خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

راهکار شما چیست؟ تولید کتب صوتی و عدم رعایت قانون کپی‌رایت

با عرض سلام خدمت شما مخاطبان محله نابینایان. همانطور که از عنوان پست بر می‌آید، چندی است چالشی در خصوص کتب صوتی ذهنم را به خود مشغول کرده است و تصمیم گرفتم آن را با شما دوستان در میان بگذارم.

ماجرا از آنجا شروع شد که برای تهیه کتابی که نظرم را برای مطالعه به خود جلب کرده بود، با یکی از کتابخانه‌های ویژه نابینایان تماس گرفتم و موضوع را با مسئول کتابخانه در میان گذاشتم. ایشان توضیح دادند که بنا بوده این کتاب که بیشتر نسخه‌هایش در اختیار خود نویسنده اثر بوده، از مؤلف خریداری و ضبط شود، اما جناب نویسنده با این کار مخالفت و از ارسال کتاب خودداری کرده اند. علت مخالفتشان هم این بوده که برای کتابشان دو سال زحمت کشیده اند و نمی‌خواهند به صورت کاملاً رایگان در اختیار گروهی قرار بگیرد، و اینکه نابینایان هم یکی از اقشار جامعه هستند و می‌بایست برای مطالعه این اثر هزینه لازم را بپردازند.

این نکته روشن است که هر نویسنده حق دارد محصول خود را که یک کتاب است بفروشد و از این راه در‌آمدی کسب کند. از طرفی نیز دسترسی نابینایان به فرصت برابر در مطالعه مستلزم تولید کتب خاص از قبیل صوتی و بریل است. ضمن اینکه بسیاری از نابینایان بدون پرداخت ریالی، منابع عظیم کتاب را بین خود رد و بدل می‌کنند و فرهنگ غلط دسترسی بی قید و شرط به کتب، در این گروه رواج یافته است.

حال به نظر شما چگونه می‌توان ضمن احترام به حقوق مؤلف و مالکیت اثر، به تولید کتب صوتی اقدام نمود؟ طوری که هم نویسندگان و ناشران به حقوق خود دست یابند و هم نابینایان بتوانند نسخه صوتی کتب را در اختیار داشته باشند و به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب.

لطفاً راهکار‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد در کامنت‌های این پست مطرح کنید تا گفت و گویی در این خصوص داشته باشیم.

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «راهکار شما چیست؟ تولید کتب صوتی و عدم رعایت قانون کپی‌رایت»

سلام عزیز. یکی از هم کلاسی‌های ارشدم. انتشاراتی داره اونم نه یکی بلکه دوتا.
هرکس کتابی می‌خواست براشون پیدا می‌کرد و میاورد. اما، به هیچ شکلی قبول نمی‌کرد که کتابشو به کسی بده تا کپی کنن.
می‌گفت: اگر بدونید چه پوستی از من انتشاراتی و اون نویسنده بخت برگشته کنده شده تا این کتاب چاپ بشه چنین کاری نمیکنید.
و اما، در مورد کتاب صوتی. یک بار در مورد صوتی کردن کتاب‌ها با اون حرف زدم
ایشون یه پیشنهادی به من داد و گفت اگر کتاب خونه‌ها قبول کنن تا یک گوینده خوب کتاب‌های ایشون رو گویندگی کنند. من حاضرم که بیشتر کتاب‌ها رو بدم تا ضبط بکنید. اما، شرطش اینه که فایل صوتی کتاب باید به شکل یک سی دی قبل از انتشار خود کتاب به من برسه تا روی خود محصول به فروش برسه. من سود خودمو می‌برم شما هم صود خودتون رو می‌برید.
البته: از اونجایی که من توی کتاب خونه کاره ای نبوده و نیستم. پس پیگیری هم نکردم. چون این کار دشواری خودش رو هم داره. تصور کنید کتاب زیر چاپ هست فایل صوتی کتاب توی کانال تلگرامی منتشر بشه. چیزی از منو آبروم نمی‌موند.
اگر یک کتاب خونه پیدا بشه و بتونه با انتشاراتی‌های بزرگ چنین قرار دادی ببنده یکم مشکلات می‌تونه کم بشه.
فعلا همین به ذهنم میاد.

سلام بر دوست خوبم امین عزیز! ممنون بابت این پست بسیار جالب! متاسفانه این مشکل فقط در ایران وجود نداره! اینجا هم یک همچین مشکلی هست! مثلا من به تازگی در گروهی فیسبوک عضو شدم که گروه مخصوص کتابهای روانشناسی, رواندرمانی و روانپزشکی هست. تو گروه کتابهای روانشناسی با فرمت pdf به طور رایگان منتشر میشه! که البته این گروه مخصوص نابینایان نیست! من خودم چند روز پیش یک کتاب صوتی خودشناسی که یک دکتر روانشناس موفق در رمانی نوشته بود رو خریداری کردم, ولی به خاطر اینکه خودم هذینه کردم و به احترام خود نویسنده به کسی ندادم. جالبه که کتاب توسط خود نویسنده گویا شده و به فروش رسیده! چون بیناها هم علاقه خاصی به گوش دادن اینجور کتابها نشون میدن. ولی به نظر من اگر انتشارات کتابها رو به فرمتهای مختلف(یعنی صوتی, کاغذی و pdf) منتشر کنه خیلی بهتر هست. اگر هم کتابخونه ای میخواد این کار رو انجام بده بهتره که با انتشارات قرارداد ببنده و هزینه زحمتهای نویسنده و انتشارات رو پرداخت کنه. اینجا یه کتابخونه برای نابینایان راه اندازی شده. این کتابخونه کتابها رو با یک فرمت خاص که مخصوص نابینایان هست اسکن میکنه که نه pdf هست و نه Word. کسانی که میخوان از کتابهای این کتابخونه استفاده کنن, باید حتما حساب کاربری داشته باشن و همچنین یه مبلغ خاصی رو هم به عنوان کمک میتونن به به اون کتابخونه پرداخت کنند. خود کتابخونه هم هزینه های انتشارات رو پرداخت میکنه! البته کتابهایی هم که اسکن میشن کتابهایی هستن که خود نابینا در اختیار کتابخونه قرار میده و اگر فرد نابینا نتونست کتاب مورد نظرشو پیدا کنه, خود کتابخونه براش تهیه و اسکن میکنه. ولی به نظر من ناشرها هم اگر کتابها رو به همه شکلی منتشر کنند خیلی عالی میشه. ممنون و برات آرزوی موفقیت میکنم!

درود دوست عزیز
توی امریکا سایتی هست به اسم Audible که خیلی خیلی عظیمه و کل کارش اینه که کتاب‌های مختلف رو به صورت خیلی حرفه‌ای صوتی می‌کنه و می‌فروشه. خدمتش هم کاملا عمومی هست و خاص نابینایان نیست؛ چون فرهنگ استفاده از کتاب‌های صوتی توی کشورهای غربی بین افراد عادی هم رواج پیداکرده. این سایت هیچ قفلی روی کتاب‌هاش نمی‌ذاره و کلا به قوانین کپی‌رایت اعتماد می‌کنه. ما تا توی ایران قوانین کپی‌رایت خوب نداشته‌باشیم و این قوانین با سرسختی توسط دولت اجرا نشن هیچ کاری نمی‌تونیم بکنیم. با قفل و اینجور چیزها هم کار حل نمی‌شه. هر قفلی قابل شکستنه. نبود یه قانون کپی‌رایت درست و درمون و بیتوجهی دولت به شکستن اون ضره قانونی هم که وجود داره باعث رکود توی صنایع فرهنگی مثل نوشتن و انتشار کتاب شده. شاید بهترین راه این باشه که یه کاری به کمک فیدیبو انجام‌بگیره. این سایت این روزها بزرگ‌ترین مرجع قانونی کتاب‌های الکترونیکی و صوتی توی ایرانه. اگه کتاب توسط اونا تولید بشه و نرم‌افزار اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز فیدیبو کاملا دسترس‌پذیر بشه ما هم می‌تونیم مثل هر کس دیگه‌ای کتاب‌ها رو خریداری و استفاده‌کنیم.
شاد باشید و معذرت بابت طولانی شدن کامنتم.

درود میثم عزیز. همینطوره. نبود قانون درست و حسابی مشکل اصلیه. ما و چند تن از دوستان مذاکراتی رو با فیدیبو برای دسترس‌پذیری شروع کردیم که هنوز به نتیجه نرسیده و اگه به جایی برسه خیلی از این مشکلات حل خواهد شد. ممنون از نظرت.

سلام.
ممنون از به اشتراک گذاشتن این دغدغه ی درست امین جان.
قبل از اینکه راهکارمو بگم، باید اعتراف کنم اصلا آدم فنی نیستم و حرفی که دارم میزنم طبعا به خاطر عدم آشنایی من با مسائل فنی ضمانت اجرایی نداره.
اگر ما بتونیم به سمت فرمتهایی از فایلهای صوتی بریم که فقط بتونه برای نابیناها دسترسپذیر باشه، شاید بشه کمی از مشکل رو حل کرد. منظورم چیزی مثل فرمت DAZY هست. البته و صد البته راهکار میثم امینی از راهکار من بهتره. اما خواستم راهکارم رو اینجا به اشتراک بذارم تا گفت و گو ادامه داشته باشه.
برقرار باشی دوست من.

سلام هادی جان. به نظر من در نظر گرفتن یک فرمت خاص نمی‌تونه باعث حل مشکل بشه. چون اولاً امکان تبدیل اون فرمت به فرمت‌های دیگه و در نهایت انتشار انبوه فایل‌های صوتی وجود داره. ثانیاً باز هم افراد نابینا وجهی بابت خرید کتاب نخواهند پرداخت و ناشران و مؤلفان باز متضرر خواهند شد. ممنون از نظرت.

ضمن اینکه بسیاری از نابینایان بدون پرداخت ریالی،
منابع عظیم کتاب را بین خود رد و بدل می‌کنند و فرهنگ غلط دسترسی بی قید و شرط به کتب، در این گروه رواج یافته است.
درود بر شما همکار عزیز. باید بگم تمام ما نابینا ها تاکید می کنم تمام نابینا ها با استفاده از همین فرهنگ غلط صاحب مدرک و سواد شدیم من یه هارد اکسترنال دارم که اگر بخوام کتابهایی که توی این هارد را خودم بخرم باید بالای صد میلیون بدم و تمام این کتاب ها هم به وصیله همین فرهنگ غلط به دست اومده. زیاد نمی خواد نگران نویسنده ها باشی چون کاریش نمیشه کرد تنها راهش این هست که کتابخانه های صوتی درشون را تخته کنن و ما هم کتاب نخونیم ضمنا توی مملکتی که سرانه مطالعه به شدت و بالاتر از فاجعه پایین هست نویسنده های گرامی نگران چی هستن
پانویس ما هم به غلط بودن این فرهنگ کاملا آگاهیم ولی چه میشه کرد که ما در کشوری زندگی می کنیم که بیشترین هکر را در سطح جهان داره. خدا اصلش را درست کنه

درود جناب میرزایی. با شما موافقم که در شرایط کنونی چاره ای به جز همین دسترسی بی قید و شرط به منابع موجود نیست. اما پرسش من این است که چگونه می‌توان راهی پیدا کرد که ضمن احترام به حقوق نویسندگان ما هم به منابع مورد نیاز دسترسی داشته باشیم. هر نویسنده برای نوشتن یک کتاب زمان و سرمایه قابل توجهی را صرف کرده است و حق دارد نگران فروش کتابش باشد و به نظر من پایین بودن سرانه مطالعه توجیه مناسبی برای توزیع رایگان کتاب نیست. مسلماً بسته شدن کتابخانه‌های نابینایان راه حلی نیست که این مشکل را حل کند. سپاس از نظر شما.

سلام آقا امین عزیز
ممنونم بخاطر این پست.
حقیقتا من خودم رشتم حقوقه و خوب کتاباشم روز به روز بروز میشه و این در حالیه که اون کتاب شاید ده تا پانزده سال قبل و چاپهای اولیش ضبط شده و کلی گرفتاری داره. و من خودم با کمک چند نفر یه انجمن تشکیل دادیم و کتابای مورد نیازمون رو تبدیل میکنیم و اتفاقا قصد داریم این کتابا رو لیستشو تو محله هم بذاریم تا دوباره کاری نشه.
اگه خود نویسنده یا ناشر بیاد و کتاب رو صوتی هم منتشر کنه و اون رو بفروشه. هم گرفتاری ما رفع میشه هم دیگه حق مؤلف و ناشر پایمال نمیشه.
ولی تا این مشکل ما حل نشه بیشک این دست به دست کردن کتب به روش رایگان هم به قوت خودش باقیه.
دلت شاد

سلام ابراهیم جان. مشکل اینجاست که ناشر‌ها نگران اینن که به خاطر نبود قانون کپی‌رایت درست و حسابی اگه کتاب صوتی تولید بشه به راحتی ممکنه به صورت غیر مجاز منتشر بشه. موافقم که تا زمان حل این مشکل چاره دیگه ای به جز همین رد و بدل کردن کتب نداریم. ارادتمند

سلام مجدد
خوب بنظر من تنها راهش اینه که مجلس عزیز یه قانون کامل و جامع به تصویب برسونه و اونجوری هم به ما اهمیت داده بشه هم به حقوق مؤلف ولی خوب تا مجلس بخواد این کارا رو انجام بده جز این راه که در پیش گرفتیم راه مستقیم تری جلومون نیست. حالا هرچقدرم ناشر و مؤلف اعتراض کنن.

سلام. در ابتدا ازتون بابت راه انداختن این گفتگو تشکر میکنم و در ادامه نظراتم رو بیان میکنم.
اگر نابینایان یکی از اقشار جامعه هستند پس باید فکر اساسی تر درمورد مطالعه این قشر صورت بپذیرد. چرا ناشرین محترم یا حتی نویسندگان به این فکر نمیکنند که نابینایان هم جزئی از این جامعه هستند، اگر این نسخه از کتاب چاپی من نویسنده و ناشر وارد بازار میشه و فروش میره قطعا به درد این گروه از جامعه نمیخوره، پس من ناشر و نویسنده چرا به فکر راهی نباشم که این گروه از جامعه هم بتونند از کتاب من استفاده کنند، بخشی از جامعه که واقعا تو زمینه مطالعاتی محروم ماندن و هیچ کسی به فکرشون نیست، اتفاقا من مخالف این قضیه هستم که میگید فرهنگ غلط دسترسی بی قید و شرط به کتب، در بین نابینایان رواج یافته است، چرا که ما اگر به قول این دیدگاه از همین روش به کتابها دسترسی نداشته باشیم، پس چه کنیم؟ چطور مطالعه کنیم؟ چطور تحصیل کنیم؟ مگر اون مولف و ناشر به فکر من نابینا هست که من به فکر هزینه کتاب، ناشر و مولف باشم؟ بنظرم تا وقتی تو کشور ما در این خصوص قانونی برای نابینایان وضع نشه بهترین راه همین روشیه که داریم استفاده میکنیم. ببینید ناشرین و نویسندگان تاحالا به این فکر کردند که نابینایان گاهی چندین برابر هزینه میکنند تا یک کتاب رو به دست بیارند؟ آیا این عادلانه است؟ ما یکبار باید کتاب چاپی رو خریداری کنیم و برای صوتی شدنش هم مجدد هزینه های خیلی بیشتر پرداخت کنیم. این کجا عدالته و آیا منصفانه هست؟ من خودم شخصا تو دوره دانشگاهم این اتفاق برام خیلی پیش میومد و چقدر هزینه کردم، البته خودم خواستم و قطعا باید برای به دست آوردنش هم هرکاری میکردم ولی آیا مولفین و ناشرین از این جنبه هم تاحالا به موضوع نگاه کردند. افراد بینا هر کتابی رو که بخوان خیلی راحت در دسترسشون هست ولی ما نابینایان چی! کلی باید تلاش و هزینه کنیم تا اون کتابی رو که میخواهیم به دست بیاریم. وقتی بخاطر یکی دو تا کتاب خاص اینقدر باید متحمل زحمت بشیم مسلمه که وقتی یک کتابی از قبل گویا شده رو خیلی راحت و از خدا خواسته دریافتش میکنیم. چرا برای ما تخفیفی نباید باشه در زمینه کتاب و مطالعه با توجه به وضع موجود که دسترسی ها خیلی اندک و محدوده. ناشرین محترم خودشون خیلی بهتر میدونند که تو بازار و جامعه چخبره؟ برن ببینند از جانب صوتی شدن کتابهاشون بیشتر متضرر میشن یا چاپهای غیر قانونی! اتفاقی که بارها برای حداقل دانشجویان بینا میفته اینه که مثلا کتابی یا کمیابه یا نسخه اصلیش خیلی گرونه و اکثر دانشجوها میرن سراغ کپی و یا عکس گرفتن از بخشهای کتاب که استاد قراره تدریس کنه، یا سایر اقشار جامعه هم زیاد از این کارها میکنند، پس آیا این درسته که ناشر بگه من کتاب رو چاپ نمیکنم و نمیفروشم چون افراد جامعه از روش کپی و عکس میگیرند؟! بجای اینکه نویسندگان و ناشرین محترم صورت مسئله رو حذف کنند بهتره برن به دنبال راه حل مناسب و بنظر من راه حلش هم اینه که همزمان با نسخه چاپی کتاب، فرمتهای صوتی، الکترونیک و.. هم توسط همون ناشر، منتشر بشه تا هرکسی بنا به شرایط و نیازش خرید کنه. حتی از نظر قیمت گذاری هم باید یه تناسبی رعایت بشه. مثلا نسخه صوتی نباید چندین برابر نسخه چاپیش قیمت گذاری بشه تا افراد ترغیب به خرید فرمتهای دیگه هم بشن. پس بنظرم این مشکل برمیگرده به خود ناشرین و مولفین محترم که فقط به فکر خودشون و جیبشون هستند نه افراد نابینا که واقعا تو این زمینه ها جز اقشار محروم جامعه هستند. منه نابینا وقتی بدونم وارد کتاب فروشی که میشم میتونم نسخه صوتی یا حتی الکترونیک کتاب رو هم به راحتی پیدا و خرید کنم قطعا به راحتی میرم سراغ کتابهایی که میخوام و مثل سایرین کتاب رو از کتاب فروشی خرید میکنم نه اینکه بدونم کتاب نیست و از این کتابخونه گویا به اون یکی زنگ بزنم و ساعت ها و روزها وقت بذارم، پرس و جو کنم درمورد کتاب مورد نیازم و در نهایت هم متوجه بشم کتاب گویا نشده و ماهها منتظر بمونم تا کتاب مورد نظرم گویا بشه. حالا تصور کنید که من نابینا دانشجو هم هستم و به این کتاب ویژه نیاز دارم، و این نسخه گویا شده کتاب کی به دستم میرسه یک شب قبل از امتحان!!! پر واضحه که برای تهیه کتابم اگر نسخه گویاش از قبل باشه بخاطر نیاز فوری که بهش دارم هیچوقت منتظر نمیشم که اون کتاب مجدد از اول گویا بشه و چند ماه بعد به دستم برسه!!! اگر نویسندگان و ناشرین به فکر اینند که نسخه های صوتی کتابهاشون دست به دست میشه خب نسخه‌های چاپی هم ممکنه دست به دست بشه و حتی گفتم ممکنه از روی کتاب عکس و یا کپی گرفته بشه و اینو که دیگه متوجه هم نمیشن پس بین ما و افراد بینا تفاوتی نیست، تازه در مورد نابینایان همه هم میدونند که براشون تو این زمینه خیلی محدودیت هست و در واقع گاهی مجبورند ولی افراد بینا چطور! اونا که دیگه این محدودیتهای ما رو ندارن. در کل بنظرم اینا بهانه ای بیش نیست. تا وقتی قانون ویژه ای در این خصوص برای ناشرین وضع نشه و حتی خود ناشرین به فکر راه حل نباشند همین آش و همین کاسه پا برجاست و ما هم مجبوریم از همین روشها استفاده کنیم وگرنه کلاهمون پس معرکه هست و به جایی نخواهیم رسید.
بازم تشکر از شما و عذر میخوام که کامنتم اینقدر طولانی شد.

درود بر شما. در این زمینه با شما موافقم که در حال حاضر راهی به جز شیوه کنونی برای مطالعه نداریم، اما به نظر من مشکل اصلی از جانب ناشران و مؤلفان نیست. چون هر شخص از جمله ناشر و نویسنده به دنبال سود مالی از فروش محصول خود یا همان کتاب است، مثل هر فروشنده دیگر. بلکه مشکل اصلی نبود قانون کپی‌رایت است. همانطور که در کشور‌های پیشرفته، نابینایان به سهولت و بدون چنین مشکلاتی به منابع مطالعاتی دسترسی دارند. و همین عدم وجود قانون کپی‌رایت است که باعث شده ناشران از تولید کتب صوتی نگران باشند و خود در این زمینه اقدامی نکنند. ضمن اینکه به عقیده من این دولت است که باید هزینه هایی را جهت ارزانتر شدن فرایند تهیه کتب برای نابینایان بپردازد، نه ناشران، چون وظایف حمایتی بر عهده دولت است و بخش خصوصی در این زمینه مسئولیتی ندارد.
ممنون از اینکه خواندید و نظر دادید.

سلام امین جان.
اول این‌که با وجود OCR فارسی و انتشار و فروش نسخه الکترونیکی کتاب‌ها، خوشبختانه بخشی از مشکل می‌تونه به راحتی حل بشه. کسی که به حقوق ناشر و نویسنده اهمیت می‌ده، می‌تونه به شکل قانونی وجه کتاب رو بپردازه و با وجدان راحت کتابش رو بخونه. این وسط جای یه صفحه‌خوان فارسی درست و درمون فقط خالیه فعلا. اگه اون هم باشه، به نظرم دیگه تفاوت زیادی بین نابینا و بینا در خوندن کتاب صوتی نیست.
اما در مورد کتاب‌های صوتی، با توجه به ماهیتشون که فایل‌های قابل کپی هستند متأسفانه بخش اعظم کار بر عهده وجدان ما‌هاست و حتی اگر قانونی وجود داشته باشه خیلی مواقع زیر پا گذاشته می‌شه.
صد البته که در بین بینا‌ها هم انتشار رایگان کتاب رواج زیادی داره، اما با توجه به کوچیک‌تر بودن جامعه نابینایان از جامعه بینایان، این کار بین ما به راحتی آب خوردن انجام می‌شه در حالی که حد اقل نظارتی روی سایت‌های اینترنتی پر‌بازدید می‌شه برای رعایت حقوق ناشر در مورد نسخه‌های الکترونیکی.
با این حال نسخه صوتی خیلی از کتاب‌ها هم قابل خریداری هست و فکر می‌کنم سود ناشران هم در اون محفوظه. اما خب اصلا طرفدار نداره بین نابینا‌ها!
یه مسأله رو هم باید بهش توجه کنیم. اون هم عدم امکان استفاده از کتابخانه صوتی برای ما نابیناهاست. افراد بینا می‌تونن با پرداخت یه حق عضویت کوچیک توی کتابخونه بشینن و کتاب‌های جورواجور رو نگاهی بندازن و اگر کتابی نظرشون رو جلب کرد یا همون جا یا به شکل قرضی هر جای دیگه بخوننش و اگر تمایل داشتن از کتابفروشی بخرنش. اما این امکان حد اقل فعلا در اختیار ما نیست. در نتیجه نمی شه گفت عدالت اینه که ما و افراد بینا به یه اندازه برای خرید کتاب هزینه پرداخت کنیم.
خب راه حل چی می‌تونه باشه این وسط؟
پیشنهاد من همکاری بهزیستی در این حوزه‌ست. همون‌طور که بهزیستی برای ارتقای سطح سواد در بین معلولین هزینه می‌کنه، می‌تونه برای افزایش سطح مطالعه در این قشر هم کمک مالی کنه. یعنی مبلغی رو مثلا به عنوان حق تولید نسخه صوتی به ناشر بپردازه و یا خودش، یا با پرداخت هزینه به مؤسسات مختلف کتاب رو صوتی کنه و در اختیار اعضا قرار بده. این طوری هم ناشر به حقش می‌رسه، هم صوتی سازی کتاب‌ها سازمان یافته تر می‌شه و هم امکان مطالعه با هزینه کمتر برای نابینا‌ها میسر می‌شه. حالا این‌که آیا دسترسی نابینایان به این کتاب‌ها باید رایگان باشه یا با هزینه اندک، می‌تونه بحث و بررسی بشه.
در آخر هم بگم که تا وقتی قانون کپی‌رایت به درستی در ایران اجرا نشه هیچ راه حل عملی به شکل کامل اجرا نخواهد شد و قشر بزرگی به راه و روش قبلشون ادامه خواهند داد.
ممنون از این‌که این بحث سازنده رو بنا گذاشتی و امیدوارم نتایج مؤثری داشته باشه.
موفق باشید.

سلام امین جان.
اگه کتاب ریاضی نباشه، با استفاده از تکنولوژیهای جدید مثل نرم افزار Envision ai یا Eye-d pro میتونی کتاب رو به متن تبدیل کنی و تنها خودت استفاده کنی.
برای این کار کافیه کتاب رو با اسکنر اسکن کنی و یه فایل pdf تحویل بگیری و یکی از این دو نرم افزار رو خریداری کنی و هر کتابی رو به راحتی مطالعه کنی
اگه خواستی تماس بگیر تا بیشتر راهنمایی کنم و یا تخفیف واست بگیرم.

