خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

کتاب صوتی “سرگشته راه حق”. اثر نیکوس کازانتزاکیس. ترجمه منیر جزنی. کتابخانه فاطمه زهرای شهرداری اصفهان

چاپ نخست: سال 1364. انتشارات امیرکبیر. 351 صفحه. 264 مگابایت.
درباره کتاب
راه هایی که به خدا ختم می شوند به اندازه تعداد آفریدگان اوست. این راه ها در بسیاری موارد از مسیر مطالعه کتاب های مبسوط الهیات نمی گذرد و چه بسا که شخصی سال ها عمرش را صرف چنین کاری بکند و راهی به آن مقصود هم نبرد. گاه می شود که شخصی درس ناخوانده ندای خداوند را در عمق جان خود حس می کند و یقینی برایش پدید می آید که عزمی استوار و تزلزل ناپذیر به او می بخشد تا سخت ترین مخالفت ها را تاب آورد و نقشی ماندگار از خود در تاریخ بشری به جا بگذارد.
کتاب حاضر، شرح زندگی یکی از همین شوریدگان است به نام قدیس فرانسوآی اسیزی بنیان گذار فرقه مسیحی فرانسیسکن ها . فرانسوا تک فرزند خانواده ای بسیار ثروتمند و جوانی هرزه و پسری خوشگذران است. اما روزی ناگهان آوای خداوند را به گوش جان می شنود و دست از تمام مال و اموال و مقام خود می شوید و پا در راه حق می گذارد. او معتقد بود باید در فقر کامل به سر برد زیرا که مالکیت را دامی از دام های شیطان می دانست. در خلال مطالعه کتاب در می یابیم که ارتباط قهرمانان با محیط اطرافشان حالت دوسویه دارد, بر آن تأثیر می گذارند و خود از آن اثر می پذیرند. یعنی چنان نیست که از پیش یک طرح ثابت تغییرناپذیر در ذهن قهرمان جا خوش کرده باشد.مثلا فرانسوا که در آغاز پیروانش را به فقر مطلق فرا می خواند و هیچ اشکالی در گدایی برای گذران زندگی نمی بیند, وقتی شمار هواداران فرقه افزایش می یابد با این واقعیت مواجه می شود که ادامه این وضع موجودیت و محبوبیت فرقه را از میان می برد. لذا نظراتش را تعدیل و مومنان فرقه را به کار امر می کند.
این کتاب به بررسی زندگی نامه ی شخصی می پردازد که نمونه ایست از نمونه های بی شمار تلاش انسان هایی که در راه حق کوشیده اند، خواه صوفی باشند، خواه قدیس. فرانسوا هم مصون از لغزش نبود؛ برخی از عقاید و رفتار هایش را قطعا افراطی می یابیم, ولی صداقت و عزم استوارش چیزی است که مخالفان را هم به تحسین وامیدارد.
جماعتی که حدود هشتصد سال پیش بر محور آموزه های فرانسیس شکل گرفت, امروزه فعالیت های بشردوستانه گسترده ای, خصوصا جهت دستگیری از مبتلایان به ایدز, در سطح بین المللی دارد. آلبرت شوایتسر, راجر بیکن و فیلسوف نامدار دیگری به اسم ویلیام اوکام همگی از اعضای این فرقه بوده اند.
فایل قسمتی از پیشگفتار کتاب را می توانید از
این لینک
دریافت کنید.
کل فایل های صوتی کتاب نیز از
این لینک
قابل دانلود است.
با ما در تماس باشید: frz.ketab@gmail.com
تلفن: 03133373136