خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آشنایی با دسترس پذیری سیستم بانکی برای آسیبدیدگان بینایی در اروپا

در هفته گذشته خبری در خبرگزاریها منتشر شد مبنی بر پیوستن بانک شهر به شبکه بانکهای دسترس پذیر برای نابینایان و کمبینایان در ایران. این اتفاق هم درست مثل آنچه که در پستبانک رخ داد، به همت انجمن نابینایان ایران و با همکاری شرکت دانشبنیان پکتوس رقم خورده است. بر اساس این طرح که در حال حاضر در شعبه ونکِ بانک شهر اجرا شده و قرار است در دو شعبه دیگر هم عملیاتی شود، اولاً بانک شهر موظف شده محیط شعبه را بر اساس استانداردهای عبور و مرور افراد نابینا مناسبسازی کند و در ثانی، در یکی از باجه ها، دستگاه نمایشگر بریلی را تعبیه کند که مراجعان نابینا بتوانند تمامی فرمهای لازم جهت انجام امور بانکی را به شکل مستقل پر کرده و عملیات بانکی را انجام دهند. با توجه به آغاز حرکتهایی در خصوص ایجاد دسترسی برای نابینایان در شبکه بانکی کشور، شاید بد نباشد به عنوان یک الگوی موفق، نیمنگاهی داشته باشیم به کیفیت دسترس پذیری نابینایان در بانکهای اروپایی.
انگلستان، یکی از کشورهایی است که قوانین جالب توجهی را در این زمینه به تصویب و اجرا رسانده است. بر اساس این قوانین، علاوه بر مسؤولیت بانکها در خصوص ایجاد دسترس پذیری نابینایان و کمبینایان در بخش بانکداری اینترنتی، این بانکها موظف شده اند آموزشهایی را جهت برخورد صحیح با مراجعان نابینا، در اختیار کارمندانشان قرار دهند. برای نمونه، کارمندان وظیفه دارند در هنگام تحویل اسکناس به مراجعان نابینا، آن را مستقیماً به دست فرد بدهند و مبلغ هر اسکناسی را که به او تحویل میدهند، اعلام کنند. دستگاههای گویای خودپرداز هم از دیگر امکاناتی است که بانکها در اختیار نابینایان میگذارند. در این حوزه، Barclays، اولین بانکی بود که در سال ۲۰۱۱ به طور داوطلبانه اعلام کرد که قصد دارد دستگاههای خودپردازش را گویا کند. در همین راستا، تا کنون توانسته بیش از ۷۵ درصد از ای تی امهایش را به امکانات گویاساز مجهز کند. این بانک انگلیسی که امروز بیش از ۳۰۰۰ خودپرداز گویا در ولز و انگلستان دارد، امکانی را هم در وبسایت خود تعبیه کرده که به کمک آن نابینایان میتوانند محل نزدیکترین خودپرداز گویا را شناسایی کنند. به کمک خودپردازهای Barclays که البته سایر کارتهای بانکی را هم پشتیبانی میکند، نابینایان با اتصال یک هدفون از امکانات گویای دستگاه بهره مند میشوند و میتوانند تمامی امور بانکی اعم از دریافت وجه نقد و موجودی و تغییر رمز و انتقال و سایر خدمات را انجام دهند. یکی دیگر از حقوقی که نابینایان در سیستم بانکی انگلستان از آن برخوردارند، امکان در اختیار داشتن برگه های بانکی، در فرمتهای دلخواهشان است. به این ترتیب، بانک موظف میشود تمامی برگه هایی را که قرار است در اختیار افراد نابینا قرار دهد، به فرمتی که برای آن فرد قابل استفاده خواهد بود تبدیل کند.
به نقل از ستون فناوری های امید بخش ایران سپید، شنبه سوم بهمن 94

۴ دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با دسترس پذیری سیستم بانکی برای آسیبدیدگان بینایی در اروپا»

سلام.
حالا این امکانات سخت افزاری که فکر کنم باید دیگه خوابشو ببینیم. لا اقل بیان به کارمندهای بانکهای ایران نوع برخورد با نابینا رو یاد بدن. این که دیگه هزینه نداره. البته کجا با ما درست رفتار کردن که تو بانکا این کارو بکنن.
ولی به هر حال آموزش کارمندان بانکی حتی شده با همکاری با تشکلهای مرتبط خودش قدمیه که به نظر میرسه عملیتر از موارد دیگه در مقطع کنونی هست. اون امکانات دیگه هم به مرور در دویست سال آینده خودش درست میشه.
فقط نفهمیدیم تو اروپا هم کارتخوان دارن یا نه و اگر هست گویا هستن یا نه.
مرسی پست خوبی بود

سلام به شهروز و بی ادعا.
شهروز. نکته ای که بهش اشاره کردی، به فقر فرهنگی و عدم شناخت آحاد مردم جامعه به نابینایان بر میگرده که چنانچه رسانه ها در این زمینه دست به تولید برنامه های گسترده نزنن و سایر نهاد های مرتبط هم در این زمینه کاری نکنن، نمیشه انتظاری برای بهبود این شرایط داشت.
در خصوص کارتخوان هم اطلاعی ندارم.
بی ادعا از تو هم سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید