کم در پایین.

دقیق که تماشا کنی، حاله‌ای از کپشن مورد بحث اون پایین دیده میشه و دستی که از داخل مبایل بیرون اومده و بلندگوی بزرگی‌رو نگه داشته. بلندگو چنان بزرگه که از فضای مبایل بیرون زده و بیانگر اطلاعرسانی یعنی همون جدیدترین مطالبِ.

 

اینجا پایان گردش ما در صفحه اول وبسایت محله نابینایانه که شروع گردش حقیقیمون در عمق این مکانه که امیدوارم ازش حسابی لذت ببری!

اما باقی صفحات بسته به محتواشون می‌تونن طولانیتر باشن.

 

بعد از این یه مستطیل افقی به رنگ اوکره ترکیبی به نگاهمون خوشآمد میگه که فضای بالا‌رو از پایین جدا میکنه.

داخل این کادر اول یه باکس با محتوای:

-برای عضویت در خبرنامه ایمیلتون رو وارد کنید-

و دکمه عضویت در مقابلش از فضای اصلی جدا شده.

 

رو‌به‌روی این باکس تمام شبکه‌های اجتماعی که قلمرو گوش‌کنه به ترتیب میزان فعالیت و میزان اهمیتشون لیست شدن.

اول اینستا، بعدش تلگرام، بعدش ایمیل، بعد کستباکس، بعد فیسبوک، بعد تویتر، بعد یوتویوپ، بعد آپارات.

 

اگر خواستی عضو خبرنامه محله بشی برو به طرف باکس عضویت واقع در سمت راست، و اگر طالب ورود به قلمرو محله در شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتی به سمت چپ و وسط لیست شبکه‌های اجتماعی یه قدمی بزن.

تمام این‌ها، سمت چپی و راستی‌ها، در منطقه همون کادر مستطیل نازک اوکری رنگ جا گرفتن.

 

بعد از گذر از این منظره، به فضای بزرگ مستطیل‌شکل سفیدی می‌رسی که همون فوتر یا پاصفحه هست.

دسته‌بندی‌های محله که پیش از این در موردش گفتیم و بالای صفحه از کنارشون رد شدیم‌رو اینجا داخل فوتر هم می‌تونی پیدا کنی که اگر کار کردن با کامبوباکس واست سخته اینجا راحتتری و راه ورود واست هموارتره.

مدل چیدمان دسته‌بندیهای اصلی و چهارگانه محله در این پایین در زیر چهار تیتر بزرگ آموزش، کتاب و نشریه، فیلم و سریال توضیح‌دار، و سرگرمی، به رنگ کله غازی جا دارن و زیر هر کدوم از این چهار تیتر بزرگ، تیترهای زیرمجموعه‌رو ریزتر و به رنگ مشکی می‌بینیم.

 

بعد از دسته‌های اصلی و ریزتیترهاشون نوبت یه خط به رنگ کله غازیه که از خط‌هایی که پیش از این ازشون گذشتیم خیلی نازکتره و مرز بین فوتر و فضای پایینیش‌رو تشکیل میده.

اون پایین هم مثل همه سایت‌ها با این توضیح مواجهیم که حق کپی‌رایت برای سایت گوش‌کن محفوظه. این توضیح‌رو در سمت راست به زبان فارسی و رو‌به‌روش در سمت چپ عبارت انگلیسیش‌رو می‌خونیم.

 

اینجا، محله نابینایان، محله من، محله تو، محله ماست.

در انتظار دیدنت هستیم! به امید دیدار!

 

 

یک پاسخ به «توصیف طراحی و قالب جدید وب سایت محله نابینایان»

سلام محسن جان امید که حالت خوب باشه جا داره از خودت و تمامی دوستانی که دارن به این مجموعه ارزشمند زحمت میکشن تشکر کنم امید که نامتون و یادتون در جامعه نابینایان ارزشمند باشه بهترین ها رو براتون آرزو میکنم پرچم گوشکن همیشه بالاست

دیدگاهتان را بنویسید