خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

عصای هوشمند امکان تشخیص چهره را برای نابینایان فراهم می‌کند

درود دوستان عزیز

امروز توی facebook یکی این مطلب رو به انگلیسی فرستاده بود که من فکر کردم بد نیست ترجمه کنم و اینجا بگذارم. ترجمه اونطوری که دوست دارم خوب نیست ولی مطلب کاملا قابل فهم هستش.
امیدوارم مفید واقع بشه.

عصای هوشمند امکان تشخیص چهره را برای نابینایان فراهم می‌کند
برگردان: میثم امینی

به لطف دانشجویانی در دانشگاه شهر بیرمنگام (انگلستان)، عصای هوشمند تحول آمیزی که نابینایان را قادر به شناسایی دوستان و خانواده می‌کند ممکن است به زودی در دسترس قرار گیرد.

عصای حرکتی XploR که توسط دانشجویان، استیو ادیگبو، وحید رفیق و ریچارد هاولت طراحی شده است، از تکنولوژی تلفن هوشمند برای شناسایی چهره های آشنا از فاصله‌ی حد اکثر ۱۰ متری استفاده می‌کند. عصا همینطور برای کمک به جهتیابی مجهز به فنآوری GPS است.

دستگاه اهمیت اضافه ای برای یکی از توسعه دهندگانش، استیو ادیگبو دارد که پدربزرگش نابیناست. استیو می‌گوید: «پدربزرگم نابیناست و می‌دانم چقدر این دستگاه می‌تواند برایش مفید باشد. عصای هوشمند مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره است تا به استفاده کنندگان هشدار دهد وقتی در حال نزدیک شدن به یک خویشاوند یا دوست هستند. در حال حاضر چیزی شبیه این موجود نیست.»

تیم دانشگاه شهر بیرمنگام هم اکنون عصای XploR را به متخصصان پزشکی و علمی در لوکزامبورگ و فرانسه ارایه داده اند و در نظر دارند بعدا در این سال از ارگانهایی در آلمان بازدید به عمل آورند.

وحید می‌گوید: «شرکتهای مراقبتهای پزشکی و سلامت در فرانسه واقعا محصول را پسندیدند. امیدوارم به زودی این عصا تفاوتی واقعی در زندگی افراد ایجاد کند.»

دانشجویان عصای XploR را طوری تراحی کرده اند که چهره ها را از حد اکثر فاصله‌ی ۱۰ متری تشخیص دهد و وقتی شخصی آشنا را از بانک تصاویر ذخیره شده در کارت حافظه‌ی داخلی SD شناسایی می‌کند ویبره بزند.

دستگاه کاربران را با استفاده از گوشی و راهنمای صوتی به سمت دوستان و خانواده هدایت خواهد کرد. اطلاعات از طریق تکنولوژی بولوتوس منتقل می‌شود.

دانشجویان بررسی بازاری در مرکز بیکن برای نابینایان در میدلند غربی، ولور همپتون اجرا کردند تا امکانات کلیدی که افراد با آسیب بینایی در یک عصای حرکتی مفید می‌یابند را تعیین کنند.

وحید می‌گوید: «ما متوجه شده ایم که امکانات با تکنولوژی بالا برای کاربران حیاتی است. همینطور عصا لازم است نسبتا کم وزن و کاربرد آن آسان باشد.»

«ما بعدا در این سال به مرکز بیکن برخواهیم گشت تا افراد محصول را امتحان کنند و همینطور جنبه های آموزشی و امنیتی عصا را بررسی کنیم.»

پاورقیها:
استیو ادیگبو: Steve Adigbo
ریچارد هاولت: Richard Howlett
مرکز بیکن برای نابینایان: Beacon Centre for the Blind

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «عصای هوشمند امکان تشخیص چهره را برای نابینایان فراهم می‌کند»

تق، تق، تق، تق، وززززززززززززز،ززززز،ززززز،ززززز.
به میثم امینی نزدیک میشوید.
سلاااااام میثم.
ببخشید من داشتم این عصامو تست میکردم.
خوبی چه خبر؟

میگم یه سؤال فنی.
این عصاها تو کره و ژاپن و چین هم استفاده میشن آیا؟
آخه اونا همه شبیه همن هی ویبره میزنه جونش در میاد خخخ.
مرسی از پست.

سلام شهروز
آره، یهو یه چینی مثلا می‌بینه شروع می‌کنه بگه:
چینگ مونگ…. نه…. رینگ تونگ…. نه… دیو پونگ… نه…. چانگ بونگ… نه… لی چیچو… نه…
و بعد از مدتی دود از قسمت الکترونیکیش بیرون می‌زنه.
مرسی که هستی. شاد باشی.

من هم امیدوارم که بیاد. ولی کلا همه اش هم تقصیر خارجیا نیست. ما باید توی ایران یه شرکتی داشته باشیم که نمایندگی شرکتهای تولید کننده‌ی اینجور چیزا رو توی ایران به عهده بگیره. اونا که از خداشونه فروش بیشتری داشته باشن. شاد باشی.

سلام آخجوووون مرسییی از این خبر بسیار عالی تون ببخشید آقای امینی یک سوال شما رشته ی زبان انگلیسی دانشگاه پیام زور میخوانید کتاباش راحت گیر میان آخه من نزدیکم که مدرکم رو بگیرم رشته ای که هستم اصلا بهش علاقه ندارم اگر بشه برای ادامه تحصیل برم زبان بخوانم ممنون میشم اگر جواب بدین موفق باشید

درود
بله من مترجمی زبان انگلیسی در پیام زور می‌خونم. والا در مورد پیام نور که همون اولی که رشته رو انتخاب کردم حدود صدتا سی دی مرکز پیام نور تهران بهم داد که حاوی نسخه‌ی صوتی همه‌ی کتابایی بود که توی دوره‌ی کارشناسی نیاز دارم. من از اونها کم و بیش استفاده می‌کنم. ولی چون با متن راحتتر هستم کتابهایی که انگلیسی هستند رو می‌خرم و اسکن و بعد با kurzweil تبدیل به متن می‌کنم و استفاده می‌برم.
موفق باشید.

سلام دوستان چرا نگرانید اگه نیومد ایران خودمون پول میذاریم رو هم شریکی یکی میخریم بعد باهم استفاده میکنیم. فقط یه مشکل پیش میاد اونم اینه که دعوامون “جنگمون” گیس و گیس کشونمون میشه. حالا کی بیاد جدامون کنه؟بیچاره عصا تو کدوم استان بره؟ اصلا درست اومده یا باید میرفته پاکستان اشتباهی اومده ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اینا که چیزی نیستن مجتبی، من تو فکر اینم که یه عصا درست بشه که ما بتونیم مثل جادوگرا سوارش بشیم و پرواز کنیم! خخخ. اگه بتونیم با تکون دادنش مثل هری پاتر اینا ملت رو به گربه و اینجور چیزا تبدیل کنیم که محشر می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید