خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مهارت‌های زندگی برای نابینایان و کمبینایان: ترفند‌هایی برای ریختن مایعات و خوردن آسانتر

درود بر همه‌ی دوستان عزیز محله

چند وقت پیش من این مطلب رو از سایت Vision Aware ترجمه کردم ولی از اونوقت روی هاردم بی‌استفاده مونده بود. امید که هرچند کوچیک، این مطلب بتونه براتون مفید واقع بشه. جا داره که از خانم الهام مظاهری گرامی بابت کمکشون در ویرایش متن تشکر کنم.
شاد باشید و مطلب رو از زیر بخونید.

ترفند‌هایی برای ریختن مایعات و خوردن آسانتر

مترجم: میثم امینی
منبع: http://www.visionaware.org/info/everyday-living/essential-skills/eating-techniques/hints-for-easier-eating-and-pouring/1235

از مدل شبیه‌سازی صفحه‌ی ساعت استفاده کنید

یکی از راه‌ها برای اینکه تشخیص دهید چه غذایی در بشقاب شماست استفاده از مدل شبیه‌سازی ساعت است. بشقابتان را یک صفحه‌ی ساعت در نظر بگیرید که ساعت ۱۲ در بالا (دورترین لبه نسبت به شما) و ساعت ۶ در پایین (نزدیکترین لبه نسبت به شما) قرار دارد. این مدل شبیه‌سازی می‌تواند به شما کمک کند تا تصویری ذهنی از اینکه هر تکه‌ی غذا در کجای بشقاب شما قرار دارد ایجاد کنید.

ترفند‌های بیشتری برای خوردن

۱: از سینی یا زیر‌بشقابی برای کمک در حفظ جهت‌یابی بر روی سرویس غذای خود استفاده کنید. دستمال‌سفره‌ای بر روی زانو‌های خود پهن کنید تا از لباستان محافظت شود.
۲: وقتی می‌خواهید فنجان را در نعلبکی قرار بدهید، با یک دست نعلبکی را پیدا کرده و با دست دیگر فنجان را در آن قرار بدهید.
۳:  هر چند دقیقه یکباربا استفاده از چنگال و نوک چاقویتان جا و آرایش غذا را در بشقابتان بررسی کنید. اگر غذا به خارج از بشقاب و لبه‌ها متمایل است، آن را به مرکز بشقاب برگردانید.
۴: از غذا‌های جامد، مثل پوره‌ی سیبزمینی، به عنوان یک «حایل» یا مانع برای کمک به فرو بردن غذا به چنگال استفاده کنید. شما همینطور می‌توانید از یک چاقو یا تکه‌ای نان به عنوان حایل استفاده نمایید.
۵: نوک چاقوی شما همچنین می‌تواند اندازه‌ی تکه‌ای گوشت یا هر غذای دیگری که نیاز به برش دارد را نشان دهد.
۶: وزن غذایی که در چنگال یا قاشق شماست می‌تواند به درک اندازه‌ی تکه کمک کند.
۷: وقتی با چنگال غذا بر‌می‌دارید، دندانه‌های چنگال را به درون و زیر غذا فشار دهید، اگر تکه‌ی غذا کاملا بریده و از قطعه‌ی اصلی جدا نشده باشد، «کشش» را در چنگالتان احساس خواهید کرد.

ترفند‌هایی برای بریدن گوشت

۱: قبل از برش، مطمئن شوید که لبه‌ی برنده‌ی تیغه‌ی چاقویتان رو به پایین است. شما می‌توانید لبه‌ی برنده‌ی چاقو را بدون لمس آن تشخیص دهید. از آنجایی که لبه‌ی برنده معمولا منحنی است، سعی کنید تیغه‌ی چاقو را بر روی سطح میز به عقب و جلو تکان دهید (به حالت الاکلنگی)، تا مشخص شود کی لبه‌ی برنده (که تکان خواهد خورد) رو به پایین است. اگر لبه‌ی غیر برا را بر روی میز قرار دهید، چاقو هم‌سطح با میز خواهد بود و تکان نخواهد خورد.
۲: سعی کنید بشقابتان را طوری بچرخانید که گوشت در موقعیت ساعت ۶ قرار گیرد. گاهی این کار به دلیل دسترسی مستقیم بریدن را آسانتر می‌کند.
۳: برای بریدن گوشت، مثل گوشت خوک یا گوشت با استخوان دنده‌ی گوسفند، یک لبه‌ی گوشت را با چاقویتان پیدا کرده و چاقو را آنجا نگه دارید. چنگالتان را حدود یک و نیم سانتیمتر از لبه در گوشت فرو کنید و با شروع از لبه، یک نیم‌دایره دور چنگالتان ببرید. در حالی که تکه گوشت بریده شده را میل می‌کنید، چاقو را روی لبه نگه دارید، و سپس روال را تکرار کنید. با فقط کمی تمرین این کار اتوماتیک خواهد شد.
۴: وقتی در رستوران غذایتان را سفارش می‌دهید، بخواهید که قبل از آوردن غذا به میز گوشتتان تکه تکه شود.

ترفند‌هایی برای سرو کردن

۱: اگر نمی‌توانید ببینید که چقدر کره در بشقاب است، می‌توانید چاقوی خود را به نرمی روی سطح کره بلغزانید تا ایده‌ای از اینکه کجای آن را باید ببرید به دست آورید.
۲: گاهی اوقات، بسته به نوع چیزی که می‌خواهید پخش کنید، استفاده از قاشق برای پخش آسانتر است. مثل کره‌ی بادام زمینی.
۳: بپرسید که چه ظرفی را دریافت می‌کنید و همچنین وقتی ظرف را دست به دست می‌کنید، به نفر بعدی بگویید که ظرف حاوی چیست. این به عنوان یاد‌آوری برای افراد دور میز عمل می‌کند تا محتوی ظروف را اعلام کنند.
۴: وقتی برای خودتان غذا سرو می‌کنید، دست خود را دور لبه‌ی ظرف بگردانید تا قاشق مخصوص سرو را پیدا کنید. اگر ممکن است، ظرف اصلی غذا را روی میز، کنار بشقابتان قرار دهید. اگر نه، ظرف غذای اصلی را بالای بشقاب خود و کمی متمایل به یک سمت نگه دارید. این کار انتقال غذا را آسانتر می‌کند. ۵« وقتی کار سرو غذا برای خودتان به پایان رسید، اشکالی ندارد که بپرسید: (کجا می‌توانم ظرف اصلی غذا را قرار دهم؟»

استفاده از نمک و فلفل

این‌ها تکنیک‌هایی برای استفاده از نمک و فلفل هستند:

۱: همیشه نمک سنگینتر از مقدار مساوی فلفل است.
۲: نمکدان معمولا سوراخ‌های درشتتری دارد.
۳: به دلیل اینکه نمک و فلفل جنس متفاوتی دارند، موقع تکان دادن، نمک صدایی متفاوت با فلفل دارد. نمک صدایی آزادتر و زبرتر از فلفل دارد.
۴: برای هر کدام، از نمکدانی با شکل متفاوت استفاده نمایید یا دور یکی از آن‌ها یک کش پلاستیکی بیندازید.
۵: برای کنترل پاشیدن نمک، قدری را در کف دستتان بریزید و مقدار را با انگشت کوچکتان بررسی کنید. همچنین می‌توانید نمک را در کف دستتان بریزید و مقدار کوچکی را با نوک انگشت بردارید یا دستتان را بالای بشقاب باز کنید، در حالی که کف دست به سمت پایین و انگشتانتان از یکدیگر باز هستند. نمک را از بالای انگشتان بازتان بریزید.

این ترفند‌ها را برای کمک در ریختن مایعات سرد امتحان کنید

۱: انگشت اشاره‌ی تان را روی لبه‌ی فنجان یا لیوان بگذارید تا بالا آمدن مایه را حس کنید. (تذکر: این تکنیک فقط برای مایعات سرد استفاده می‌شود.)
۲: به صدای وارد شدن مایه به ظرف و همچنین تغییر صدا، وقتی مایع به لبه‌ی فنجان یا لیوان می‌رسد گوش کنید.
۳: دست خود را دور لیوان یا فنجان حلقه کرده و تغییر دما را همانطور که سطح مایع افزایش می‌یابد حس کنید.
۴: تمرین را با لیوان یا فنجانی کوتاهتر با دهانه‌ی گشاد آغاز کنید.
۵: سعی کنید با لبه‌ی شیب‌دار پارچ مایع را بریزید.