سلام.
با میثم موافقم.
فقط اومدم که بگم مطلب رو خوندم و امیدوارم اتفاقاتی لا اقل شبیه به اون هایی که در بلاد کفر پیش میاد بعضی هاش هم نصیب ما بشه.
مثلاً همون کتاب های صوتی و مثلاً سینما هایی که کلاً امکانات خاص برای معلولین دارند و باز هم مثلاً پشتیبانی اپل از زبان فارسی و مخصوصاً نرم افزار هایی که ما نابینایان باهاشون کار می کنیم.
یا رب از ابر هدایت برسان بارانی.

سلام.
من صرف نظر از اینکه بخوام راهکار در این مورد بدم، اما خودم طرفدار فایلهای html هستم.
چون هم سازگاری کامل با صفحه خوان دارن و هم نیاز نیست نگران باشم که word کرک شده هست و من که رو سیستمم ندارمش پس چطوری کتاب بخونم؟
یا کتابهای pdf که دیگه همه به مشکلاتشون واقف هستن.
بهترین فرمت جهان برای مطالعه رو html میدونم.

سلام دوست عزیز
من دانشجوی حقوق کپی رایت هستم.
برای حمایت از نابینایان یک معاهده بین المللی وجود داره به نام معاهده مراکش که کشورها رو ملزم میکنه در قانون کپی رایت تسهیلاتی برای نابینایان قرار بدهند. از جمله اینکه مؤسساتی زیر نظر دولت تشکیل بدهند که آنها بدون اجازه گرفتن از نویسندگان و مؤلفان حق داشته باشند نسخه های صوتی و بریل از تالیفات آنها تهیه کنند.

در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی لایحه ای برای اصلاح قانون کپی رایت در دست بررسی است که یکی از مواد این لایحه دقیقا برای این مسئله اختصاص داده شده.
البته این لایحه مخالفانی دارد که بزرگترین آنها ناشران منفعت طلب هستند که تا الان موفق شده اند جلوی تصویب لایحه را بگیرند.

مطلبی که گفتم یک راه حل فوری برای این مشکل شما نیست اما مطمئنم با دانستن آن شما هم برای تحقق آرمان بزرگتر که بهبود قوانین کشور هست و به طور مستقیم برای مشکل شما هم راه حل دارد تلاش خواهید کرد.

در ادامه مطلب قبلی که درباره معاهده مراکش نوشتم، به متن و توضیح این معاهده در این لینک می توانید دسترسی داشته باشید:
http://www.iransepid.ir/News/13525.html

در لایحه ای که گفتم به نام لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، این ماده برای حمایت از نابینایان وجود داره:

دهم – تبدیل قالب اثر برای استفاده ی افراد دارای معلولیت
ماده ۳۰- تبدیل قالب اثر به صورتی که برای افراد دارای معلولیت، از قبیل اشخاص نابینا، کم بینا و دیگر اشخاصی که به علت محدودیت جسمی قادر به خواندن، دیدن یا شنیدن آثار در قالبی که انتشار یافته نیستند، قابل استفاده شود و تکثیر و توزیع آن بدون اجازه ی دارنده ی حق با رعایت شرایط زیر مجاز است:
۱- استفاده از اثر در قالبی که انتشار یافته برای افراد یادشده غیرممکن یا مشکل باشد.
۲- اثر در قالب قابل استفاده برای افراد مذکور با شرایط متعارف در بازار یافت نشود.
۳- اثر به طور خاص برای افراد مذکور تبدیل شود و تنها توسط خود آن ها مورد استفاده قرارگیرد.
۴- تبدیل قالب اثر تا حدودی انجام شود که برای استفاده ی افراد مذکور ضرورت دارد.
۵- منبع و نام پدیدآورنده به طور متعارف روی اثر تبدیل شده ذکر شود.
تبصره- صادرات نسخه هایی که وفق این ماده در داخل تهیه شده و واردات نسخه هایی که وفق مقررات مربوطه در خارج تهیه شده اند مجاز است به شرط اینکه مطابق معاهدات بین المللی مربوطه ای باشد که جمهوری اسلامی ایران عضو آنها میشود و توسط مؤسسات مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بپذیرد.

این ایمیل من هست. خوشحال میشم با هم در ارتباط باشیم:
mssadeghi@ut.ac.ir

دیدگاهتان را بنویسید