خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

جلسه سوم آموزش غلط ننویسیم

بنام خدای مهربون، سلااااااااااام.

سلام دوستان عزیز. حال احوالتون چطوره؟ امیدوارم منو بخاطر غیبت تقریباً یک ماهه و تأخیر در انتشار پست، به بزرگواری خودتون ببخشید. البته به قول ملیسا خوش خوشانتون بوده که کلاس تشکیل نشده. عوضش الان اومدم با کلللللیی درس جدید.

ادامه واژه هایی که با الف شروع میشوند:

*استوانه با سین وت، اسطوانه با سین و طا: اصل واژه ی استوانه فارسی است و اسطوانه با طا معرب آن است. در قدیم بیشتر آن را با طا مینوشتند ولی امروزه با ت نوشته میشود.

*اصطبل با صاد و طا، اسطبل با سین و طا: این کلمه لاتینی ست و املای آن به هر دو صورت درست است.

*اسلحه (سین و ح جیمی): این کلمه جمع است و مفرد آن سلاح میباشد. هرچند بهتر است جمع آن به صورت سلاح ها نوشته شود.

*اسیر(الف و سین)، اثیر(الف و ث سه نقطه)، عصیر(عین و صاد): این سه کلمه کاملاً با هم متفاوت و معناهای مختلفی دارند.

اسیر اولی به معنای گرفتار، پابند و دربند است. همانطور که حافظ میگوید: اسیر عشق تو از هردو عالم آزاد است.

دومی(اثیر) در معتقدات قدما، طبقه ای از آسمان در بالای جوّ زمین، متشکل از ماده ای بی وزن، رقیق و آتشگون است.

عصیر(عین و صاد) عبارت است از عصاره یا شیره ی هر چیز. و اصطلاحاً به شیره ی انگور یعنی «شراب» اطلاق میشود.

*اُطو شویی(طا): در تابلو یا بر روی شیشه ی بسیاری از مغازه های لباسشویی و خشک شویی نوشته اند: اطو شویی. اول اگه یادتون باشه در جلسات قبلی گفتیم که اتو با ت دو نقطه نوشته میشود. دوم اینکه اتو رو که نمیشویند، لباس رو میشویند. اتو شویی در جایی دیگه به کار میره و اون در کارگاه های مخصوص شست و شوی اتومبیل و دیگر خودروهاست. اتو کلمه ای فرانسوی است و کوتاه شده ی کلمه ی اتومبیل است و بر انواع وسیله ی نقلیه ی موتوری اطلاق میشود.

*افراط(الف و طا) و تفریط(ت دو نقطه و طا): در گفتار و نوشتار اغلب افراط و تفریط را با هم و مترادف به کار میبرند. حال آنکه این دو کلمه متضادند. افراط زیاده روی کردن در کار و تفریط، کوتاهی کردن در کار است.

*افغان یا افغانی؟ اهل کشور افغانستان را باید افغان(الف و غین) بنامیم نه افغانی. همانطور که اهل کشور ترکیه یا استان کردستان و لرستان را تُرک، کُرد و لر مینامیم. البته افغانی نیز واژه ی صحیحی است. ولی نه به معنای اهل افغانستان، بلکه به معنای منسوب به افغانها و یا ساخته ی دست افغان ها. مثلاً رسوم افغانی یا فراورده های افغانی. واحد پول افغانستان نیز افغانی نامیده میشود.

*افگار و افکار: این دو کلمه رو نباید با هم اشتباه کرد. افکار جمع فکر و به معنای اندیشه هاست. اما افگار واژه ای فارسی و به معنای زخمی است. البته این کلمه دیگر متروک شده است.

*الغا(الف و غین) و القا(الف قاف): الغا با غین به معنای لغو کردن و باطل کردن است. القای با قاف به معنای تلقین کردن و در ذهن کسی وارد کردن است.

*اَلَم(الف) و عَلَم(عین): الم اولی به معنای «درد و رنج» یا «دردمندی و رنجوری» است. و عَلَم با عین به معنای درفش یا بیرق و یا همان پرچم است.

*اِله و اَلله: این دو کلمه دو تلفظ مختلف و دو املای مختلف دارند. و آنها را نباید به جای هم نوشت. مثلاً من خیلی جاها دیدم که أِن شاء الله رو با یه دونه لام مینویسند که کاملاً اشتباهه. یا أِن شاء رو سر هم و اینگونه مینویسند: أِنشاء. که اینم اشتباهه. چون إِن یعنی اگر و شاء یعنی بخواهد معنی میشود. ولی انشاء یعنی چیزی را نوشتن. بنابر این أِن شاء الله باید جدا از هم و با دو لام نوشته شود.

*امپراتور: از کلماتی است که وارد زبان فارسی شده و ظاهراً از زبان ترکی عثمانی گرفته شده است. بهتر است با ت دو نقطه نوشته شود، نه با طا.

خسته نباشید. حضور و غیاب رو به عهده آقای مبصر میذارم. البته ببخشید آقای چشمه که کارتون سنگینه. ولی خب شما همه ی جلسات رو حاضر بودین و اسامی کلاس هم دستتونه.

دیگه اینکه حرفی نیست جز:

من دلم می خواهد

خانه ای داشته باشم پر دوست

دوستهایم بنشینند آرام

گل بگویند و همه گل شنوند

بر درش برگ گلی بگذارم

روی آن هم بنویسم:

«خانه ما اینجاست»

تا که سهراب نپرسد دیگر:خانه دوست کجاست؟

«تقدیم به گوشکن و اهالی آن»

 

 

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «جلسه سوم آموزش غلط ننویسیم»

با سلام بر استاد کلاس غلط نکنیم نه نه ببخشید غلط ننویسیم.
گفتیم کلاس شما را نباید از دست داد پس آمدیم اولین نفراتی باشیم که در کلاستان حاضر شویم پس حاضری ما را بزنید برویم دنبال نخود سیاه.
خدا حافظ تا جلسه بعد بخت موافق همراهتان.

سلااام بر معلم کلاس یه وقت غلط غولوط ننویسید خخخ.
خانم اجازه، به دلیل تعطیلی اجباری این چند روزه بعضی از بچه ها هنوز خبر ندارن که کلاسها شروع شده، که من عوامل و ایادی رو به در منزل شون برای خبر کردن فرستادم، کم کم پیداشون میشه، اون تنبلها شون رو هم خودم میدونم چه معامله ای باهاشون بکنم.
البته سعید و هادی به علت نظم امروزشون تشویق خواهند شد.
کلاس امروز هم خیلی آموزنده بود، ولی یه سوالی برای من پیش آمده:
در زبان فارسی حرف گ از زبان عربی وارد شده، پس چطور افکار یه کلمه عربی و افگار یه کلمه کاملا فارسی میتونه باشه؟
اگه توضیحی در این مورد باشه ممنون میشم که اینجا بگی.
تشکر از آموزش بسیار عالی و هیجان انگیزت.

سلااااام بر بهترین مبصر دنیا، عمو چشمه ی مهربون. راستش تا اونجایی که من یادمه عربی گچ پژ نداشت. ولی من افگار رو فکر کنم توی بیتهای شاهنامه و دیگر شعرا هم خوندم که نشون میده یک کلمه ی اصیل فارسی است. حالا نمیدونم شما چطور اینو میگید؟ اگه شما و یا سایر دوستان، اطلاعات تکمیلی دارین، در اختیار ماهم بذارین ممنون میشم.

سلام تبسم جان
معلم عزیز غلط ننویسیم خعلی خوب توضیح میدی چون خوب توضیح میدی ما هم سعی میکنیم غلط ننویسیم
متن پایانی که حرف نداشت عاااالی بود
آقای چشمه افکار از ریشه ی عربی فَکَرَ گرفته شده و کاملاً عربیه ولی افگار عربی نیست و یه واژه ی تقریباً متروکه البته ببخشید توی کار معلم دخالت کردمها یه دفعه اسمم رو به عنوان مخل نظم کلاس ننویسید تحویل معلم بدید

سلااااام خانوم مهههههلم ، از شوووما چه پنهووون من در کلاس اون معلم خوش صدا ، خوکشله بودم ولی چون دمااااغمو با مانتوی پریسیما وسواسی پاک کردم ، مدیر زد تو گوشم و گفت بیام کلاس شما .
چرا بچه ها اینقدر بی تبریتن . پرواز بمن تو کلاس فشه انگلیسی داد. من دیگه با همه قهرم .در ضمن از جیب عمو چشمه یه چاقو ضامن دار کش رفتم که بزنم به چش و چار هر کی رعدوکو اذیت کنه شکلک رعد دماغو اشکشوبا دست پاک میکنه و شلوار کشیشم صاااف میکنه .خخخ

سلام مریم جوووووووووووون. آخه اسم به این قشنگی و خانم به این خانمی حیف نیست که….؟؟؟ اگه واقعیتشو بخوای من دوست دارم خود خود خودت باشی. حالمو به هم زدی با اون دماغت خخخخخ شکلک دارم بالا میارم اه اه اه

سلام علی کوچولو. راستی تو همون علی کوچولو هستی که توی برنامه ی قصه ی مادر بزرگ بودی؟ اگه آره، چه خبر از مادربزرگ؟ یادش بخیر. ظهرا ساعت یازده و نیم اگه اشتباه نکنم منتظر قصه ی مادربزرگ بودم. موفق باشی.

لبخند خانوووم رعدوک این دوتا پسر مهربونه رو نوشناسه. میشه من برم پیش اونا بشینم .
منظورم پنجه ای و عطا خانه. سلام پسرا بیاید کلاسو بریزیم به هم و کلی بخندیم . منو تو کلاس پریسیما انداختن بیرون خخخ آخه به من میگن شکمممو و دماخو. این بچه ها بی ادفن. خودشونو بگو که بوی گند میدن. اما رعدوک هر روز ادکولون میزنه که بوی خوف بده.هاهاها

نشد دیگه عطایی ، رعد اینجا و هر جا کلاس درس باشه ترجیح میده تبدیل به یه پسر چااااق و شکمو ومماخو تنبل و نادون بشه که هر چی دلش خواست بگه . افتاد ؟؟من اینجا یه پسر ۸ ساله ام.هههه خب اینجا مگه دنیای مجازی نیست ، من دوست دارم در دنیای مجازی به هر چی که دلم میخواد تبدیل بشم. به نظرت کار بدی میکنم ؟؟؟ آخه یه دوستی بخاطر این کار از من ناراحت شد و رعدو بی محل کرد.بمن میگه باید خودت باشی ،اما همه میدونن من یه خانوم معلمه ۳۶
ساله ام شکلک دروغ میگه یه هفته دیگه میشه ۳۶ ساله ، فعلاََ ۳۵ سالشه.
من دوست ندارم خانوم باشم ، به پیر به پیغمبر ، یه خانوم تو این مملکت هر چی بگه بهش میگن هیس ، بده ، بخف (خفه ) اینجوریه که من دوست دارم یه مرد آزاد باشم.
عطایی تو چن سالته ؟؟ به نظرت کار من بده؟ وباید خودم باشم ؟؟خواهش میکنم جواب بده .

خانووم لبخند جونم ببشخید که من و عطاههی این ته کلاس حرف میزنیم . بخدا دل رعدوک از این همه
که میزنن تو شکمش و میگن شکمو گرفته بود داشت با عطا از غماش میگفت. شکلک دروغ میگه حرف تو گلوش نگیریده چیفسو پیفسو پفکه. خخخخ

سلام
از بانو معلم مهربان عذر میخواهیم که مقداری به چت پرداختیم.
به نظر ما که چه پسر بچه باشید, چه پدر بزرگ, نسبت به اصل موضوع اثری ندارد.
سن و سال شما نیز هم چنین.
ولی ما چون هنوز ازدواج نکردیم نسبت به بیان سن و سال خود جانب مصلحت را رعایت کرده حقیقت را کتمان میکنیم.
راستی شما فرمودید که دبیر ادبیاتید.
میشود تقاضایی از شما داشته باشیم.
اگر از کتب ادبی شعرا و نویسندگان فایلهای متنی در اختیار دارید به ما نیز بدهید تا استفاده کنیم.
بسیار ممنون و وقت شما بخیر.

خب خااانوم مهههلم قول میدم دماغمو با آستینم پاک کنم خخخخ بازم قول میدم که آستینمو با
مانتو قرمریه شما پاک کنم. خخخانوووم رعدوک پسر خوبیه . تازه قول میدم کمتر بخورم لاغر بشم. هههه به شرطی که به من دیگه نگی مریم . من دوست دارم تو دنیای مجازی یه پسر شکمو و یا یه پیرمرد باشم .شکلک چرا شما آدمارو نمیذارید راحت باشن.؟؟؟؟
ایها ناس خب وقتی بنده با هوییت خودم بیام که دیگه نمیتونم بگو و بخند داشته باشم ، میتونم؟؟
آهای مجتبی خادمی صدامو داری ؟؟؟بیا بگو کار من آیا بده ؟؟؟من عمو چشمه و لبخندو نمیدرکم .یکی منو توجیه کنه ؟؟؟ آهاااای مردم ای داد ، ای بیداد

با سلام و درود
مثل همیشه جالب توجه بود فقط نمیدونم به جای اتو شویی بهتره چی نوشته بشه؟خُشک شویی هم انجام میدن یعنی بدون آب و با مواد شیمیایی لباس رو میشویند و بعد اتو میزنن باز هم تشکر که مطالبی در مورد درست نوشتن و غلط ننوشتن برامون آموزش میدین.پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید