خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 55. نوآوری در فناوری نقشه‌برداری: ماموریتی که براساس تجربه نابینایان بوجود آمده است

سلامی از جنس آشنای نسیم به تویی که با لطافت باران آشنایی.

 

امید که این سرمای تاریک هرچه زودتر از دل‌های همگیمون برای همیشه سفر کنه!

در سفری دیگه از سری سفرهای محله نابینایان به جهان آزاد همراه و همسفر ما باشید!.

در بسیاری از گشت‌های پیشین با غافلگیری‌های خوشآیندی مواجه شدیم که نشونمون دادن بسیاری از اموری که به ظاهر برای ما ناممکن جلوه می‌کردن، فقط سخت‌تر پیش میرن اما نه تنها دسترس‌پذیرن، بلکه ورود بهشون کلی هم واسمون لذتبخشه. دیدیم و شنیدیم و خوندیم که با وجود نقص بینایی میشه رقصید، سوارکاری کرد، جودوکار شد، در بسیاری از میدون‌ها پا‌به‌پای افراد بدون معلولیت پیش رفت و به مقصدهای عالی رسید!

جهتیابی یکی از موارد بسیار مهم در زندگی معلولان بیناییه. در هر مکان و موقعیتی بر حسب شرایط راه‌های متفاوتی برای مسیریابی‌هامون پیدا کردیم و همچنان در تلاشیم که این مهم واسمون هرچی آسون‌تر، سریع‌تر و قابل دسترس‌تر باشه.

امروز می‌خواییم از پروژه ارزشمندی دیدن کنیم که برای افراد دارای مشکلات بینایی می‌تونه نقش یک بمب انفجاری در جهت تسهیل مسیر‌یابی‌رو ایفا کنه.

بیایید تا باقی توضیحات‌رو از دست‌اندرکاران و افرادی که هر کدوم به نوعی دستی و نقشی در این پروژه دارن بشنویم.

 

مشخصات نشریه:

 

  • نام مقاله: Innovating Mapping Technology: A Mission Built on the Experience of the Blind
    نوآوری در فناوری نقشه‌برداری: ماموریتی که براساس تجربه نابینایان بوجود آمده است
  • نویسنده: خوزه گازتامباید (José Gaztambide)
  • مترجم: شبکه مترجمین ایران
  • منبع: Future Reflections       

 

یادداشت سردبیر:

 

از ماشین تحریر دستی گرفته تا دستگاه اسکن  OCR، هدف بسیاری از نوآوری‌هایی که امروزه عادی به نظر می‌رسند در آغاز تامین نیازهای کاربران نابینا بود. برخی از فن‌آوری‌های جدید و جالب نقشه‌برداری ابتدا به عنوان نوآوری‌هایی برای کمک به مسافران نابینا در نظر گرفته شدند، اما این نوآوری‌ها می‌توانند برای عموم مردم هم مفید باشند. مانند همه سخنرانان در کنوانسیون ملی ان‌اف‌بی، (NFB National Convention,) خوزه گازتامباید با پخش یک موسیقی معرفی شد. نام آهنگ او «من نقشه هستم » (I’m the Map.) بود.

 

بسیار متشکرم، رئیس ریکوبونو. داستانهایی در مورد بخش موسیقی مقدماتی شنیده بودم، اما نمی‌دانستم چه انتظاری باید داشته باشم. آه، چه ورودی!

خیلی ممنون که مرا دعوت کردید. این اولین بار است که در این کنوانسیون سخنرانی می‌کنم و حضور در این جمع و در کنار شما بسیار هیجان‌انگیز و باعث افتخار است.

 

احتمالاً این اولین باری است که نام من و گود‌مپس )GoodMaps) را می‌شنوید. صحبت امروزم را با معرفی مختصری درباره خودمان و فعالیت‌های کاری روزانه‌مان شروع می‌کنم. سپس می‌خواهم کمی در مورد باورهایمان، روش کاری‌مان که با این باورها هدایت می‌شوند، شیوه‌ی ساختن شرکتمان و نحوه شراکت با سایر شرکت‌های سراسر جهان صحبت کنم. در نهایت، می‌خواهم این موضوع را بدانید که در طول سال آینده، در فاصله بین این کنوانسیون و کنوانسیون بعدی، چه انتظاراتی باید داشته باشید.

 

از گودمپس چه انتظاری می‌توان داشت؟ مشتاقم بدانید که در آینده چه پیش خواهد آمد.

در ادامه، معرفی مختصری از گودمپس را ارائه می‌دهم. خاستگاه ما چاپخانه آمریکایی برای نابینایان (ای‌پی‌اچ) (APH]) است، و به‌راستی جانشین معنوی سیستم مسیریابی داخلی هستیم که ای‌پی‌اچ برای چندین سال پیشگام آن بود. ای‌پی‌اچ تصمیم گرفت که از تیم تحقیقاتی تولید فناوری خارج شده و به عنوان یک سازمان خارجی تلاشی اختصاصی در این راه انجام دهد. یکی از اولین چیزهایی که هم به عنوان بخشی از تجربه‌ی ای‌پی‌اچ و هم به عنوان بازخوردی که از سایر دوستان در این زمینه شنیدیم متوجه شدیم، این بود که رفع موانع مسیریابی شما و ایجاد امکان حرکت مطمئن و مستقل برای شما در هر مکانی که وارد می‌شوید نیازمند به برنامه خاصی نیست. در واقع تنها نیاز شما داده‌های نقشه‌برداری داخلی است. مسیریابی شما زمانی که به درب ورودی ساختمان مورد نظرتان برسید به پایان می‌رسد. زیرا با وجود اینکه بارها از دنیای بیرون نقشه‌برداری کرده‌ایم، به سختی فرآیند نقشه‌برداری از دنیای داخل را آغاز کرده‌ایم. اینجاست که شرح ماموریت ما آغاز می‌شود: ما می‌خواهیم از فضای داخلی نقشه‌برداری کنیم و داده‌های نقشه‌برداری را در دسترس کسانی قرار دهیم که به آن نیاز دارند.

 

فرقی نمی‌کند وارد فروشگاه موادغذایی محلی، مرکز خرید، فرودگاه یا محل کارتان می‌شوید، ما معتقدیم که همه باید ابزارهایی برای حرکت مستقل و مطمئن داشته باشند. ما از فناوری‌های امروزی استفاده می‌کنیم که شامل مسافت‌یابی و ردیابی به وسیله سیگنال‌های نوری، LiDAR (light detection and ranging), واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و فیلتر ذره‌‌ای  است تا تعداد ساختمان‌های نقشه‌برداری شده در این کشور و در سراسر جهان را به شدت افزایش دهیم. علاوه بر این، دقت بی‌نظیری ارائه می‌دهیم که هزینه‌های ساختمان را سنگین نمی‌کند و استفاده از هیچ سخت‌افزار اضافه‌ای بر دوش کاربر نهایی نمی‌گذارد. نیازی به خرید هیچ دستگاه راهنما یا اضافی دیگری نیست. این سیستم روی گوشی هوشمند شما چه کاربر آی‌او‌اس  باشید و چه کاربر اندروید، کار می‌کند. از نظر ما این یک بخش حیاتی برای برابری و اطمینان از این است که همه به آنچه ما می‌سازیم دسترسی داشته باشند.

 

اجازه دهید به برخی از باورهایمان بپردازم, زیرا فکر می‌کنم این‌ها هم از نظر آنچه ممکن است شما از ما انتظار داشته باشید و هم از نظر نوع شرکتی که ما در تلاش برای ساختنش هستیم، واقعاً مهم هستند. اولین باور ما این است که این فناوری باید برای کاربران رایگان باشد. دلیلی وجود ندارد که شما برای اطلاعاتی که دیگران به صورت رایگان دریافت می‌کنند، هزینه پرداخت کنید. تعهد ما به کاربرانمان این است که هرگز برای دسترسی به این فناوری از کاربر نهایی هزینه‌ای دریافت نخواهیم کرد. از نظر ما این کار اخلاقی و درست نیست.

 

باور دومی که واقعاً هسته اصلی نحوه‌ی عملکرد ماست این است که عملکرد خوب به سود همه تمام می‌شود. اگر پیدایش گودمپس و چگونگی تمرکز ما بر روی نقشه‌برداری از فضاهای داخلی را به خاطر داشته باشید، متوجه شدیم که فضاهای داخلی به طور موثر نقشه‌برداری نشده‌اند، بنابراین ما به دنبال حل این مشکل هستیم که چگونه از فضاهای داخلی نقشه‌برداری کنیم.

 

اگر ما در نقشه‌برداری فضاهای داخلی موفق شویم، برایمان غیرمسئولانه و در واقع غیر‌اخلاقی است که این داده‌ها را با سایر نرم‌افزارهای مسیریابی و ارائه‌دهندگان قابل دسترسی موجود به اشتراک نگذاریم. ما تجربه خاصی را خلق کردیم که به آن افتخار می‌کنیم. این تجربه داده محور است، اما می‌دانیم که اولویت‌های کاربران، بسیار وسیع است. شاید شما ترجیح می‌دهید به جای استفاده از برنامه گودمپس با بلایند اسکوئر (BlindSquare) یا رایت هیر (Right Hear) مسیریابی کنید. از نظر ما اشکالی ندارد.

یکی از تعهدات و اولویتهای ما این است که داده‌های نقشه‌برداریمان را به صورت رایگان در اختیار هر شرکت مسیریابی در‌ دسترس قرار دهیم. از نظر ما این مسئله خیلی مهم است که مطمئن شویم این فناوری با هر روشی که شما انتخاب می‌کنید به دستتان برسد.

 

در نهایت، فکر می‌کنیم که ارائه خدمات فراتر از دسترسی به ارائه‌کننده آن است. این یعنی چه؟ یعنی ما بر روی ارائه فناوری اصلی‌مان که همان داده‌های نقشه‌برداری هستند، تمرکز می‌کنیم. این توانایی, کمک به فرد برای شناسایی یک شخص یا یک شی در آن نقشه است. همچنین به وی کمک می‌کند تا از نقطه آ به نقطه ب حرکت کند یا او را از آنچه در اطرافش است آگاه کند. این فناوری اصلی و توانایی‌های آن ممکن است توسط افراد زیادی به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

این ایده به ما این امکان را می‌دهد که نظر موافق سازمان مربوطه را دریافت کنیم البته ممکن است بودجه آماده‌ای برای سرمایه‌گذاری بیشتر، موجود نباشد اما تا حدی امکاناتی در دسترس داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. برای مشخص شدن این موضوع، ما با دانشگاه ماساچوست/بوستون (UMass/Boston) کار می‌کنیم، که اولین استفاده‌کننده از چیزی است که ما به آن گودمپس ریسپانس (GoodMaps Response) می‌گوییم. گودمپس ریسپانس یک سرویس نقشه‌برداری است که به طور خاص بر روی نیرو‌های امداد و پرسنل اورژانس متمرکز شده است به‌صورتی که در شرایط اضطراری، آنها بتوانند از همه چیزهایی که در اطرافشان است و می‌تواند به نحوه واکنش آن‌ها در آن موقعیت کمک کند آگاه شوند

 

هنگامی که برای اولین بار به دانشگاه ماساچوست/بوستون پیشنهاد همکاری دادیم، علیرغم این حقیقت که آنها واقعاً می‌خواستند این نوع فناوری را در محوطه دانشگاه خود داشته باشند، بودجه لازم وجود نداشت.

با ارائه یک پیشنهاد ارزشی فراتر از قابلیت‌های موجود که ایمنی محوطه دانشگاه و امکانات مشارکت و پشتیبانی پروژه را تأمین می‌کرد، توانستیم پروژه را به انجام برسانیم.

 

در سال آینده چه انتظاری از گودمپس دارید؟ هر هفته ساختمان‌های بیشتری آنلاین می‌شوند، از جمله ساختمان مرکزی فدراسیون ملی نابینایان، (National Federation of the Blind,) که بسیار به آن افتخار می‌کنیم و در هفته‌های آینده آنلاین خواهد شد. ما همچنین مجموعه‌ای از مشارکت‌های واقعاً هیجان‌انگیزی داریم که آنها را در هفته‌ها و ماه‌های آینده اعلام می‌کنیم. این شرکت‌ها شامل غول‌های بزرگ فناوری می‌شوند که شما آنها را می‌شناسید و با آنها همراهی می‌کنید و در بین آنها همچنین شرکت‌های کوچکی از جمله بسیاری از شرکت‌های در دسترس که احتمالاً در زندگی روزمره خود از محصولات آنها استفاده می‌کنید موجود می‌باشند. همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، ما شرکتی هستیم که معتقدیم « عملکرد خوب به سود همه تمام می‌شود.» ما مشتاق شراکت و جمع‌آوری منابع برای کارها و فعالیت‌های اجتماعی خود هستیم.

 

برنامه مسیریابی ما گودمپس اکسپلورر (GoodMaps Explorer) نام دارد. هر هفته و هر‌ماهه به توسعه و ارائه ویژگی‌های جدید کارمان ادامه می‌دهیم تا مسیریابی را برای همه آسان‌تر، شهودی‌تر و در دسترس‌تر کنیم.

لطفا ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. به ما در GoodMaps.com بپیوندید و فهرست پستی  ما را همراهی کنید تا به روز بمانید. از همه شما برای وقتی که گذاشتید متشکرم. از ان‌اف‌بی برای دعوت به سخنرانی در کنوانسیون و از رئیس ریکوبونو برای همه حمایتهایش در دو سال گذشته تشکر می‌کنم. خیلی ممنونم!

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

 

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.

اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.

فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و آخر هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.

ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.

قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.

ایمیل: hotgooshkon@gmail.com

آیدی تلگرام: @hotgooshkon1

به امید جهانی آزاد تر!

دیدگاهتان را بنویسید