تشخیص زودتر آب سیاه با کشف جدید دانشمندان:

وب سایت کلیک نوشت: آب سیاه یا گلوکوم دومین عامل شایع نابینایی در جهان است. امروزه تشخیص گلوکوم مانند یک بازی حدس زدنی است.

متخصصان چشم، به دنبال شواهدی هستند که نشان دهنده مرگ سلول های روی شبکیه است (همان لایه ای که در پشت چشم با سلول های حساس به نور پوشیده شده است)، اما اغلب نشانه دیگری که از قطعیت کمتری برخوردار است را در نظر نمی گیرند.

تشخیص زودتر آب سیاه با استفاده از کشف جدید دانشمندان

از زمانی که متخصصان توانسته اند گلوکوم را تشخیص دهند تاکنون این بیماری پیشرفت های زیادی داشته است و توقف نشده است. در حال حاضر، محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر توانسته اند یک تکنیک جدید که از سلول های شبکیه فرد تصویربرداری می کند توسعه بدهند، این تکنیک می تواند به پزشکان در تشخیص و درمان زودتر گلوکوم کمک کند.

هر چند که دانشمندان در تلاش برای تشخیص سریعتر گلوکوم هستند، اما تقریبا غیر ممکن است که سلول های گانگلیونی شبکیه که RGC نامیده می شوند و اطلاعات بصری را برای پردازش به مغز منتقل می کنند قابل مشاهده شوند. عدم امکانی که از آن صحبت به میان است به دلیل شفافیت و کوچک بودن بیش از حد این سلول ها است. این سلول ها مهم هستند چرا که زمانی که فرد دچار گلوکوم شود این سلول ها می میرند. اگر پزشکان بتوانند این سلول های در حال مرگ خاموش را ببینند، می توانند بیماران را زودتر درمان کنند و به طور چشمگیری از پیشرفت بیماری و نابینایی جلوگیری به عمل آید.

تشخیص زودتر آب سیاه با استفاده از کشف جدید دانشمندان

در مطالعه محققان دانشگاه روچستر، یک ابزار تشخیصی موجود به نام AOSLO را اصلاح کرده اند و یک لنز دیگری به این ابزار اضافه کرده اند که با وضوح بالا بر روی چیزهای کوچک به خصوص در مناطق خاصی از شبکیه چشم تمرکز می کند.

محققان از این ابزار برای تصویربرداری از سلول های خاص شبکیه در سه میمون استفاده کردند، آنچه در این آزمایش بدست آمد رزولوشن بالا بود که حتی می توانست هسته درون سلول را مشاهده کند. محققان از این روش بر روی ۱۷ انسان استفاده کردند که برخی دارای دید نرمال بودند و برخی دارای اختلال بینایی ناشی از دژانراسیون ماکولا وابسته به سن بودند.

با وجود اینکه محققان تنها تعداد کمی تصویر را ثبت کردند، و رزولوشن بالای این ابزار به حدی نبود که آن ها را خاطر جمع کند، باز هم محققان از این کشف جدید خشنود هستند.

حال محققان می دانند که این روش کار خواهد کرد، و می توانند این روش را بهبود دهند و رزولوشن را افزایش داده و امنیت روش را بالا ببرند تا در انسان قابل استفاده باشد و برای تشخیص آب سیاه کارامد گردد.

مهرداد چشمه

درباره مهرداد چشمه

سلام. من مهرداد چشمه، متولد 22 تیرماه 1343 در شهر قایم شهر در استان مازندران. بزرگ شده در شهر اراک در استان مرکزی. و سالیان درازیست که ساکن شهر کرج در استان البرز هستم. تحصیلات من در حد دیپلم، هست، که البته به خاطر برخورد با انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب و کمبود امکانات در اون زمان با این که سه سال متوالی در دانشگاههای دولتی و تربیت معلم قبول شدم نتونستم به تحصیلات عالی دست پیدا کنم. من کارمند شرکت آب و فاضلاب استان البرز هستم و در شغل شریف اپراتوری تلفن مشغول به خدمت میباشم. از علایق شخصی خودم، میتونم به شنیدن موسیقی ملل، دیدن یا شنیدن فیلمهای کلاسیک و ارزشمند، خوندن رمانهای فاخر دنیا، کامپیوتر و اینترنت و غیره اشاره کنم. پست الکترونیک: mr.cheshmeh@gmail.com آدرس سایت چشمه سرا: cheshmehsara.com آیدی اسکایپ: mr.cheshmeh تلفن همراه: 09121641278 تلفن محل کار: 02632224020
این نوشته در اخبار, گزارش ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 Responses to تشخیص زودتر آب سیاه با کشف جدید دانشمندان:

1. 1
    وحید says:

سلام عمو.
    بازم يه خبر و پست جالب از شما.
    ممنون از بابت پست.
    شاد باشي.

2. 2
    هستی says:

سلام خسته نباشید ممنون از پست خوبتون موفق باشید

3. 3
    پریسا says:

سلام آقای چشمه. هر چیزی که کمک کنه افراد کمتری جاده عمر رو در سیاهی طی کنن واسه من بی نهایت با ارزشه. خدایا چی می شد این شب رو از نگاه بنده هات کنار می زدی و دیگه اصلا ندیدن وجود نداشت؟ معذرت گاهی1خورده زیادی جوگیر میشم الان هم ظاهرا یکی از اون گاهی هاست!
    ممنون از پست!