این ترفند‌ها را برای کمک در ریختن مایعات داغ امتحان کنید

۱: یک فنجان آب را برای دو و نیم دقیقه در مایکروویو گرم کنید. (یادداشت مترجم: به نظر می‌رسد که این روش خیلی امن نباشد. امکان پاشیدن ناگهانی آب جوشیده شده توسط مایکروویو بعد از خارج کردن فنجان وجود دارد. برای جلوگیری از این خطر، یک قاشق یا چیزی مشابه را برای رها کردن انرژی در فنجان آب قرار دهید.)
۲: از قبل مقدار آبی که می‌خواهید استفاده کنید را اندازه گرفته، صافی را در جایش بگزارید و آب را در قهوه‌ساز اتوماتیک بریزید. ۳: کتری را با مقدار آبی که می‌خواهید (مثلا یک فنجان) پر کرده و بعد اقدام به جوشاندن و ریختن کنید.

این ترفند‌ها می‌توانند هم در ریختن مایعات سرد و هم مایعات گرم کمک کنند

۱: مایع‌سنج‌های الکترونیکی می‌توانند با ایجاد صدایی ممتد و یا ویبره وقتی مایع در فاصله‌ای معین از لبه‌ی لیوان یا فنجان قرار دارد به شما در ریختن مایعات گرم و سرد کمک کنند.
۲: برای کاهش ریختن مایع به اطراف، لبه‌ی ظرفی را که از آن مایع را می‌ریزید را روی لبه‌ی ظرفی که به آن مایع را انتقال می‌دهید بگذارید.
۳: در ابتدا به آرامی مایع را بریزید و همانطور که با تمرین حرفه‌ایتر می‌شوید سرعتتان را بیشتر کنید.
۴: در حالی که مایع در لیوان یا فنجان بالا می‌آید، به تغییر دمای بدنه‌ی آن توجه کنید. با ظروف مختلفی تمرین کنید.
۵: در حال ریختن مایع، فنجان یا لیوان را در هوا نگه ندارید، در عوض فنجان یا لیوان را روی سطحی صاف قرار دهید. این کار به جلوگیری از ریختن مایع به اطراف و پرهیز از سوختگی کمک می‌کند.
۶: در صورت امکان تضاد رنگ‌ها را برای اینکه مایع بهتر دیده شود به کار بگیرید. از فنجانی با رنگ روشن برای قهوه و از لیوان یا فنجانی با رنگ تیره برای شیر استفاده کنید. وقتی مایع را می‌ریزید، بدن خود را با لبه‌ی میز یا سطح کابینت همسطح نگه دارید.
۷: سعی کنید در هنگام ریختن، پارچ، کتری و یا قهوهجوش در سینک ظرف شویی و لیوان یا فنجان بر روی سطح متصل به سینک قرار داشته باشند. این کار می‌تواند بلند کردن پارچ یا کتری را آسان کرده و به تمیز کردن در هنگام سرریز شدن احتمالی مایع کمک کند.
۸: فنجان یا لیوان را در سینی‌ی لبه‌داری قرار دهید تا هرگونه سرریز شدنی محدود به سینی باشد. هرگونه مایع سرریز شده را بلافاصله پاک کنید.
۹: در هنگام پذیرایی از دوستان و خانواده، از هر شخص بخواهید که نوشیدنی خود را بریزد.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «مهارت‌های زندگی برای نابینایان و کمبینایان: ترفند‌هایی برای ریختن مایعات و خوردن آسانتر»

درود
نکات ظریفی داشت که خیلی خوبه هر کدوم از ما تا حد ممکن یاد بگیریم.
از این جور مطالب هر چی بیشتر بخونیم کمه!
خلاصه که امیدوارم امثال تو که ترجمه کردن ازتون بر میاد، هر چه بیشتر این جور مطالب رو ترجمه کنید و در اختیار بقیه قرار بدید.

خوشحالم که مورد پسند بود. حتما اگه سایت درست و حسابی دیگه‌ای پیدا کردم معرفی می‌کنم. البته از اونجایی که اکثر بچه‌ها به زبون انگلیسی مسلط نیستن زیاد طرفدار نداره اینجور چیز‌ها. شاد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید