خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مددکار نابینا

به نام خدا
از آخرین پستی که توی محله نابینایان گذاشتم چند ماهی میگذره. ولی خب، هر از گاهی به قول دوستان چراغ خاموش به اینجا سر میزدم و بعضی مطالب رو میخوندم بعضی از دوستان احتمالا در جریان هستند که من حدود 10ماه پیش در اداره بهزیستی به عنوان مددکار توانبخشی استخدام شدم..
نکته ای که باعث شد که خدمت برسم این بود که همینطور که میدونید مددکاری شغلی هست که اکثرا با پرونده سر و کار داره پرونده هایی که همه دستی هستند. نامه نگاریها و ثبت حواله و همچنین امضا و سند نوشته هایی که همه دستی هستند و این برای نابینایان واقعا مشکل هست و باید از همکاران بینا کمک گرفت.
الآن خودِ من، نامه های اقدامی رو باید مهر و امضا کنم! یعنی مهر جدا و امضا هم جدا. اکثر مددجوهایی که مدارکشون رو میارن یا خانواده ها بی سواد هستند و یا خودشون نابینا و من هم که برای بررسی مدارک حتما باید از هم اتاقیم کمک بگیرم.
این شد که واقعا سؤالی برام مطرح شد که آیا واقعا نابینا میتونه مددکار توانبخشی بشه. یا هر سمتی که با نامه ها و پرونده های اداری سر و کار دارد از عهده این مسئولیت بر بیاد؟ اینکه ما مدام پا فشاری میکنیم که چرا نابینا رو با اپراتوری میشناسند و چرا کارهای دیگه رو بهش واگذار نمیکنند، آیا واقعا نابینا میتونه به تنهایی از پس این کار بر بیاد؟
البته من نمیگم که اپراتوری یا معلمی تنها شغلهایی هستند که از پس ما بر میاد اما واقعا برای خودم سؤال پیش اومده که من الآن با این مشکلات چه کار کنم؟ اینکه اکثر نامه نگاریها دستی هستو سیستماتیک نیست، اینکه برای زدن مهر بر روی نامه ها و خیلی کارهای اداری دچار مشکل هستم! واقعا چه راه حلی به ذهن شما میرسه؟

۲۶ دیدگاه دربارهٔ «مددکار نابینا»

با سلام.
اصلا من نمیدونم چرا نامه ها باید دستی باشند؟
چرا این نامه ها رو کامپیوتری نمیکنن؟
حتما باید این نامه ها کامپیوتری بشن تا نابینایان هم، بتونن از اونا استفاده بکنن.
چون فعلا این نامه ها قصد کامپیوتری شدن ندارند، بهترست شما نیز به شغل خود را به بخش دیگری انتقال دهید. مثل این که در بخشهای دیگر بهزیستی فعالیت کنید.
فعلا.

سلام سارا.
ضمن خوشحالی از حضور مجددت در سایت باید عرض کنم که لا اقل در اداره ای که من در اون کار میکنم، تقریبا چیزی به عنوان نامه های کاغذی وجود نداره، همه چیز با یک سیستم داخلی تحت وب اداره میشه، ارسالها، دریافتها، و ارجاعها، همینطور امضاها هم همگی به صورت الکترونیکی صورت میگیره.
فقط یه بخش بایگانی محدود وجود داره که کار پشتیبانی از نامه ها رو اون هم به صورت رمزگذاری انجام میده که بسیار محدود و کم حجم هستش.
امیدوارم که این موضوع در اداره ی شما هم به زودی زود حل بشه و شما هم راحت به کارهای روزمره و اداری بپردازی.
بازم از حضور دوباره شما دوست خوبم در سایت خوشحالم.

درووود. واقعاً کاری نمیشه کرد در این آشفته بازار.
ولی فکر کنم فعلاً راهی جز کمک خواستن از بینا نمیتونه وجود داشته باشه. حد اقلش در حال حاضر نمیشه.
منتظر پستهای بعدی هم به شدت هستیم.
به امید موفقیت تو این کار و فائق اومدن بر مشکلات.

سلام به دوستان گرامی و خانم بشارت عزیز.
خوشحالم که یکی از هم نوعانم نقش مددکار رو در بهزیستی داره. دوستان من با خانم بشارت موافقم چون چند سالی به عنوان مددکار مشغ ول به کار بودم کاملا آشنا به کار با پرونده و مهر و امضا و نوشتن گزارش هستم و میدونم یک فرد نابینا به طور مستقل نمیتونه این کارها رو انجام بده و نیاز به کمک همکاران بینا داره علاوه بر کارهای پرونده ای کارهای میدانی و بازدید از منزل هم هست که واقعا نیاز به بینایی کامل داره و این یک حقیقته و معتقدم کارهایی وجود دارن که فرد نابینا بسختی میتونه انجامشون بده

سلام به شما
کاملا درست میفرمایید
البته در حال حاضر پرونده های نابینایان به مرکز خصوصی واگذار شده و بازدید دیگه به عهده من نیست
اکثر کارهای بینایی هم به همون مرکز واگذار شده اما خب باز یک سری مشکلات هست
ممنون که پاسخ دادی

درود بر سارا بانو. منم رشته مددکاری میخوندم ولی به همین دلایل دانشگاه طباطبایی با ورودم به رشته مددکاری مخالف بود. مددکاری واقعا کار سختیه. با همه نوع آدم سر و کار داری. بخصوص اگه مددجوهات نابینا باشند که دیگه قوز بالا قوز. خودم چندی پیش رفتم پیش مددکار قرار بود فرمی را پر کنم به مددکار گفتم خودت انجام بده گفت نباید خط ما باشه. حقیقتش ناراحت شدم. یعنی مددجو توقع داره که مددکار همه کاراشو انجام بده و طبیعیه که مددکار نابینا نمیتونه. من قبلا هم گفته و نوشته ام که کارای اداری بیشتر جنبه اجرایی دارند از نظر محتوا سخت نیستند ولی از نظر اجرا باید فرد فعال و توانمند باشه. اگه قرار باشه همکاران ما برامون کارهامون را انجام بدند که دیگه هیچی. مرتب پشت سر آدم صفحه میذارند. یکی دیگه از همنوعان هم در استانشون در اورژانس اجتماعی کار میکرد بعد کبکش خروس خوند و از مسؤولین بهزیستی خواست که به بخش کارشناسی توانبخشی منتقلش کنند توجه کنید که کارشناسی کارش کمتر از مددکار است و ارتباط چندانی با مددجو نداره. بهزیستی اول با انتقالش به توانبخشی مخالف بود ولی با فشارهایی که از جاهای مختلف وارد شد بالاخره منتقل شد. شاید یک سال نشده بود که دید که کار در توانبخشی براش سخته بعد دوباره خواست که به اورژانس برگرده اونجا دیگه با تلفن سر و کار داره و مردم را تلفنی راهنمایی میکنه. حالا شما هم سرکار خانم بشارت اگه بتونید خودتون رو به اورژانس اجتماعی منتقل کنید بهتر میتونید کار کنید. دوستان هر چقدر هم که نامه نگاریها سیستمی و کامپیوتری بشه باز آخرش کاغذ حذف نمیشه و تازه هنوز کارشناسان مونده اند که چیکار کنند که هم نابیناها بتونند از اتوماسیون اداری استفاده کنند و هم کسی نتونه در نامهها دستکاری کنه. تا به برنامه ای دست پیدا نکنیم که همه نوع خط را بخونه همین مشکل ادامه خواهد داشت. همونطور که سارای دومی نازنین هم گفت مددکاری جز رسیدگی به پروندهها و راه انداختن کار مددجو باید از منازل مددجوها بازدید هم داشته باشه بعد گزارش تهیه کنه. خلاصه امیدوارم که روزی همه این مشکلات حل بشه و ما هم بتونیم به خواستها و آرزوهامون برسیم. یک دوستی داریم که رفته به آمریکا بعد از سالها که پیداش کردیم میگه که در آمریکا در مؤسسه ای کار مددکاری میکنه ولی میگه که یه منشی در اختیارشه ولی اونجا آمریکاست و اینجا ایران. میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمون بی.

دخترم هر لحظه از خداوند متعال برات آرزو دارم که اونجایی باشی که باید باشی . خودتو به خداوند بسپار و مطمئن باش کلید تموم قفل ها دست اونه . خدارو چه دیدی شاید ی راهی جلوی پات بذاره که بعدها به این سوالو و به این نظر خواهیت بخندی و بگی ممنون خدای خوب من .

سلاااام سارا جون،خوبی عزیزم،بهت تبریک میگم،از صمیم قلب خوشحال شدم که یکی از همنوعان سر کار رفته،البته من این موضوع رو پارسال شنیدم و فرصت نشد بهت تبریک بگم عزیزم،به امید روزی که کاغذ بازی از سیستم اداری کشور ما برداشته بشه،بوس بوس بووووووس،خدافسی

سلام سارا جان. وایی چه خوشحالم باز می بینم اینجایی! عزیز جان در اداره های مختلف واسه خلاصی از کاغذ کاری راه های مختلفی شاید باشه. مثلا خود من۱دفعه گرفتارش شدم و لازم بود۱چیزی رو بینایی می نوشتم تحویل می دادم اومدم تایپش کردم ازش پرینت گرفتم بردم تحویل دادم گفتم بفرمایید. ولی۱جا هایی هم واقعا نمیشه با سیستم حلش کرد و اون زمانه که باید نمی دونم باید چی. اومده بودم بگم حسابی خوشحالم از دوباره دیدنت اینهمه حرف زدم. می بینی؟ عوض نشدم هنوز.
همیشه شاد باشی!

سلام بر خانم بشارت من هم مدتی در بنیاد جانبازان و مستضعفان یک چنین کاری داشتم برای انجام کارهایم علاوه بر کمک گرفتن از همکاران یک بخشی از کارها را به منزل میبردم و از خانمم کمک میگرفتم و مدتی هم یک نفر را به صورت منشی شخصی در اختیار داشتم به صورت پاره وقت و به طور ساعتی حقل زحمه اش را پرداخت میکردم برای شما آرزوی موفقیت دارم….

سلام بر سارا خانمی عزیزم, وااااای شکلک ذوق مرگی از دیدار مجددت و تبریک ویژژژژژه بابت اشتغالت جدی جدی خییلی خوشحال شدم زیاااد…..
و اما واقعیتش منم به همین نتیجه که شما رسیدی رسیدم یعنی حقیقتا با توجه به امکانات و شرایط موجود ما نابیناها حد اقل اون دسته مون که نمی تونیم بخونیم بنویسیم بسیااار بسیااار سخت هست که کارهایی رو داشته باشیم که نیاز به خوندن نوشتن اونم از نوع دستی و سنتیش رو داشته باشه ولی خب گفتم سخت یعنی نشد نداریم پس ضمن امیدواری به این که سیستم اتوماسیون اداره شما هم مناسب سازی و راه اندازی بشه فقط و فقط دلسرد و نا امید نشو, فکر کنم چندتا کار بتونی انجام بدی, یکی مثلا اینکه یه سری کار هات رو که امکانش هست ببری خونه بگی برات بخونند و بنویسند البته تحت نظارت و خواست خودت و یه راه دیگه هم این هست که از کارآموز هایی که بهزیستی میگیره استفاده کنی و بگی یکی رو هم برای کار تو بهت تخصیص بدند, که فکر کنم راه دوم شدنی تر و بهتر باشه, اینجا یعنی اصفهان بهزیستی تمام اپراتور هاش و یک سری قسمت های دیگه ش از همین کارورز ها یا کار آموزهاست که فکر کنم دوره هر کس شش ماهه باشه و بهزیستی از منابعی که در اختیار داره یه حقوق ماهیانه اندگی هم بهشون میده فقط باید بدونی اکثر کسانی که حاضر میشند تو بهزیستی کارورزی یا آموزی بگیرند با هدف اشتغال دائم هست و باید خب حواست جمع باشه که طرف کارآموز یا کارورزت خییلی جلب و نامرد نباشه.
صمیمانه برات آرزوی موفقیت دارم و همیشه همیشه شاااد باشی و شاااد و شاااد

سلاااام سلاااام بانوی عزیز و دوست داشتنی محله
عزیزم خیلی خوشحال شدم که کامنت دادی و از راهنمایی هاتم ممنون
برای حل مشکلم از یکی از همکارانم که نیروی طرحی هستش کمک میگیرم
یه سرباز هم به تازگی اضافه شده که فکر کنم بتونه کمکم کنه
به هر حال ممنون از لطفت عزیزم

سلام خب به نظر که همکاریم با هم
بهت تبریک میگم که استخدام شدی
والا خواهر جان به نظر من که ایراد از کاغذی بودن نامه ها نیستش چرا خودمونو گول بزنیم راستش حتی برای نگاشتن نامه با کامپیوتر هم بینایی لازمه برای تنظیم خطوط و فاصله خطوط و کلمات و حاشیه و غیره
در ثانی برای وارد کردن اطلاعات به نامه کامپیوتری مثه کد ملی و کد کفشو هزارتا مشخصه که برای ی نامه اداری لازمه، هم بینایی میخواد
فقط موندم چطوری برگه موردیا رو پر میکنی
بنظرم بهتره نه خودتو لذیت کنی نه… همکارا رو دیدم نیدونم چرا شاید اونقد معلول دیدن که دلشون سنگ شده پس یعنی چی؟ یعنی کمکت نمیکنن ی دلیلشم اینه که خودشونم سرشون شلوغه
پس به نظر منی که هم تو جو همکارای بهزیستی هستم هم اوضاعه کاریشو دیدم بهترین راه اینه که ی کار دیگه رو بهت بدن که با شرایطت جور باشه
راسی منم کارشناس توانبخشیم ولی کارم مددکاری نیستش
چون نیمه بینام یا هم کم بینا حالا هر کدوم خودم به لطف حق گلیمم از آب بیرونه ولی خدا نیاره روزی رو که از یکی کمک بخوای موفق باشی

سلام به شما
حرفاتونو کاملا قبول دارم و لایک میکنم
موردی ها رو هم میدم کارشناس مسئول توانبخشی پر میکنه.
حالا که پرونده ها رو میخوان به کانون نابینایان واگذار کنن و فعلا کارم کمتر با بینایی سر و کار داره
کاش یه ایمیلی میدادید بیشتر باهاتون آشنا میشدم شاید بتونم از شما کمک بگیرم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید